Sivu 1/3

Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 22 Elo 2013 12:46
Kirjoittaja Nefertiti
Olen usein miettinyt kuinka paljon yhteistä on saamelaisten ja intiaanien kulttuurissa, teknologisissa ratkaisuissa (esim. tiipii ja kota) ja maailmankatsomuksissa. Löydetyt vanhat kalliopiirustukset tuskin ovat sattumalta samankaltaisia, joissa esiintyy usein samanistinen karhukultti. Joiku-musiikki muistuttaa intiaanien vastaavaa musiikkia, jopa niin ettei niitä erota ulkopuoliset.

Ongelmana on vain genetiikka ja kielitiede. Onko niissä yhteisiä piirteitä?

http://www.nina-michael.com/finnisch/ka ... issae.html

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 22 Elo 2013 12:50
Kirjoittaja Thurisaz
Nefertiti kirjoitti:Olen usein miettinyt kuinka paljon yhteistä on saamelaisten ja intiaanien kulttuurissa, teknologisissa ratkaisuissa (esim. tiipii ja kota) ja maailmankatsomuksissa. Löydetyt vanhat kalliopiirustukset tuskin ovat sattumalta samankaltaisia, joissa esiintyy usein samanistinen karhukultti. Joiku-musiikki muistuttaa intiaanien vastaavaa musiikkia, jopa niin ettei niitä erota ulkopuoliset.

Ongelmana on vain genetiikka ja kielitiede. Onko niissä yhteisiä piirteitä?

http://www.nina-michael.com/finnisch/ka ... issae.html



Itse ajattelen että ideat ja uskomukset leviävät nopeasti tundralla ja arolla, pidän saameja ja intiaaneja näiden leviämisen ääripäinä joiden ei ole ikinä tarvinnut kohdata.

ViestiLähetetty: 22 Elo 2013 13:09
Kirjoittaja TTJ
Itse tuppaan ajattelemaan että samankaltaisista lähtökohdista nousee samankaltaista kehitystä...kyllähän esimerkiksi mesoamerikkalaiset kulttuurit muistuttivat monella tapaa Lähi-idän muinaiskulttuureja vaikka olivat nousseet ihan omia aikojaan (ellei usko Thor Heyerdahlia yms).

Mutta kyllä voi näkyä myös yhteisiä juuria. Alkuperäiskansojen shamanistiset uskonnot todennäköisesti ovat samaa, äärettömän muinaista perua, ja joitain piirteitä on voinut säilyä yli vuosituhansien (vaikkeivat kaikki alkuperäiskansat olekaan shamanistisia).

Tästä kyllä tulee mieleen eräs youtubessa käyty keskustelu, jossa joku valitti saamelaisten varastaneen tiipiit, rummut, pow-wowit yms intiaaneilta:

"sami is not a real ethnic group

its just white people who just decided to steal every single ethnic identity from meso american people

can you explain to me why the way they dress, the way they speak, the way the fucking make tipis is somehow exactly the same as people from the americas?
the only thing that might be real about them is the skiing and that 4 spiked hat"

ViestiLähetetty: 22 Elo 2013 13:27
Kirjoittaja miksu68
Tuo kartta antanee selityksen.
Q-ryhmä on ruskealla, O-ryhmä tummanvioletilla ja N-ryhmä sinisellä.

Kuva



Valtaosa intiaaneista kuuluu samaan haploryhmään Q kuin pohjois-Uralilla asuneet heimot. Suomalais-ugrilainen N-ryhmä lienee saanut kulttuurivaikutteita näiltä matkallaan Iranista Kiinan ja Siperian kautta Fennoskandiaan.

ViestiLähetetty: 22 Elo 2013 20:09
Kirjoittaja Jaska
miksu68 kirjoitti:Tuo kartta antanee selityksen.
Q-ryhmä on ruskealla, O-ryhmä tummanvioletilla ja N-ryhmä sinisellä.

Kuva

Valtaosa intiaaneista kuuluu samaan haploryhmään Q kuin pohjois-Uralilla asuneet heimot. Suomalais-ugrilainen N-ryhmä lienee saanut kulttuurivaikutteita näiltä matkallaan Iranista Kiinan ja Siperian kautta Fennoskandiaan.

Q on erittäin harvinainen Jenisein ja Skandinavian välillä, joten en sulkisi pois sen mahdollista kulkemista Atlantin yli Amerikasta Skandinaviaan. Alahaploryhmien tarkempi seulonta voisi kertoa tästä jotain.

Uralilla sitä ei käytännössä tavata, vaan se on levinnyt jeniseiläisten kansojen mukana Keski-Aasiasta Jenisein laaksoon, missä itäisimmät samojedikansatkin ovat saaneet sitä. Volgalla sitä on prosentin suuruusluokan pitoisuuksina turkkilaiskansoilla, jotka toivat sen niin ikään Keski-Aasiasta.

"[In America] These small groups had few founders, but they must have included men from the Q-M346, Q-L54, Q-Z780, and Q-M3 lineages. In Canada, two other lineages have been found. These are Q-P89.1 and Q-NWT01."
"The frequency of haplogroup Q-M242 in Norway and Sweden is about 3%. It is believed that almost all of these are either Q-L527 or Q-L804. Around 2.5% of Slovak males are in haplogroup Q-M242."
http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_Q-M242

Tällä perusteella Amerikan ja Skandinavian Q:t edustavat eri linjoja, joten ehkä kyseessä onkin jokin jääkaudenaikainen jäänne, jonka Euroopassa vain enimmälti syrjäyttivät nuoremmat isälinjat.

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 21:42
Kirjoittaja aikalainen
Nefertiti kirjoitti:Olen usein miettinyt kuinka paljon yhteistä on saamelaisten ja intiaanien kulttuurissa, teknologisissa ratkaisuissa (esim. tiipii ja kota) ja maailmankatsomuksissa. Löydetyt vanhat kalliopiirustukset tuskin ovat sattumalta samankaltaisia, joissa esiintyy usein samanistinen karhukultti. Joiku-musiikki muistuttaa intiaanien vastaavaa musiikkia, jopa niin ettei niitä erota ulkopuoliset.

Ongelmana on vain genetiikka ja kielitiede. Onko niissä yhteisiä piirteitä?

http://www.nina-michael.com/finnisch/ka ... issae.html

Samankaltaisuuden Euraasiassa eivät tietääkseni rajoitu uralilaisiin, vaan koskevat kaikkia Siperian asukkaita kieliryhmistä riippumatta. Uskomuksissa karhu on luonteva, koska se on pohjoisten alueiden voimakkain eläin. Kota/tiipii on kylmillä leveysasteilla järkevin vaihtoehto, parempaa asuintapaa ei keksitty ennen hirsiasumuksia. Joikua saattaisi olla koko matkalla Siperiassakin.

Pohjoisella metsävyöhykkeellä varmaankin asutuksen vanhin kerros on samaa alkuperää. Eli kun jokin väestöryhmä on keksinyt tavan sopeutua alueelle, niin se on vallannut koko sen ekologisen tyhjiön. Myöhemmin on voinut tulla muita muuttoaaltoja, jotka ovat sotkeneet kieliä ja geenejä. Niinpä osa myyteistä ja taidoista voivat ollakin samaa alkuperää.

Kielet uralilaisisista siperialaisiin (mm. turkkilaiset) ovat muistaakseni jollain tapaa saman tyyppisiä. Jos sama koskee osaa pohjoisista intiaanikielistä, se periaatteessa saattaisi olla hämärää muistoa osittain yhteisestä alkuperästä. (Osalla pohjoisen Amerikan intiaanikielistä on sanoissaan sävel, mikä taas viittaa yhteyteen Siperian eteläpuolisiin itäaasialaisiin kieliin, kuten kiinaan.)

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 21:47
Kirjoittaja TTJ
aikalainen kirjoitti:Joikua saattaisi olla koko matkalla Siperiassakin.


Joikaamisella on ollut tärkeä merkitys koska sillä tavoin on ilmoitettu että täälläpäin on joku (ystävällismielinen) henkilö. Harvaanasutulla alueella vieraita on muuten saatettu kovasti säikähtää: vain rosvot tulevat toisen asennolle yllättäen. Voisin asiaan tarkemmin perehtymättä kuvitella että useimmilla arktiksen kansoilla on ollut joku vastaava perinne, koska niillä on ollut samanlaisia tarpeita.

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 21:53
Kirjoittaja Pertinax
Tiipiitä tekivät lähinnä tasankointiaanit.

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 21:56
Kirjoittaja TTJ
Pertinax kirjoitti:Tiipiitä tekivät lähinnä tasankointiaanit.


Kyllä, pohjoisempana taidettiin tehdä wigwameita. Jotka ovat kai aika lailla samanlaisia kuin saamelaisten turvekodat.

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 22:01
Kirjoittaja jussipussi
Niin kota / vastaava oli ja on edelleen paras liikkuvaan elämänmuotoon soveltuva majoite. Edellyttäen, että liikutaan lihasvoimalla ja tiettömässä maastossa. Turvekota oli pysyvä asumus.

Sanastoa: Laavu = liikuteltava "kota" (länsilappi, käsivarsi, pohjoislappi) eteläsuomessa laavu= edestä auki oleva majoite, myös itälapissa

Kota = paikallaan pysyvä, yleensä turpeesta rakennettu, varustettu uunilla tai vastaavalla lämmönlähteellä.

Laukupuoli = etelän / itälapin laavu, sana on käytössä vastaavalla alueella jossa laavu tarkoittaa liikuteltavaa "kotaa". Vanha sana, eikä ole kovin yleisessä käytössä.

ViestiLähetetty: 23 Elo 2013 22:33
Kirjoittaja aikalainen
TTJ kirjoitti:
Pertinax kirjoitti:Tiipiitä tekivät lähinnä tasankointiaanit.
Kyllä, pohjoisempana taidettiin tehdä wigwameita. Jotka ovat kai aika lailla samanlaisia kuin saamelaisten turvekodat.

Wikin mukaan wigwamejaharrastettin lounaassa ja luoteessa, tiipiitä preerioilla. Kanadan suuret metsäalueet jäävät tässä majoitushistoriassa vielä katveeseen. Peurannahkojen sikäläinen levinneisyysalue näkyy tässä kuvassa vihreällä.

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 05 Syys 2013 14:17
Kirjoittaja Pystynen
aikalainen kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Olen usein miettinyt kuinka paljon yhteistä on saamelaisten ja intiaanien kulttuurissa, teknologisissa ratkaisuissa (esim. tiipii ja kota) ja maailmankatsomuksissa. Löydetyt vanhat kalliopiirustukset tuskin ovat sattumalta samankaltaisia, joissa esiintyy usein samanistinen karhukultti. Joiku-musiikki muistuttaa intiaanien vastaavaa musiikkia, jopa niin ettei niitä erota ulkopuoliset.

Ongelmana on vain genetiikka ja kielitiede. Onko niissä yhteisiä piirteitä?

http://www.nina-michael.com/finnisch/ka ... issae.html

Samankaltaisuuden Euraasiassa eivät tietääkseni rajoitu uralilaisiin, vaan koskevat kaikkia Siperian asukkaita kieliryhmistä riippumatta. Uskomuksissa karhu on luonteva, koska se on pohjoisten alueiden voimakkain eläin. Kota/tiipii on kylmillä leveysasteilla järkevin vaihtoehto, parempaa asuintapaa ei keksitty ennen hirsiasumuksia. Joikua saattaisi olla koko matkalla Siperiassakin.

Kielitieteiden yms. historiallis-vertailevaa metodia on viime aikoina kuulemma perin menestyksekkäästi sovellettu mytologiaan ja vastaaviin kulttuuripiirteisiin. Tämä osoittautuu selvästi kieltä stabiilimmaksi järjestelmäksi, ja jo ihan ihmiskunnan alkuperäisen uskomusjärjestelmän väitetään rekonstruoidun pääpiirteissään - ainakin muuan Michael Witzel väittää. (En ole vielä lukenut hänen kirjaansa asiasta mutta olen nähnyt siitä runsaita kehuja.) Witzelin mukaan melko selväksi myöhemmäksi innovaatioksi nousee edelleen ns. "lauraasialainen" uskomusjärjestelmä, joka olisi kehittynyt ihmisten ensi kertaa levittäytyessä pohjoisemmille vyöhykkeille. Toteemieläimet kuten karhut ilmestyvät kuvioihin tämän vaiheen loppupuolella, samoin esim. suomensukuisilta kansoilta edelleen Amerikkoihin asti tunnettu myytti pyhästä vesieläimestä (milloin mitäkin sorsasta haukeen) joka luo kuivan maan meren pohjasta hakemastaan mudasta.

Yhtenevyydet saamelaisten, siperialaisten ja Amerikkojen kulttuurien välillä ovat todennäköisesti siis lähinnä ikimuinaista säilymää joka on paikoin voinut jäädä uusien, etelämpää saapuneiden kansojen alle (tai, Amerikkojen tapauksessa, muuttunut uusiin muotoihin kun on siirrytty lauhkeammille ja lopulta trooppisille seuduille).

aikalainen kirjoitti:Kielet uralilaisisista siperialaisiin (mm. turkkilaiset) ovat muistaakseni jollain tapaa saman tyyppisiä.

Joo. Sanat ovat pitkähköjä ja taipuvat monella lailla, enemmän loppupäätteellisiä kuin etuliitteellisiä, vokaalisointu löytyy, ja muita vastaavia yleispiirteitä. Nykykäsityksen mukaan kyse on pikemmin kielten vaikutuksesta toisiinsa kuin yhteisestä perinnöstä (samaa näkyy myöhemmin siinä, miten esim. suomi on kehittynyt germaanikielten suuntaan, esim. perfekti ja pluskvamperfektihän löytyvät täysin samanlaisina englannista asti).

aikalainen kirjoitti:Jos sama koskee osaa pohjoisista intiaanikielistä, se periaatteessa saattaisi olla hämärää muistoa osittain yhteisestä alkuperästä.

Periaatteessa kyllä. Käytännössä tuon todistusarvo olisi aika mitätön, ja toisekseen "ural-altailaista" kielityyppiä saa Amerikoista hakea kissojen ja koirien kanssa.

(Eskimo-aleuttikielistä löytyy kyllä spesifimpiä piirteitä, joiden on epäilty viittaavan yhteiseen alkuperään nimenomaan uralilaisten kielten kanssa, esim. -t monikon merkkinä ja melko samantapainen omistusliitejärjestelmä. Aihe kaipaisi lisätutkimusta.)

aikalainen kirjoitti:(Osalla pohjoisen Amerikan intiaanikielistä on sanoissaan sävel, mikä taas viittaa yhteyteen Siperian eteläpuolisiin itäaasialaisiin kieliin, kuten kiinaan.)

Ei viittaa. Sävelkorko on perin helposti muuttuva piirre ja kiinaan, vietnamiin, Kanadan athabaski-kieliin yms. sen tiedetään ilmestyneen tässä viimeisen muutaman tuhannen vuoden sisään. Onpa meillä naapurustossammekin liivin kieli, joka on latvian vaikutuksen alaisena kehittänyt eräänlaisesta yksinkertaisesta säveljärjestelmästä käyvän katkosysteeminsä.

Ohimennen toonijärjestelmiä löytyy myös mm. suurimmasta osasta eteläisemmän Afrikan kieliä. (Kartta toonien esiintymisestä maailmalla.)

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 07 Syys 2013 18:36
Kirjoittaja aikalainen
Pystynen kirjoitti: Sävelkorko on perin helposti muuttuva piirre ja kiinaan, vietnamiin, Kanadan athabaski-kieliin yms. sen tiedetään ilmestyneen tässä viimeisen muutaman tuhannen vuoden sisään.

Mielenkiintoinen tieto. Tässä on aiheesta kiinnostuneille kansantajuinen selitys (kolmannella kotimaisella):
http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_%28li ... %29#Origin

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 08 Syys 2013 11:56
Kirjoittaja Pesservisser
aikalainen kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Olen usein miettinyt kuinka paljon yhteistä on saamelaisten ja intiaanien kulttuurissa, teknologisissa ratkaisuissa (esim. tiipii ja kota) ja maailmankatsomuksissa. Löydetyt vanhat kalliopiirustukset tuskin ovat sattumalta samankaltaisia, joissa esiintyy usein samanistinen karhukultti. Joiku-musiikki muistuttaa intiaanien vastaavaa musiikkia, jopa niin ettei niitä erota ulkopuoliset.

Ongelmana on vain genetiikka ja kielitiede. Onko niissä yhteisiä piirteitä?

http://www.nina-michael.com/finnisch/ka ... issae.html

Samankaltaisuuden Euraasiassa eivät tietääkseni rajoitu uralilaisiin, vaan koskevat kaikkia Siperian asukkaita kieliryhmistä riippumatta. Uskomuksissa karhu on luonteva, koska se on pohjoisten alueiden voimakkain eläin. Kota/tiipii on kylmillä leveysasteilla järkevin vaihtoehto, parempaa asuintapaa ei keksitty ennen hirsiasumuksia. Joikua saattaisi olla koko matkalla Siperiassakin.

Pohjoisella metsävyöhykkeellä varmaankin asutuksen vanhin kerros on samaa alkuperää. Eli kun jokin väestöryhmä on keksinyt tavan sopeutua alueelle, niin se on vallannut koko sen ekologisen tyhjiön. Myöhemmin on voinut tulla muita muuttoaaltoja, jotka ovat sotkeneet kieliä ja geenejä. Niinpä osa myyteistä ja taidoista voivat ollakin samaa alkuperää.

Kielet uralilaisisista siperialaisiin (mm. turkkilaiset) ovat muistaakseni jollain tapaa saman tyyppisiä. Jos sama koskee osaa pohjoisista intiaanikielistä, se periaatteessa saattaisi olla hämärää muistoa osittain yhteisestä alkuperästä. (Osalla pohjoisen Amerikan intiaanikielistä on sanoissaan sävel, mikä taas viittaa yhteyteen Siperian eteläpuolisiin itäaasialaisiin kieliin, kuten kiinaan.)


Karhukultin harrastajia on Suomessa sen verran, että pyrkivät viralliseksi uskonnoksi.
Volgansuomalaisten kansojen tapoja kuvaa Ibn Fadlan tunnetussa kertomuksessaan Bolgarista v. 922.
Sinne kaupantekoon tulleet miehet mm. maalasivat kasvojaan ja palvoivat ja rukoilivat toteemeja, intiaanien tavoin. Ibn Fadlan kutsui heitä ruseiksi . Ilmeisesti kyse oli lähinnä Bolgarin pohjoispuolisista heimoista, ehkä mareista , udmurteista ja vepsäläisistä.
Saamelaisille ominaisia itäisiä mtDNA-ryhmiä esiintyy bashkiirien alueella, Ob-Irtysh-vesistön latvoilla. Sieltä niitä olisi voinut kulkeutua myös Obin kautta Vienan- ja Jäämeren rannoille.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... uomessakin

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 08 Syys 2013 19:39
Kirjoittaja JakomäenNeruda
Pystynen kirjoitti:Kielitieteiden yms. historiallis-vertailevaa metodia on viime aikoina kuulemma perin menestyksekkäästi sovellettu mytologiaan ja vastaaviin kulttuuripiirteisiin. Tämä osoittautuu selvästi kieltä stabiilimmaksi järjestelmäksi, ja jo ihan ihmiskunnan alkuperäisen uskomusjärjestelmän väitetään rekonstruoidun pääpiirteissään - ainakin muuan Michael Witzel väittää. (En ole vielä lukenut hänen kirjaansa asiasta mutta olen nähnyt siitä runsaita kehuja.) Witzelin mukaan melko selväksi myöhemmäksi innovaatioksi nousee edelleen ns. "lauraasialainen" uskomusjärjestelmä, joka olisi kehittynyt ihmisten ensi kertaa levittäytyessä pohjoisemmille vyöhykkeille. Toteemieläimet kuten karhut ilmestyvät kuvioihin tämän vaiheen loppupuolella, samoin esim. suomensukuisilta kansoilta edelleen Amerikkoihin asti tunnettu myytti pyhästä vesieläimestä (milloin mitäkin sorsasta haukeen) joka luo kuivan maan meren pohjasta hakemastaan mudasta.

Yhtenevyydet saamelaisten, siperialaisten ja Amerikkojen kulttuurien välillä ovat todennäköisesti siis lähinnä ikimuinaista säilymää joka on paikoin voinut jäädä uusien, etelämpää saapuneiden kansojen alle (tai, Amerikkojen tapauksessa, muuttunut uusiin muotoihin kun on siirrytty lauhkeammille ja lopulta trooppisille seuduille).



Tämä Michael Witzel on, BTW, sama mies, joka yhdessä kahden kollegansa kanssa on tyrmännyt Harappa-kulttuurin kirjoitustaidon olemassaolon. Kannattaa ehdottomasti lukea aiheesta käyty artikkelidebatti, se on hyvin mielenkiintoinen. Tunnustan, että itse pidän Parpolan kantaa uskottavampana kulttuuriparalleeleista syistä; kielitieteestä en omaa riittävästi pohjatietoja.

Witzel on siis lingvisti ja omaa varsin hyvät tiedot Kaukoidän mytologioista, varsinkin omasta erikoisalueestaan eli hindumytologiasta. Kirja on mielestäni tärkeä avaus vertailevassa mytologiassa, joka on viime vuosikymmeninä keskittynyt korostamaan samanlaisista olosuhteista itsenäisesti syntyneitä myyttejä vastapainona alan alkuaikojen yhteyksien etsinnälle. Eri asia on sitten näiden Witzelin väittämien alkumyyttien sisällöt ja kehityskaaret. Ensinnäkin paleoliittisen ajan lopusta Euroopassa on alle 15000 vuotta ja vanhimmat luolamaalauksetkin ovat noin 35000 vuotta vanhoja - siitä on vielä toinen mokoma Afrikasta lähtöön, jos oletetaan lähtöajankohta suunnilleen Toban purkauksen jälkeen noin 70000 v. sitten. Se on valtavan pitkä aika muutosten tapahtua! Lisäksi ongelmaksi nousevat ihmislajien risteytymiset pohjoisessa: oletettavasti "afrikanihmisen" risteytymistä on tapahtunut neandertalien ja denisovanihmisen kanssa - mitä muutoksia tämä toi ajatteluun lähtien aivotoiminnan tasolta ja päätyen suullisesti ja rituaalein välitettyihin myyttiaihelmiin? Kolmanneksi: mitä kaikkea puuttuu tietämyksestämme eri alueiden yhteyksien välillä 70000 vuoden aikana - tietoaukkojen täytyy olla valtavia. Neljänneksi: Witzel ei mielestäni tunne tarpeeksi hyvin afrikkalaisia ja eteläamerikkalaisia mytologioita, vaikka juuri nämä eristyneinä alueina olisivat hyvin tärkeitä mahdollisten "alkumuotojen" vertailun lähtökohdiksi. Summaten: alkumyyttien idea on arvokas ja varteenotettava, mutta ensimmäinen muoto teoriasta on liian ongelmallinen otettavaksi kovin vakavasti. Itse olisin sitä mieltä, että tarvitaan lisää kokeellista tietoa ihmisaivojen toiminnasta, ts. taipumuksesta muodostaa tieteynlaisia ajattelumalleja, ennen kuin kannattaa lähteä etsimään varsinaisia alkumuotoja myyteille, jotka voivat nykytiedon mukaan syntyä myös itsenäisen kehityksen tuloksina. That said, on mielestäni varmaa, että osa myyteistä on todella samaa alkuperää ja tietyt teemat voivat olla jopa kymmeniä tuhansia vuosia vanhoja, koska myytit ja uskonnot ovat paljon resistentimpiä muutoksille kuin kieli; tämä näkyy jo siitä, että myytit ja uskonnot ylittävät kieli- ja kulttuurirajoja varsin helposti.

ViestiLähetetty: 03 Loka 2013 13:37
Kirjoittaja Nefertiti
miksu68 kirjoitti:Tuo kartta antanee selityksen.
Q-ryhmä on ruskealla, O-ryhmä tummanvioletilla ja N-ryhmä sinisellä.
..
Valtaosa intiaaneista kuuluu samaan haploryhmään Q kuin pohjois-Uralilla asuneet heimot. Suomalais-ugrilainen N-ryhmä lienee saanut kulttuurivaikutteita näiltä matkallaan Iranista Kiinan ja Siperian kautta Fennoskandiaan.


Uusi geenitietämys varmasti valaisee tätä yhtäläisyyttä. Lisäisin vielä yhteiseen piirteeseen intiaanien, eskimoiden ja saamelaisten (ja suomalaisten) kansojen depressiivisyyden, itsemurhatilastot ja juopottelemisen. Selittynee näiden maanläheisten kansojen vuosisataisesta alistamisesta ja sopeutumattomuudesta länsimaiseen (germaaniseen) hierarkiseen elämänmuotoon. Kiistat vesi-, riista- ja maa-alueista varjostavat, joka puolella, vieläkin tätä auvoista 'yhteiseloa'.

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 22 Helmi 2015 01:25
Kirjoittaja Pertinax
Mielenkiintoinen uutispätkä elokuvasta joka kertoo suomalaissiirtolaisten ja ojibwa intiaanien joskus vaikeistakin suhteista.
http://youtu.be/xai0pgWKEbM

Traileri
http://youtu.be/vrIZDv2MKKY

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 25 Helmi 2015 20:11
Kirjoittaja Pertinax
WSOY julkaisee fintiaaneista kertovan kirjan keväällä 2016

09.09.2014

Katja Ketun, Meeri Koutaniemen ja Maria Seppälän teos kertoo suomalaisten siirtolaisten ja Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön jälkeläisistä 1900–2000-luvulla.

Työryhmä kirjoittaa ja valokuvaa yhteistyönä kirjan, joka esittelee suomensukuisten intiaanien, fintiaanien, elinoloja ja nykypäivää. Fintiaanit on yleisesti käytetty nimitys suomalaissiirtolaisten ja intiaanien jälkeläisistä – välillä sitä pidetään neutraalina, toisinaan taas ironisena tai jopa loukkaavana. Moni fintiaani kuitenkin kutsuu itseään fintiaaniksi.
Teoksessa, jonka lähestymistapa on yhteiskunnallinen ja kaunokirjallinen, keskitytään etenkin ojibwa-intiaanikansan ja suomalaisten siirtolaisten jälkeläisiin ja luodaan katsaus siirtolaisuuden menneisyyteen ja nykyhetkeen. Tavoitteena on myös kiinnittää huomio alkuperäisasukkaiden tilanteeseen.

http://www.wsoy.fi/ajankohtaista/-/news/24267537

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 26 Helmi 2015 16:27
Kirjoittaja Jaska
Fintiaanit?! :shock: :lol:
Aina oppii uutta. Kiitos, Pertinax. Myös tuo elokuva kuulostaa mielenkiintoiselta, muttei taida meillä tulla teatterilevitykseen asti...

Re: Saamelais- ja intiaanikulttuurien samankaltaisuus

ViestiLähetetty: 17 Huhti 2015 19:31
Kirjoittaja Pertinax
Intiaanit hyödynsivät suo­ma­lai­so­saa­mis­ta

http://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/ ... ta/498473/

On paljon mahdollista, että ideat jotka saivat prototyyppinsä esimerkiksi jossain Uuden Ruotsin suomalaisten asuttamilla takamailla ja jalostuivat yhteistyössä alueen delaware-intiaanien kanssa, kulkeutuivat vuorten takaisiin metsiin viimeistään 1700-luvun alun heimomuuttoliikkeiden vanavedessä.



Mallina uudis-asukkaiden hirsipirtit


Joka tapauksessa Ohion-maan ja Kentuckyn shawniiden, delawarien ja mingojen kyliin alkoi nousta niin hirsimökkejä kuin perinteisiä wigwamejakin.

Yksi esikuva saattoi olla delawarien heimoperinteisiin olennaisesti kuulunut 'Iso-talo'-instituutio. On mahdollista, että tämä talo rakennettiin hirsistä jo 1600-luvulta lähtien - mallina mitkäpä muutkaan kuin Uuden Ruotsin suomalaisten uudisasukkaiden hirsipirtit.

Ensimmäiset Virginian siirtolaiset asuivat teltoissa ja maamajoissa. Uuden Englannin puritaanit rakensivat lankkutaloja, joissa oli olkikatot. Hollantilaiset kyhjöttivät ensin korsuissa, mutta siirtyivät sitten rakentamaan omaperäisiä lankkutalojaan, jotka poikkesivat edellä mainituista.

Vain ruotsalaiset ja suomalaiset asuivat alusta pitäen hirsitaloissa.