KOPTYAKOV-KULTTUURI, arkeologinen myöhäisen pronssikauden kulttuuri (2. vuosituhannen eKr. 2. neljännes) Trans-Uralin vuoristometsissä (Tagilin, Pyshma-, Iset-, Miass-jokien yläjuoksun järvialue) ja metsä-Tobolin alueella (Andreevskaja-järvijärjestelmä) ). Nimetty Koptyaki 1–20 kylien mukaan lähellä Isetskoe-järveä, lähellä Verkhnyaya Pyshman kaupunkia (Sverdlovskin alue, Venäjä), löydetty ja tutkittu lopulta. 1800-luvulla O. E. Kler ja N. A. Ryzhnikov. Andronovon kulttuurin muinaismuistoista se eristettiin 1960-luvulla. K.V. Salnikov; moderni ymmärtäminen perustuu V. D. Viktorovan, V. I. Stefanovin, O. N. Korotškovan teoksiin. Runko- ja pylväsrakenteiset asunnot. Palatki 1–2 asutuksella aukiolla on nelikulmainen rakennus. OK. 45 m2, syvennetty 0,2 m; itään puoli - Adobe-uunin romahtaminen, lähellä pohjoisen keskustaa. seinät - tulisija; koillisessa kulma - savi "sänky" korkea. 0,3-0,4 m, sen selkä. ja etelään reunat on vuorattu kivillä; luoteeseen osa rakennuksesta (1,4: 2 m) - kivipaljastumakaistaleen takana (oletetaan, että tämä on rituaalipaikka) astia, jossa on kuvia vesilintuista, pieni tulisija ja sen vieressä lapsen hiiltyneiden luiden kertymä löydettiin. Chepkulin kylässä 20 on puolikorsu, pohjapiirros, neliömetriä. 26,5 m2, syvyys 0,35–0,45 m, kevyt katos sisäänkäynnin päällä; tunnistettiin 4 kaivoa; Pylväistä ja ohuista hirsistä tehty lattakato, jossa on tasakatto, kunnostetaan. Useita tunnetaan. tuhoutunut ja 2 häiriintynyttä hautausta pohjoisessa. ja keskusta. Palatki 1:n asutuksen osat: lapsen (5-9 v) ruumis pää lounaaseen, soikeassa kuoppassa, päissä astia, kaavin ja kalsedonista tehty hiutale, vyötäröllä siellä on mustasta piipitoisesta liuskekivestä valmistettu veitsi; ruumiiden polttaminen sivulla, ke. haudan osia kalkkiutuneiden luiden joukossa - pronssinen veitsi. Uskonnolliset paikat on korostettu, mukaan lukien Shaitanskoje-järvi 2: kaivausalueen neliömetriltä. OK. 100 m2 tapahtuu St. 130 pronssista kelttiä, veitsiä, tikareita, niittejä, taka-ajoja, talttoja, keihäänkärkiä, koruja sekä romu-, sulatus- ja valujätteitä, sirpaleita yli 30 saviastiasta, sarja piikivityökaluja; useimmat sijaitsivat klustereissa. K. k.:lle on ominaista tasapohjaiset kattilat, joissa on korkea kaareva kaula ja selkeä reuna kaulan ja rungon liitoskohdassa; taikina sisältää talkin (Uralilla), hiekkaa ja ruohoa (Tobolin alueella) ); kampaleimasimella ja piirretyillä viivoilla koristeltu koriste kattaa kaksi kolmasosaa astioiden pinnasta (mukaan lukien niiden sisäreuna): siksakkien, varjostettujen rompujen, kolmioiden, mutkisten, vinojen ristien vyöhykkeet erotetaan viiltojen tai kolmion muotoisten jäljennösten vyöhykkeillä; on realistisia kuvia ankoista, hanhista, joutsenista jne. Trans-Uralilla tunnetaan ainutlaatuisia muotoja (pyöristetty pohja, leveä suu, uurrettu profiili jne.) ja sisustus. Perus metallista ja piikivistä tehdyt työkalut ja aseet ovat samanlaisia kuin Seima-Turbino-, Sintashta-, Petrine- ja muissa kulttuureissa tunnetut; jotkin pronssisten keltien muodot (Samus-Kizhirovsky-tyyppiä - "vääreillä" korvilla), kolikot, tikarit muotoilluilla koristeellisilla kahvoilla (kuva) ovat alkuperäisiä. Kaukasuksen kehittynyt metallityöstö kehittyi Seima-Turbino-kulttuurin ja Andronovon maailman esimerkkien pohjalta. Kazakstanin kulttuurin muodostuminen tapahtui varhaisen metallikauden alun paikallisten kulttuurien pohjalta (aiat-kulttuuri, Karasyozersky-tyyppiset monumentit) vuorovaikutuksessa Seima-Turbino-, Petrovka- ja Alakul-kulttuurien kantajien kanssa. KK kuuluu varhaisimpien "andronoidisten" kulttuurien piiriin. Sen kohtalo liittyy heidän jatkokehitykseensä (Cherkaskul-kulttuuri, Pakhomovskaya ja muut kulttuurit).
https://old.bigenc.ru/archeology/text/2 ... u499968761