Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 30 Syys 2020 00:21



Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
 Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjoissa 
Kirjoittaja Viesti
Ylihärmiö
Ylihärmiö
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02
Viestit: 9226
Vastaa lainaamalla
Viesti Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjoissa
Ilari Aalto ja Lauri Kemppinen:
Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjojen kuvauksiin Suomen esihistoriasta
https://journal.fi/kasvatusjaaika/artic ... 857/53388/

_________________
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)


06 Kesä 2020 20:35
Profiili WWW
SuuBaltti
SuuBaltti
Avatar

Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Viestit: 1233
Paikkakunta: Vandaalia
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjoissa
Aalto & Kemppinen kirjoitti:
Ehkäpä uusimpien oppikirjojen kirjoittajat ovat ajatelleet, että jako esihistoriaan ja historialliseen aikaan on riittävän tarkka aikakausijako. Kivi-, pronssi- ja rautakauden muodostaman periodijaon esittäminen puoltaa kuitenkin paikkaansa, koska tuhansia vuosia kestänyt esihistoria hahmottuu paremmin pienempinä kokonaisuuksina, joita oppilas voi verrata muun maailman samanaikaisiin tapahtumiin. Ilman ajallisia raameja historiatiedon sijoittaminen oikeaan kontekstiin on hyvin hankalaa.

Allekirjoittaisin tämän mielelläni. Samaa voisi tosin sanoa myös pidemmistäkin ajanjaksoista. Geologiassa tai tähtitieteessä vastaan tulevien miljoonien ja miljardien vuosien suhteuttaminen on jo aikuisillekin haastavaa, puhumattakaan sitten alakouluikäisistä.

Tämä sen sijaan oli yllättävämpi tieto:

Aalto & Kemppinen kirjoitti:
Vaikka kaikkea muuta sisältötietoa on karsittu uudemmissa oppikirjoissa, esikristillisen ajan uskomusmaailmalla on kaikissa tutkimuksen kohteena olevissa oppikirjoissa vankka sija (Taulukko 2). Uskontoa käsittelevää tekstiä ei sinänsä ole enempää kuin aiemmissa kirjoissa, mutta koska kaikkea muuta asiasisältöä on karsittu, uskomusmaailman rooli korostuu (…) Uskomusmaailmaa lähestytään oppikirjoissa pääasiassa 1700-luvulta lähtien kerätyn kansatieteellisen aineiston ja kalevalamittaisen runouden näkökulmasta. Tämä johtaa oppikirjoissa siihen, että verrattain myöhään vallinnut kansanusko yleistetään sellaisenaan Suomen rautakauteen (500 eaa. – 1200 jaa.) tai jopa koko Suomen esihistoriaan.
(…)
Myös muinaissuomalaisen uskonnon kuvaukset ovat hyvin konventionaalisia, eikä niissä ole otettu ollenkaan huomioon uskontotieteellistä tutkimusta: useimmat kirjat esittelevät esimerkiksi sellaisenaan Mikael Agricolan Daudin Psaltterin (1551) jumalluettelon hämäläisten ja karjalaisten jumalia, vaikka monet niistä on osoitettu kristillisten pyhimysten pakanallistuneiksi versioiksi (mm. Krohn 2008; Haavio 1959). Kirjassa Matkalippu historiaan on myös hataralla pohjalla olevaa tulkintaa Kalevalan historiallisuudesta: kirja esittää muinaisuskon kohdalla Kalevalan tapahtumien sijoittuvan 900-luvulle jaa. ja kertovan esimerkiksi hämäläisten ja karjalaisten välisestä taistelusta (Eskelinen ym. 2006, 63). Kirjassa TjT II muinaissuomalaista uskomusmaailmaa käsittelevässä luvussa on puolestaan yllättäviä yhtäläisyyksiä suomenkielisen Wikipedian Suomalainen muinaisusko -artikkelin kanssa. Jopa Wikipedia-artikkelin lähteetön asiavirhe ”helasunnuntaista” suomalaisen muinaisuskon tärkeänä juhlana on päätynyt mukaan oppikirjaan. Todellisuudessa tällaista juhlapyhää ei ole olemassa.

Viitegeneesi näköjään huolestuttavan hyvin vauhdissa.


10 Kesä 2020 17:28
Profiili
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen

Liittynyt: 09 Helmi 2012 22:11
Viestit: 465
Paikkakunta: Kymenlaakso
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjoissa
Samaa mieltä. Rautakausi oli ainakin noin 1700 vuoden ajanjakso, joka ainakin itselleni oli melko mahdoton hahmotettava ennen kuin piirsin tarkan aikajanan, johon yhdistin maannousukäyrän, tunnetut periodit, keramiikkatyypit ja eräät ajoitustulokset. Kuva auttaa ymmärtämään monia asioita jos sen vain pitää riittävän selkeänä ja ellen väärin muista, taisinkin lähettää kuvan paikallisille kouluille.

Jälkimmäiseen en osaa sanoa muuta kuin että olen pohtinut ja hyvän aikaa, millä perusteella arkeologit ovat joissain kohteissa tulkinneet rautakuonan esiintymien liittyvän "uskonnollisiin rituaaleihin"...?


11 Kesä 2020 09:44
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 3 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com uncommitted-decoy