Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

Arkeologia tutkii menneisyyttä fyysisten muinaisjäännösten kautta.

Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Jaska » 24 Loka 2023 21:04

Kinaporin kalifi kirjoitti:Totta, ajatus harhautui. SIis, jo lähelle Ural-vuoristoa, mutta ei välttämättä sen yli. Mikä on Koptjakin kulttuuri?

Se on toistaiseksi vähän tunnettu kulttuuri Keski-Uralilla toisen vuosituhannen eaa. alkupuolella, josta on kirjoitettu lähinnä venäjäksi. Tuo Shaitanskoje Ozeron löytöpaikka kuuluu siihen. Löytöesineistö on kirjava kooste eri suuntien vaikutuksista, joten kulttuuri rajataan pääasiassa keramiikan perusteella. Sen paikallinen edeltäjä Ajatin kulttuuri on vielä huonommin tunnettu. Koptjakin kulttuuria seurasivat sitten Cherkaskulin kulttuuri ja Mezhovskajan kulttuuri.

Seima-Turbino-esineiden reitti Eurooppaan kulki löytökarttojen perusteella juuri Keski-Uralin käytävän kautta Irtyshin-Tobolin reitiltä Kaman-Volgan reitille.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 11064
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: NEO538, saamelaismerjalainen vai "juurisaamelainen"?

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 24 Loka 2023 21:10

KOPTYAKOV-KULTTUURI, arkeologinen myöhäisen pronssikauden kulttuuri (2. vuosituhannen eKr. 2. neljännes) Trans-Uralin vuoristometsissä (Tagilin, Pyshma-, Iset-, Miass-jokien yläjuoksun järvialue) ja metsä-Tobolin alueella (Andreevskaja-järvijärjestelmä) ). Nimetty Koptyaki 1–20 kylien mukaan lähellä Isetskoe-järveä, lähellä Verkhnyaya Pyshman kaupunkia (Sverdlovskin alue, Venäjä), löydetty ja tutkittu lopulta. 1800-luvulla O. E. Kler ja N. A. Ryzhnikov. Andronovon kulttuurin muinaismuistoista se eristettiin 1960-luvulla. K.V. Salnikov; moderni ymmärtäminen perustuu V. D. Viktorovan, V. I. Stefanovin, O. N. Korotškovan teoksiin. Runko- ja pylväsrakenteiset asunnot. Palatki 1–2 asutuksella aukiolla on nelikulmainen rakennus. OK. 45 m2, syvennetty 0,2 m; itään puoli - Adobe-uunin romahtaminen, lähellä pohjoisen keskustaa. seinät - tulisija; koillisessa kulma - savi "sänky" korkea. 0,3-0,4 m, sen selkä. ja etelään reunat on vuorattu kivillä; luoteeseen osa rakennuksesta (1,4: 2 m) - kivipaljastumakaistaleen takana (oletetaan, että tämä on rituaalipaikka) astia, jossa on kuvia vesilintuista, pieni tulisija ja sen vieressä lapsen hiiltyneiden luiden kertymä löydettiin. Chepkulin kylässä 20 on puolikorsu, pohjapiirros, neliömetriä. 26,5 m2, syvyys 0,35–0,45 m, kevyt katos sisäänkäynnin päällä; tunnistettiin 4 kaivoa; Pylväistä ja ohuista hirsistä tehty lattakato, jossa on tasakatto, kunnostetaan. Useita tunnetaan. tuhoutunut ja 2 häiriintynyttä hautausta pohjoisessa. ja keskusta. Palatki 1:n asutuksen osat: lapsen (5-9 v) ruumis pää lounaaseen, soikeassa kuoppassa, päissä astia, kaavin ja kalsedonista tehty hiutale, vyötäröllä siellä on mustasta piipitoisesta liuskekivestä valmistettu veitsi; ruumiiden polttaminen sivulla, ke. haudan osia kalkkiutuneiden luiden joukossa - pronssinen veitsi. Uskonnolliset paikat on korostettu, mukaan lukien Shaitanskoje-järvi 2: kaivausalueen neliömetriltä. OK. 100 m2 tapahtuu St. 130 pronssista kelttiä, veitsiä, tikareita, niittejä, taka-ajoja, talttoja, keihäänkärkiä, koruja sekä romu-, sulatus- ja valujätteitä, sirpaleita yli 30 saviastiasta, sarja piikivityökaluja; useimmat sijaitsivat klustereissa. K. k.:lle on ominaista tasapohjaiset kattilat, joissa on korkea kaareva kaula ja selkeä reuna kaulan ja rungon liitoskohdassa; taikina sisältää talkin (Uralilla), hiekkaa ja ruohoa (Tobolin alueella) ); kampaleimasimella ja piirretyillä viivoilla koristeltu koriste kattaa kaksi kolmasosaa astioiden pinnasta (mukaan lukien niiden sisäreuna): siksakkien, varjostettujen rompujen, kolmioiden, mutkisten, vinojen ristien vyöhykkeet erotetaan viiltojen tai kolmion muotoisten jäljennösten vyöhykkeillä; on realistisia kuvia ankoista, hanhista, joutsenista jne. Trans-Uralilla tunnetaan ainutlaatuisia muotoja (pyöristetty pohja, leveä suu, uurrettu profiili jne.) ja sisustus. Perus metallista ja piikivistä tehdyt työkalut ja aseet ovat samanlaisia ​​kuin Seima-Turbino-, Sintashta-, Petrine- ja muissa kulttuureissa tunnetut; jotkin pronssisten keltien muodot (Samus-Kizhirovsky-tyyppiä - "vääreillä" korvilla), kolikot, tikarit muotoilluilla koristeellisilla kahvoilla (kuva) ovat alkuperäisiä. Kaukasuksen kehittynyt metallityöstö kehittyi Seima-Turbino-kulttuurin ja Andronovon maailman esimerkkien pohjalta. Kazakstanin kulttuurin muodostuminen tapahtui varhaisen metallikauden alun paikallisten kulttuurien pohjalta (aiat-kulttuuri, Karasyozersky-tyyppiset monumentit) vuorovaikutuksessa Seima-Turbino-, Petrovka- ja Alakul-kulttuurien kantajien kanssa. KK kuuluu varhaisimpien "andronoidisten" kulttuurien piiriin. Sen kohtalo liittyy heidän jatkokehitykseensä (Cherkaskul-kulttuuri, Pakhomovskaya ja muut kulttuurit).

https://old.bigenc.ru/archeology/text/2 ... u499968761
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6951
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: NEO538, saamelaismerjalainen vai "juurisaamelainen"?

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 24 Loka 2023 21:14

Mjoo, voisi tosiaan olla että itäsiperialaiset löysivät vertaistukiryhmän tuon kulttuurin piiristä, EDIT tai olivat mukana luomassa sitä.

"3.-2. vuosituhannen vaihteessa eaa Keski-Uralin alue kuuluu myöhäisen pronssikauden läntisen Aasian metallurgisen kompleksiin, kuten Koptyakovin arkeologisen kulttuurin materiaali osoittaa. Poikkeuksellinen Koptyakov-kulttuuri perustuu edistyneiden teknologioiden käyttöönottoon ja kehittämiseen harvaan asutulla alueella, jossa ei ollut erityisiä edellytyksiä ruoantuotannolle, mutta suotuisat olosuhteet kaivostoiminnan, metallurgian ja metallintyöstön kehittymiselle. Rikkaat malmi- ja rajattomat metsän polttoainevarat yhdistettynä paikallisen väestön valmiuksiin synnytti Koptyakovo-Seima-tyypin metallintuotannon. Tämä tuotantokeskus omaksui Seima-Turbinon ja Euraasian arojen käsityöläisten tekniset saavutukset. Suurin osa valikoimasta koostui aseista (tikarit, keltit, vasarat, keihäs ja nuolenpäät). Aseiden runsaus ja monimuotoisuus sekä muut esineet osoittavat sotilaallisen tekijän suuren roolin paikallisessa kulttuurin synnyssä."

https://www.e-anthropology.com/Katalog/ ... KPlHW.aspx
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6951
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Jaska » 25 Loka 2023 15:28

Grigoriev, Stanislav 2021: Andronovo Problem: Studies of Cultural Genesis in the Eurasian Bronze Age
https://www.researchgate.net/publicatio ... Bronze_Age

"This problem is closely related to the problems of the Cherkaskul culture. As we have seen, this culture was initially considered as synchronous to Fyodorovka and this opinion was preserved in further studies, as was the division of this culture into two stages (the third Beryozovoye stage of the Salnikov’s scheme was abandoned), which culminated in the identification of two genetically related sequential cultures – Cherkaskul and Mezhovka, moreover, the origins of the Cherkaskul culture were seen in the Koptyaki type, which was formed on the basis of the Eneolithic Ayat culture of the forest Urals (Kosarev, 1981). Subsequently, this scheme was preserved, but it was suggested that the Koptyaki type, Cherkaskul and Fyodorovka cultures were formed on the basis of some “undivided type” combining Cherkaskul and Fyodorovka features whose origins remained undescribed (Fig. 22) (Obydennov & Shorin, 1995, pp. 29, 45).

In the Koptyaki type, researchers always noted Alakul features (Khlobystin, 1976). Recent studies of the Shaitanka burial ground have revealed bronze objects of the Seima-Turbino type with Koptyaki ceramics. Analysis of this ceramics shows that it was formed on the basis of local Early Bronze Age complexes and Alakul ceramics, and this type was formed in Sintashta period (Korochkova, Stefanov, & Spiridonov, 2020, pp. 109, 113, 116, 120). This corresponds to the hypothesis of the origin of early Alakul culture in this period in the forest-steppe zone of the Urals. Moreover, a combination of the Seima-Turbino, Alakul, Petrovka and Sintashta components was found in the Stepnoe VII cemetery at the border of the steppe and forest-steppe zones. According to the excavators, one can trace the evolution of these complexes (Kupriyanova, 2015, pp. 147, 148), but our analysis of this material shows their simultaneity (Grigoriev et al., 2018, p. 141). And all this explains the presence in the subsequent Cherkaskul culture of metalworking traditions coming back to the Seima-Turbino tradition (Grigoriev, 2002, p. 252). But we will not discuss here the most interesting problems of the Seima-Turbino bronzes, since they are not directly related to the Andronovo problem."

Olga Korochkova on tutkinut Koptjakin kulttuuria, mutta julkaisut ovat pääosin venäjäksi. (Google Kääntäjässä voi kääntää alle 10 Mb:n kokoisia PDF:iä kökköenglanniksi.)
https://independent.academia.edu/OKorochkova

Tässä pari juttua englanniksi Shaitanskaja Ozerosta:
https://www.academia.edu/88259264/Metals_from_the_ritual_site_of_Shaitanskoye_Ozero_II_Sverdlovsk_Oblast_Russia_
https://www.academia.edu/88259259/Shaitanskoye_Ozero_II_New_Aspects_of_the_Uralian_Bronze_Age
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 11064
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Jaska » 26 Loka 2023 13:50

Grigorievin artikkelin perusteella ainakin Cherkaskulin kulttuurin keramiikan yksi juuri on kauempana idässä: Etelä-Siperian Fjodorovkan kulttuurissa. Myös sitä edeltävän Koptjakin kulttuurin keramiikassa on yhteistä Fjodorovkan kanssa, mutta ehkä ne eivät niinkään polveudu toisistaan vaan jostain yhteisestä kantamallista.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 11064
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 12 Marras 2023 13:08

Koptjakin kulttuurialueen jokiverkostolla on mahdollinen ja luonteva liittymä Jakutia_LNBA-pohjaisten ryhmien etenemiseen kohti länttä:

"KOPTYAKOV-KULTTUURI, arkeologinen myöhäisen pronssikauden kulttuuri (2. vuosituhannen eKr. 2. neljännes) Trans-Uralin vuoristometsissä (Tagilin, Pyshma-, Iset-, Miass-jokien yläjuoksun järvialue) ja metsä-Tobolin alueella (Andreevskaja-järvijärjestelmä) ). Nimetty Koptyaki 1–20 kylien mukaan lähellä Isetskoe-järveä, lähellä Verkhnyaya Pyshman kaupunkia (Sverdlovskin alue, Venäjä), löydetty ja tutkittu lopulta. 1800-luvulla O. E. Kler ja N. A. Ryzhnikov."

https://old.bigenc.ru/archeology/text/2095565

Esimerkiksi Iset ja muut alueen (joka ilmeisesti vastaa suunnilleen hieman laajennettua Sverdlovskin oblastia Uralin itäpuolella?) joet löytyvät kuvien kanssa täältä:

http://rekiurala.ru/reka-iset

Iset ja Tsusovaja muodostivat sivuston mukaan muinaisen reitin Siperiasta Eurooppaan, - ja päivastoin, liittyen jokiverkostoon Ob-Irtysille asti. Esimerkiksi Tatarka-vuoren lähiseuduilta pääsi siis jokia pitkin Koptjakin alueelle.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6951
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Jaska » 12 Marras 2023 14:16

Kinaporin kalifi kirjoitti:Koptjakin kulttuurialueen jokiverkostolla on mahdollinen ja luonteva liittymä Jakutia_LNBA-pohjaisten ryhmien etenemiseen kohti länttä:

"KOPTYAKOV-KULTTUURI, arkeologinen myöhäisen pronssikauden kulttuuri (2. vuosituhannen eKr. 2. neljännes) Trans-Uralin vuoristometsissä (Tagilin, Pyshma-, Iset-, Miass-jokien yläjuoksun järvialue) ja metsä-Tobolin alueella (Andreevskaja-järvijärjestelmä) ). Nimetty Koptyaki 1–20 kylien mukaan lähellä Isetskoe-järveä, lähellä Verkhnyaya Pyshman kaupunkia (Sverdlovskin alue, Venäjä), löydetty ja tutkittu lopulta. 1800-luvulla O. E. Kler ja N. A. Ryzhnikov."

https://old.bigenc.ru/archeology/text/2095565

Esimerkiksi Iset ja muut alueen (joka ilmeisesti vastaa suunnilleen hieman laajennettua Sverdlovskin oblastia Uralin itäpuolella?) joet löytyvät kuvien kanssa täältä:

http://rekiurala.ru/reka-iset

Iset ja Tsusovaja muodostivat sivuston mukaan muinaisen reitin Siperiasta Eurooppaan, - ja päivastoin, liittyen jokiverkostoon Ob-Irtysille asti. Esimerkiksi Tatarka-vuoren lähiseuduilta pääsi siis jokia pitkin Koptjakin alueelle.

Juuri näin. Erilaiset Seima-Turbino-pronssiesineet sijoittuvat hyvin nätisti, painottuen jokireitille Irtyš--Tobol--Iset--[pieni pätkä vedenjakajan yli = Keski-Uralin käytävä]--Tšusovaja--Kama--Volga.

Erittäin strateginen sijainti siis Koptjakin kulttuurilla ja sen paikallisella edeltäjällä Ajatin kulttuurilla oli. On vielä vähän epävarmaa, milloin tarkalleen alkoi Koptjakin kulttuurin vaihe, mutta suunnilleen vuoden 2000 eaa. ympäristössä kuitenkin, eli samassa vaiheessa kuin Seima-Turbino-verkosto laajensi Euroopan puolelle.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 11064
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 12 Marras 2023 15:13

Jaska kirjoitti:Erilaiset Seima-Turbino-pronssiesineet sijoittuvat hyvin nätisti, painottuen jokireitille Irtyš--Tobol--Iset--[pieni pätkä vedenjakajan yli = Keski-Uralin käytävä]--Tšusovaja--Kama--Volga.

Juuri tuo Iset-välissä oleva kannas l. volok-Tsusovaja on mainittu tekstissä muinaisena kulkuväylänä.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6951
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja merimaa » 09 Joulu 2023 22:15

Löysin hyvän venäjänkielisen kirjan, joka käsittelee Volga-Uralin alueen arkeologisia kulttuureja eneoliittisella kivikaudella ja pronssikaudella. Siinä kerrotaan Zaosinovo-kulttuurista, jolla on yhteyksiä Koptyaki-kulttuuriin ja Seima-Turbino-ilmiöön. Kyseisen kulttuurin osio kirjassa alkaa sivulta 483, missä sen otsikko on ”Глава 4: памятники Заосиновского типа” (Kappale 4: Zaosinovo-tyyppiset muinaismuistomerkit).

А.Г. Ситдикова & А.А. Чижевский (eds.). 2021.
Археология Волго-Уралья: Энеолит и бронзовый век.
http://archtat.ru/content/uploads/2022/ ... ralya_.pdf

”The process of formation of antiquities of the Zaosinovsky type in the Middle Kama region corresponded to the epoch-making changes that occurred in taiga Eurasia during the formation of Bronze Age cultures within the framework of the Seima-Turbino (Samus-Seima) transcultural phenomenon.”

”The formation of the Zaosinovsky monuments on the local Garinsky basis is reminiscent of the genesis of the Koptyakovsky antiquities of the forest Trans-Urals.”

”Monuments of the Zaosinovsky type occupy the territory of the Middle and Lower Kama region, and 5 of the 6 currently known settlements are located quite compactly in the south of the Middle Kama region and in the northern part of the Lower Kama region. This is predominantly the south of the forest zone, passing along the left bank of the Kama River, in its lower reaches, into the forest-steppe.”

”Ceramics of the Zaosinovsky type have a large number of analogies in the ceramics of the Koptyakov culture of the forest and forest-steppe Trans-Urals (Denisov, Melnichuk, 1991, pp. 106–107; Denisov, Melnichuk, Mitryakov, 2011) and analogies in flint with the Seima-Turbino burial grounds.”

”we can say that the culture of the local population probably developed under the influence of cultural impulses from the Trans-Urals.”

”At the first stage, the penetration of early Andronoid (Koptyakovsky) traditions into the Urals and their interaction with the local Late Garinsky population took place; at the second stage, the transformation of the Zaosinovsky cultural type into the Lugovsky culture took place. This process at sites of the Zaosinovsky type probably occurred in parallel with the development of the Koptyakov culture in the Trans-Urals.”
merimaa
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 238
Liittynyt: 17 Marras 2022 19:14

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja merimaa » 23 Joulu 2023 15:38

Cherkaskulin kulttuurista on julkaistu vuonna 2023 artikkeli, jossa käydään läpi sen tutkimushistoria aivan viime vuosiin asti. Artikkelin perusteella Cherkaskulin kulttuuri olisi voinut muodostua varhaisten ugrien vuorovaikutuksesta indoiranilaisten ja ehkä myös paikallisten alkuperäisasukkaiden kanssa, ja kulttuuri olisi voinut vaikuttaa myös läntisempään Lugovsk(ajan) kulttuuriin Volgan ja Kaman alueella.

Shorin, Alexander Fedorovich (2023). The history of the study of the Cherkaskul Culture at the present stage.
https://cyberleninka.ru/article/n/istor ... nnom-etape

Cherkaskulin kulttuurin sijainti metsäaron ja aron rajalla sopisi yhteen joidenkin kielitieteen ja kulttuurintutkimuksen tulosten kanssa, jotka Grünthal et al. mainitsevat vuonna 2022 julkaistun artikkelinsa oheismateriaalissa.

- ”The Ugric languages have some terms for horses and horse culture from an early unknown source (Appendix 3), which indicates that their branch homelands were in the south, close to the steppe”
- ”The documented myth and religion among the Khanty and Mansi include elements of the steppe horse cult and the circumpolar Arctic bear cult, testifying to this dual cultural heritage”
- ”Smirnov (2012, 2013) describes a stratum of ancient Ugric toponyms in the southern and central Urals”
- ”The earliest historical information on Hungarian places it on or near the steppe in today's Bashkiria (southern Urals), and (given the standing northward spread pattern and the general lack of southward spreads in Uralic) the entire Ugric group may have originated near the southern Urals (probably on the eastern side: Fodor 2001: 150, 2016: 218)”
merimaa
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 238
Liittynyt: 17 Marras 2022 19:14

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja merimaa » 04 Touko 2024 20:19

Tässä joitakin poimintoja O.N. Korochkovan viimeisimmästä artikkelista vuodelta 2023. Abashevon kulttuuri levittäytyi sen mukaan Keski-Uralille, Serny Klyuchiin jo ennen Srubna-Alakulin ja Seima-Turbinon edustajia. Jos myöhäistä kantauralia puhuttiin Keski-Uralilla siihen aikaan, muutamat esi-indoiranilaiset lainasanat voisivat olla peräisin Serny Klyuchin abashevolaisilta.

O.N. Korochkova. (2023). Middle Trans-Urals and Western Siberia: From the Stone Age to the Metal Age.
https://cyberleninka.ru/article/n/sredn ... lla/viewer

"On the eve of the Bronze Age, the mountain-forest Trans-Urals was experiencing a turning point, aggravated by the widespread peating of local lakes (Chairkina, 2005, p. 30), which sharply reduced fishing grounds and created threats to the food security of the region. The now obvious hiatus of the 3rd millennium BCE on the radiocarbon scale (Mosin, 2022, p. 175; Chairkina, Kuzmin, 2018, p. 132; Shorin, Shorina, 2021, p. 50) indicates a demographic crisis."

"On the territory of the Middle Trans-Ural region, the earliest episodes of the appearance of bronze tools and evidence of bronze metalworking dates back to the end of the 3rd millennium BCE. We are talking about the monument of the Abashevo expedition Serny Klyuch (Borzunov et al., 2020), finds of typical Abashevo products – a spearhead with a forged socket from the outskirts of Yekaterinburg (Kosarev, 1981, fig. 28: 3), a hanging[?] axe from the VI Section of the Gorbunovsky peat bog near Nizhny Tagil (Eding, 1940, pl. 1, 3)."

"The appearance of the first bronzes of the Seima-Turbino type dates back to the same time. As particularly valuable evidence, one can consider a blade knife with a wooden handle from Section VI of the Gorbunovsky peat bog, the dating of which lies in the range of 2210–1970 BCE (Chairkina et al., 2014, p. 121, color illustration 3). An early position within the developed typology of Seima-Turbino bronzes is also occupied by a celt found in the vicinity of the city of Artemovsky (Korochkova et al., 2020, fig. 50: 7).

"Previously, we already had to speak out on the topic of the connection of these objects with the Karasyeozero episode of the Bronze Age (Korochkova et al., 2020, pp. 131–132). The original appearance of ceramics of the Karasyozersky type, the morphological, technological and ornamental features of which have no prototypes in the local environment, refers to the eastern circle of analogies (Tashkovo, Krotovo cultures)."

"The given examples [of bronze items and ceramics] indicate not only the movement of things, but also the movement of people from the west and east, and directly indicate the possibility of a fairly early development of the Trans-Ural deposits and the mastery of metal production technologies by the local population. However, such an optimistic conclusion seems somewhat premature. It is hardly possible to consider representatives of the Tashkov culture – its immediate eastern neighbors – as carriers of such knowledge. Their own experiences in copying complex technological operations, recorded in a number of settlements with a closed layout, according to experts, did not go beyond symbolic actions (Degtyareva et al., 2014, p. 23). The bearers of aboriginal cultures did not have sophisticated knowledge in the field of mining and metallurgy."

"The Abashevo contribution can be considered much more significant, but it does not seem to have become an incentive for the development of new technologies in the mountain-forest Trans-Urals at the end of the 3rd millennium BCE. The only known monument of the Abashevo culture is the settlement of Serny Klyuch, 300 km away from the main area of ​​the culture, which is perceived as an exceptional episode and is interpreted by the authors as evidence of a long-distance expedition (Borzunov et al., 2020, p. 128). Archaeological material does not record significant advances of groups of the Abashevo population into the territory of the Middle Trans-Urals."

"[T]he large-scale development of the metallurgical resources of the region dates back to the following period and coincides with the penetration into the taiga Trans-Urals of highly mobile pastoralists of the steppe belt – bearers of the early Alakul traditions of the late Bronze Age and the relatively later Seima-Turbino groups who had complex metal production technologies."

"In the mountain-forest Trans-Urals, these processes are reflected by the Koptyaki archaeological culture of the first third of the 2nd millennium BCE, the formation of which took place against the background of close integration of various cultural components: local autochthonous, alien Seima-Turbino, Alakul and, possibly, with the participation of groups of the Ural population. This conclusion stems from the analysis of the metal complex and ceramics of the supporting monument – ​​the Shaitanskoye Ozero II sanctuary (Korochkova et al., 2020)."

"The absence of obvious traces of metallurgical production in the settlements of the Koptyaki culture is alarming. However, a number of indirect data based on the reconstruction of the shepherd model of metal production (Tkachev, 2020), and the presence of numerous evidence of connections between the bearers of the Koptyaki culture and production centers located on the territory of the Alakul culture, allow us to put forward a hypothesis about [similar developments here]. The shepherd model is based on seasonal and multi-stage cycles of mining and preparation of ore raw materials to obtain enriched concentrate on the territory of deposits (Bogdanov, 2020, pp. 9–10)."

"This picture corresponds to the nature of the archaeological sites of the Late Bronze Age in the area of ​​the main deposits of the Ural-Mugodzharsky mining and metallurgical center (Tkachev, 2020, pp. 38–42), which reflect one of the initial technological cycles of mining and enrichment of ore material during the seasonal stay of pastoralists on summer pastures. The subsequent stages of refining, alloying and casting were carried out at stationary settlements (Bogdanov, 2020, p. 11). A similar model was probably implemented in the mountain-forest Trans-Urals, where the development of local ore occurrences was carried out by closely related groups of the population of adjacent territories."

"[The] multicomponent composition of the ceramic complex of the Shaitanskoe Lake II sanctuary (Korochkova et al., 2020, pp. 166–170), analogies of which are seen in the pottery traditions of the Alakul culture monuments of the forest-steppe Trans-Urals, similar to the Koptyaki traditions in the Cis-Urals (Denisov et al., 2011) and the Tyumen Tobol region (Stefanov, Korochkova, 2000, Fig. 4), may indicate the participation of various population groups in the development of copper ore deposits of the Middle Urals, to which a few monuments of the Koptyaki culture are confined. [...] This scenario clarifies the extremely low population density of the mountain-forest Trans-Urals during the Koptyaki period, which is atypical for metalliferous cultures."

"The direction of cultural ties, the specifics of the metal tools produced here are largely dictated by the geographical location of large copper ore occurrences in the Middle Urals, the nature of other infrastructural features of the region, including rivers flowing in a latitudinal direction, which provided the western (Chusovaya River) and eastern (Iset, Pyshma, Tura, Miass) communication corridors (Fig. 1)."

"The presented situational model is largely hypothetical and requires verification. At the same time, it has significant interpretive capabilities and is updated with new archaeological materials and data from natural science analyses."

"Subsequently, the Central Ural Koptyaki-Seima center of metal production, judging by the extremely rare finds of metal products and actual monuments of the Bronze Age (Cherkaskul culture), passed into a latent stage, which was a consequence of the decline in interest of groups of the pastoral steppe population in development of taiga spaces. During this period of the Bronze Age, the latitudinal development of steppe and forest-steppe spaces in the eastern direction is clearly recorded, as evidenced by the dynamics of the formation of the extensive Andronovo and Andronoid communities (Korochkova, 2021)."

"The next explosion of mining, metallurgical production in the Middle Trans-Urals occurs in the last third of the 1st millennium BCE and is associated with the functioning of the Itkul center of metal production here, the formation of which was largely caused by the demand for metal from the steppe nomads (Beltikova, 2005, pp. 162–168)."
merimaa
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 238
Liittynyt: 17 Marras 2022 19:14

Re: Koptjakin kulttuuri Keski-Uralilla 2. vuosit. eaa.

ViestiKirjoittaja Jaska » 04 Touko 2024 22:31

Kiitos!
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 11064
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02


Paluu Arkeologia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa