Tiedot tuhoutuneista kohteista poistettu MV:n verkkosivuilta

Arkeologia tutkii menneisyyttä fyysisten muinaisjäännösten kautta.

Tiedot tuhoutuneista kohteista poistettu MV:n verkkosivuilta

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 04 Maalis 2015 14:57

Havaitsin juuri, että Museoviraston Rekisteriportaalista on kokonaan poistettu tiedot tuhoutuneista kohteista. Kartassa ne vielä näkyvät. Esimerkiksi kaavoitettu ja sittemmin kokonaan tutkittu ja rakennettu Espoon Finnoon kylätontti, Vesilahden Narvan niin ikään kokonaan kaivettu Rukoushuone, sekä Tyrnävän ilkivaltaisesti täysin tuhottu Pesuankankaan jätinkirkko ovat poistuneet kansalaisten näkyviltä.

Millähän tällainen muutos on perusteltavissa? Onko kyseessä looginen jatko linjalle, että MV ei julkaise tilastoja kohteiden tuhoutumisesta? Kun jotain ei näy, sitä ei ole olemassa? Kenen etua MV tässä palvelee?
JakomäenNeruda
 

Re: Tiedot tuhoutuneista kohteista poistettu MV:n verkkosivu

ViestiKirjoittaja JakomäenNeruda » 01 Huhti 2015 00:24

Ketään ei lisäkseni ole kiinnostanut pohtia asiaa.

Muutos tekee Rekisteriportaalista osin tutkimuskäyttöön soveltumattoman. Tietyn alueen muinaisjäännöstiheyden ja siitä vedettävien johtopäätösten määrittäminen edellyttää tietoa kaikista löydöistä, eikä vain olemassaolevista kohteista. Tietysti jos portaalin tarkoitus on vain antaa kansalaisille näyteikkuna "oikeiden" tutkijoiden aineistoon, muutos on perusteltu, mutta itse en kannata tämänkaltaista tieteellisen tiedon elitisoimista. Ja kun kohteet näkyvät edelleen raporteissa, niin miksi tällainen turha hankaloittaminen?

Suoraan sanottuna ainoa syy, minkä keksin, on se, että muinaisjäännösten tuhoamisesta tuomitut maanomistajat ovat keksineet vaatia tietojen poistoa, koska ne todistavat heidän rikoksistaan. Itse tuomitsen tällaisen "valkopesun" jyrkästi. Museoviraston kaltaiset elimet on aikoinaan perustettu estämään tieteestä mitään ymmärtämättömiä moukkia tuhoamasta yhteistä kulttuuriperintöä. Nyt MV näyttää faktisesti siirtyneen heidän puolelleen.

Olen hyvin pettynyt.
JakomäenNeruda
 

Re: Tiedot tuhoutuneista kohteista poistettu MV:n verkkosivu

ViestiKirjoittaja wejoja » 01 Huhti 2015 17:34

Silloin tällöin on ollut tapana tarkistaa, onko MV:n tutkimukset, luettelointi ym. toimet joidenkin kohteiden osalta edistyneet ja onko tietokantaan päivitetty tutkimuksia.
Maanomistajien vaatimukset voi olla taustalla, tai sitten taktiikkana yrittää suodattaa "turha keskustelu", useisiin kohteisiin liittyvistä tutkimuksellisista munauksista.
Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Loviisan Viirankoski ja Pyhtään Haasianiemi.

Toki taustalla voi olla jokin tietokannan massapäivitysongelma, joka on tarkoitus ratkaista jotenkin...?

Tai ehkä pyrkimys yrittää suojella piippareiden lapioilta kaikki se, mikä on vielä tällä hetkellä pelastettavissa...?

Jos kyse on "valkopesusta", osoittaa se lähinnä sen, että laitoksen itse itselleen perustamalla "osaamisringillä" riittää jatkossakin urakoitavaa...
wejoja
 


Paluu Arkeologia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa