Kalevanserkku kirjoitti:Vielä voisi mainita sanan inhiminen, jota ei ole (Esko Koivusalon mukaan) tavattu suomalaisissa murteissa, mutta kylläkin Agricolan teksteissä. Inhiminen oli käytössä inkeroisessa. Tuliko tämä sana Venäjältä inkeroista äidinkielenään puhuneiden lähetyssaarnaajien mukana?
Inhiminen on lyhentynyt murteissamme asuun ihminen. Agricolan kieli oli 500 vuotta vanhempaa, ja siinä oli paljon sellaisia piirteitä kielen eri tasoilla, jotka ovat sittemmin kadonneet, kuluneet tai muuttuneet. Eikä kai tuo inhiminen-sana ole tänne tullut Venäjältä, jos sanaa ei kerran täällä tavata?
Jakomäen Neruda kirjoitti:Kaikki tutkijat ovat myös ihmisiä, ja olen huomannut, että suurin osa ihmisistä ei ole kovin hyviä kyseenalaistamaan paradigmoja, mukaan lukien tutkijat. Tällaisessa ilmapiirissä asioiden kyseenalaistajat saavat usein hyytävän vastaanoton, vaikka he olisivat tehneet perusteellisempaa työtä kuin aiemmat tutkijat. Vanhoista ajatusmalleista ja niiden varaan rakennetuista urista on vain niin tuskallista ihmismielen luopua. Esimerkiksi Tuomas Heikkilän Pyhän Henrikin historiallisuutta kriittisesti käsitellyt tutkimus on onnistuttu lähes vaikenemaan kuoliaaksi siten, ettei se ole vieläkään laajalti suuren yleisön tiedossa.
Sanoisin, että siinä missä 90 % tavallisista ihmisistä vastustaa uusia näkemyksiä tottumuksen voimasta, tutkijoista se paljon pienempää osaa, selvää vähemmistöä. Tutkijan pitää olla jo lähtökohtaisesti valmis muuttamaan mieltään, muuten hän on väärällä alalla. Tutkija, joka rakastuu omaan näkemykseensä eikä hyväksy siihen muutoksia eikä parannuksia, on kehityksen jarru ja jää auttamatta jälkeen. Tiede kehittyy kollektiivisten ponnistelujen avulla, ja jokaisen tutkijan näkemykset vanhenevat tai muuttuvat epätarkoiksi ajan mittaan. Jos on eturintamassa, saattaa hyvinkin ehtiä itse tarkentaa omia vanhentuneita tuloksiaan ennen kuin kukaan muu ehtii tehdä sen.
Kun uusi näkemys jollain tieteenalalla esitetään, vain muutama prosentti alan tutkijoista osallistuu siitä keskustelemiseen: ne, joiden oma erikoisosaaminen liippaa aihetta tarpeeksi läheltä. Suuri, kasvoton "tiedeyhteisö" odottaa hiljaa, mikä on debatin lopputulos. Vääntöä käydään sekä artikkeleina alan julkaisusarjoissa että puheenvuoroina mm. yleistieteellisemmissä lehdissä. Mukaan tulee muutama uusi keskustelija, joilla on asiaan lisättävää. Lopulta lopputulos on kaikille alaa ymmärtäville selvä, kuten vaikka jatkuvuusteorian kohdalla (80-luvulla se oli uskottavin, 2000-luvulla se jäi tappiolle).
Se että yleistajuisiin ja oppikirjoihin uudet näkemykset eivät heti päädy, on ihan viisastakin. Esimerkiksi viime vuosikymmenellä ilmestyi tietokirjoja, joissa uskottiin Wiikin näkemykseen siitä, että Suomessa on puhuttu suomea "aina". Ihan vain siksi, koska historioitsijoilla, arkeologeilla tms. ei ollut kykyä tai halua tutustua kielitieteelliseen debattiin. Nyt näitä kirjoittajia varmaan vähän harmittaa, että he valitsivat radikaalin uuden näkemyksen halutessaan olla ajan hermolla, mutta valitsivat hävinneen ja epätieteellisen kannan. Mutta tuollaiset ovat toki mitättömiä pikkuseikkoja esim. Suomen historian tai esihistorian yleisesityksissä, eikä kirjan "kokonaisarvo" siitä lopulta tietenkään kärsi muuten kuin kyseisen yksityiskohdan osalta.