Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

Kielitiede tutkii menneisyyttä kielten kautta.

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kristiina » 14 Elo 2017 15:26

Kinaporin kalifi kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:Imatran Mellonmäki sijaitsee Meltolassa ja on ns. ihmisen rakentama jätemäki. Lähellä sijaitsee Ovakon terästehdas.

Oletko ihan varma asiasta? Eikö terästehdaskin sijaitse ihan toisella puolella Vuoksea?


En minä tietenkään varma ole mistään toisin kuin eräät, mutta kyllä kai sentään kaikkein todennäköisintä on, että Mellonmäki, Mellontie ja Mellonlahti liittyvät sanaan Meltola, jossa ne kaikki sijaitsevat ja jossa on selvästi t-kirjain keskellä, kun taas tämä vanha saami-rekonstruktio edellyttää kantasanaa MkS *miellee, joka palautuisi germaaniseen sanaan *melha.
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Pikku-Höpöhöpö » 14 Elo 2017 15:29

Jaska kirjoitti:Raasa-(Harjavalta), Raasi (Yläne, Harjavalta)


Kristiina kirjoitti:Raaseporikin on Tammisaaressa.

Huomaan, että saksan kielessä on sana ’rasen’ (mittelhochdeutsch rase), joka tarkoittaa nurmea. Koska Suomella oli keskiajalla paljon germaanikontakteja ja paljon saksalaisia liikkui Suomessa, voisihan tuo sana olla peräisin suoraan Saksasta.

Saksankielen "Rasen" on oikeastaan ihmisen aikaansaama ja hoitama nurmikko. Niin, mitenkähän kauan Suomessa on ollut tällaisia nurmia. Esikuvat ovat ehkä jo varhaiskeskiajan luostarien puutarhoista, tuskin niitä paljon aikaisemmin löytyi. Mikään luonnonnittyhän se ei ole.

Toinen ja kolmaskin merkitys sanalle on: rynniminen (kiivas liike) ja riehunta. Riehumislinna sopisi ainakin sotimiseen PDT_Armataz_01_01
Pikku-Höpöhöpö
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Helmi 2017 00:56
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 14 Elo 2017 15:32

Kristiina kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:Imatran Mellonmäki sijaitsee Meltolassa ja on ns. ihmisen rakentama jätemäki. Lähellä sijaitsee Ovakon terästehdas.

Oletko ihan varma asiasta? Eikö terästehdaskin sijaitse ihan toisella puolella Vuoksea?


En minä tietenkään varma ole mistään toisin kuin eräät, mutta kyllä kai sentään kaikkein todennäköisintä on, että Mellonmäki, Mellontie ja Mellonlahti liittyvät sanaan Meltola, jossa ne kaikki sijaitsevat ja jossa on selvästi t-kirjain keskellä, kun taas tämä vanha saami-rekonstruktio edellyttää kantasanaa MkS *miellee, joka palautuisi germaaniseen sanaan *melha.

En väitä muuten vastaan, mutta ei se jätemäki ole.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kristiina » 14 Elo 2017 15:53

Kinaporin kalifi kirjoitti:En väitä muuten vastaan, mutta ei se jätemäki ole.


Joo, netin perusteella:
"Mellonmäen korkeus merenpinnan tasosta on 108,3 metriä. Ero ympäröiviin peltoalueisiin on noin 50 metriä, Vuoksen pintaan nähden lähes 60 metriä.
Mellonmäki ei ole ihan aito. Alun perin komeaan harjukumpareeseen on läjitetty keinotekoista korotusta laskettelurinteen ja mäen rakentamisen yhteydessä."
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Pikku-Höpöhöpö » 14 Elo 2017 15:57

Jaska kirjoitti:Raasepori-nimimuoto esiintyy jo 1300-luvulla asussa Raseborg, Rasaborg, ja sitä pidetään siirtymänimenä Holsteinilaisesta linnannimestä Ratzenburg.

Kantasaamen *raasee-sana ei voi olla saksalainen lainasana.

No ainakin miehennimenä se esiintyy slaaveilla muodossa Ratibor ja saksalaistettuna Ratze. Muudan Ratze, länsislaavilaisten polabien ruhtinas Ratibor (kuollut 1043), on saattanut olla nimenanatajana kyseiselle linnalle.

Kantasaame olisi Suomenniemellä jotenkin luonnollisempi nimenantaja kuin joku länsislaavi.
Pikku-Höpöhöpö
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Helmi 2017 00:56
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Mortti » 14 Elo 2017 16:35

Kristiina kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:En väitä muuten vastaan, mutta ei se jätemäki ole.


Joo, netin perusteella:
"Mellonmäen korkeus merenpinnan tasosta on 108,3 metriä. Ero ympäröiviin peltoalueisiin on noin 50 metriä, Vuoksen pintaan nähden lähes 60 metriä.
Mellonmäki ei ole ihan aito. Alun perin komeaan harjukumpareeseen on läjitetty keinotekoista korotusta laskettelurinteen ja mäen rakentamisen yhteydessä."


Juuri äsken Jääsken Kihlakunnan Historian lukeneena voin kertoa, että Vuoksen varrella asui Melto-sukunimeä kantava asukas/asukkaat 1500-1600-luvulla. Paikkalan sukunimi-kirja ehdottaa alkuperäksi germaanista miehen nimeä.
Y-DNA: N-Y17798
mtDNA: H1b1d
Mortti
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Huhti 2014 08:36

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kristiina » 14 Elo 2017 16:35

Kristiina kirjoitti:
Ei Aikio ole asiasta yhtä varma:
"For example, the Place names Mello-n/mäki (Imatra) and Mella-n/niemi (Jyväskylä rural municipality) may well reflect PS *miellee 'sandbank, steep bank of a river or lake', but it is not possible to deduce whether there is any open sand or gravel on the ground in these places. On the Map of Quaternary Deposits the soil in the former Place is classified as ridges and other glacial deposits" and in the latter as "moraine"."


Kun katsoo Imatran geologista karttaa, s. 6: https://www.imatra.fi/sites/default/fil ... reitti.pdf

Mellonmäki on tosiaan jääkaudenaikainen harjumuodostelma ja Mellonlahti on savimaata, kun taas kantasaamelainen sana näyttää tarkoittavan hiekkamuodostelmaa ja jyrkkää joen töyrästä tai järven rantaa.
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kristiina » 14 Elo 2017 16:53

Mortti kirjoitti:Juuri äsken Jääsken Kihlakunnan Historian lukeneena voin kertoa, että Vuoksen varrella asui Melto-sukunimeä kantava asukas/asukkaat 1500-1600-luvulla. Paikkalan sukunimi-kirja ehdottaa alkuperäksi germaanista miehen nimeä.


Kiitos Mortti, tuota paremmaksi ei kai kukaan voi enää pistää.
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 17:46

Pikku-Höpöhöpö kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Kaikki mahdollisuudethan aina huomioidaan. Silti eri vaihtoehtojen todennäköisyys voidaan arvioida. Onko todennäköisempää ja uskottavampaa, että enemmistö edusti paikallisia kuin että vähemmistö edusti paikallisia? Normaalilla logiikalla tietysti enemmistö, mutta jussipussin/aikalaisen on/off-logiikkako ei tosiaankaan löydä mitään todennäköisyyseroa näiden vaihtoehtojen välille?

Nyt pomppoili minulla pallo hukkaan. Mikä enemmistö? Ne vaivaiset 2 näytettä 3:stako? Näin pieni näytemäärä ei kerro yhtään mitään paikan enemmistöistä tai vähemmistöistä jos löytöpaikka lisäksi poikkesi ympäristön hautaus-/uhraus-kulttuurista. Minustakin kysymykseen voi tulla ihan yhtä hyvin naispuoliset orjat jostakin ihan eri yhteisöstä kuin "paikalliset"; varsinkin silloin, jos uhrattavien lukumäärä oli tärkeämpi kuin uhrattavan "laatu". Jos jostakin syystä vaikkapa nälänhädän uhatessa piti uhrata, niin mieluummin ei otettu uhreja omasta väestä. Vaikeampi toisaalta kuvitella uhrattujen olevan kauppiaita tai uudisasukkaita.

Edelleen:
1. Mistä te revitte sen, että kaikki olivat naisia? Muinoin luultiin että Levänluhtaan haudattiin vain naisia, mutta se on osoitettu harhaluuloksi.
2. Enemmistö on aina enemmistö, oli otos mikä tahansa. Kaksi kolmesta on enemmistö ja yksi kolmesta on vähemmistö. On aina todennäköisempää, että ne kaksi edustavat paikallisia kuin että se yksi. Vai oletko sinäkin opiskellut jussipussi-aikalais-matematiikkaa?

Asiaan ei mitenkään vaikuta näytteiden määrä: enemmistö on aina todennäköisemmin paikallista kuin vähemmistö. Voitte vaikka laskea, kumpi on todennäköisempää:
- se, että kaksi näytettä kolmesta sattuu edustamaan todellisuudessa vähemmistöä, vai
- se, että kaksi näytettä kolmesta sattuu edustamaan todellisuudessa enemmistöä.

Aivan käsittämätöntä trollausta kyllä nyt teidän jengillänne!
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 17:49

Kristiina kirjoitti:Ei Aikio ole asiasta yhtä varma:
"For example, the Place names Mello-n/mäki (Imatra) and Mella-n/niemi (Jyväskylä rural municipality) may well reflect PS *miellee 'sandbank, steep bank of a river or lake', but it is not possible to deduce whether there is any open sand or gravel on the ground in these places. On the Map of Quaternary Deposits the soil in the former Place is classified as ridges and other glacial deposits" and in the latter as "moraine"."

Aikion ei-varmuus koskee sitä, että on hankalampi todentaa, onko juuri näissä paikoissa avointa hiekkaa.

Kristiina kirjoitti:En minä tietenkään varma ole mistään toisin kuin eräät, mutta kyllä kai sentään kaikkein todennäköisintä on, että Mellonmäki, Mellontie ja Mellonlahti liittyvät sanaan Meltola, jossa ne kaikki sijaitsevat ja jossa on selvästi t-kirjain keskellä, kun taas tämä vanha saami-rekonstruktio edellyttää kantasanaa MkS *miellee, joka palautuisi germaaniseen sanaan *melha.

Nimet voisivat olla lt-yhtymästä, mutta ne voivat myös olla alkuperäisestä ll-yhtymästä. Paikalliset itse tai kartoittaja on voinut lisätä genetiivin n:n nimielementin perään juuri siksi, että siinä on ollut ll; tällaisia tapauksia on tapahtunut.

Voi jopa olla, että Meltola on myöhäinen nimi, joka on takaperoisjohdettu Mello-nimistä virheellisesti. Samaan tapaan kuin otso on virheellisesti "takaisin-epäsavolaistettu" ohto-sanasta (mordvan ovto osoittaa, että sanassa oli kt-yhtymä eikä siihen kuulu ts-yhtymä).
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja jussipussi » 14 Elo 2017 17:54

Kinaporin kalifi kirjoitti:
aikalainen kirjoitti:Meillä ei ole todisteita vielä yhdenkään maakunnan osalta.

En itse ihan kevyesti sivuuttaisi jo kertynyttä vertaisarvioitua materiaalia asiasta. Lisäksi, kuten Jaska on vihjannut, hän saattaa pystyä tulevaisuudessa esittämään sitä lisää. Pystynen on muista kommentoijista tietysti aivan omaa luokkaansa, mutta me muut emme oikein osaa erottaa Raaseporia saamelaislainasta ja vuotsoa X-kielestä. Ymmärrän siksi hyvin Jaskan lievän turhautumisen. No, ei aina niin lievänkään.

Jussipussi on muuten tältä osin rehti toimissaan. Hän ei peittele tinkaamisensa lähtökohtia l. usein varsin hataria pohjatietoja. Niitä kannattaisi kuitenkin lisätä ihan ominkin toimin, vaikka lukaisemalla hieman taustamateriaalia ennen kuin aloittaa vääntämisen.


Kiitos, kai...

Joo, on aivan selvää että perustietoni useimmista aiheista täällä ei vedä vertoja useimpien foorumilaisten tiedoille. Se ei silti estä tekemästä päätelmiä eri lähteistä saatujen tietojen perusteella. Ei mielestäni tarvitse olla kielitieteilijä ottaakseen kantaa kielitieteen perusteella tehtyihin päätelmiin. Jaskan jatkuvuus II on mielestäni mainiosti ja kansantajuisesti kirjoitettu teos joka käy hyvin pohjaksi kielitieteen pohjalta tehtyihin päätelmiin suomalaisten ja saamelaisten menneisyydestä. Eli vaikka en kykenekään ottamaan kantaa äänteenkehityksistä eri kielimuodosta toiseen, pystyn kyllä ottamaan kantaa onko Satakunta perusteltu kantasaamen koti vai ei. En silti tarkoita sitä, että ko teos olisi kaikessa ehdottoman oikeassa päättelyjensä osalta, mutta kielitieteen osuudesta en pysty edes kommentoimaan, uskoisin että se on juuri niin kuin sen pitääkin olla.

Vastaava pätee genetiikkaan. Siinä ollaan kuitenkin vielä enemmän tutkijoiden armoilla kuin kielitieteessä, koska ala kehittyy koko ajan nopeasti, eivätkä asiantuntijatkaan ole samaa mieltä erilaisten laskureiden ja muiden sovellusten merkityksestä ja tulkinnasta. Tästä aiheutuu se, että tällaisella luonteella varustettu, ei aivan helpolla luota niiden perusteella kenenkään tekemiin päätelmiin. Jos geenitutkimus sotii tiedettyä aiempaa historiaa vastaan, niin silloin on syytä epäillä, että toisessa on virhe. Minua ainakin kiinnostaa, että missä se virhe on. Itä-Lapin tapauksessa virhe vaikuttaisi lopulta olleen kielitieteen perusteella tehdyssä kantasaamen (muinaissaamen?) yhden aallon mallissa. Vaikka pohjatietoni olivat tässäkin tapauksessa vajavaiset niin kai aiheesta käyty keskustelu antoi ajattelemisen aihetta? En tarkoita, että Anskuqin malli olisi sekään välttämättä oikea, mutta ei alkuperäinenkään ole. Malli Anskuq ainakin sopii tiedettyihin todisteisiin tai havaintoihin. Alkuperäinen ei sovi.

Vaikka ystävällisesti kehotatkin tiedonhankintaan, teen sitä kyllä, kahlaan läpi kaiken mitä löydän siltä osin kun se koskee muinaista Suomea, en näe järkevänä sitä, että minä perehtyisin genetiikan tai kielitieteen saloihin. Antaisihan se tietenkin lisää harrastukselle, mutta sanoisin, että kysymällä täältä pääsen parempaan lopputulokseen.

Monia tuntuu ärsyttävän, että epäilen oikeiden tieteilijöiden päätelmiä, vaikka en ole kyllä läheskään ainoa, ehkä se johtuu juuri siitä, että jotkut ajattelevat että suutarin pitäisi pysyä lestissään ja antaa oikeiden tietäjien tietää.

Olen monta kertaa todennut, että voin lopettaa kirjoittelun tänne jos se tosissaan häiritsee muita ja laskee foorumin tasoa. Sen myönnän, että tinkaamiseni Jaskan kanssa ei ole kunniaksi kummallekaan ja varmasti laskee sinänsä hyvän foorumin tasoa, mutta tinkaamiseen tarvitaan kaksi, enkä minä ole se, joka yleensä menettää malttinsa ja alkaa nimitellä keskustelukumppaniaan.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja jussipussi » 14 Elo 2017 18:00

Jaska, ne naiset:

E. Sofia kirjoitti:Ylen juttu
Leväluhtaan veteen haudatut olivat saamelaisnaisia.
https://yle.fi/uutiset/3-9766304
Lisää tietoa odotettavissa syksymmällä.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 18:02

Mortti kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:
Kinaporin kalifi kirjoitti:En väitä muuten vastaan, mutta ei se jätemäki ole.


Joo, netin perusteella:
"Mellonmäen korkeus merenpinnan tasosta on 108,3 metriä. Ero ympäröiviin peltoalueisiin on noin 50 metriä, Vuoksen pintaan nähden lähes 60 metriä.
Mellonmäki ei ole ihan aito. Alun perin komeaan harjukumpareeseen on läjitetty keinotekoista korotusta laskettelurinteen ja mäen rakentamisen yhteydessä."


Juuri äsken Jääsken Kihlakunnan Historian lukeneena voin kertoa, että Vuoksen varrella asui Melto-sukunimeä kantava asukas/asukkaat 1500-1600-luvulla. Paikkalan sukunimi-kirja ehdottaa alkuperäksi germaanista miehen nimeä.

Hyvä havainto, mikäli Meltola-nimi on ensisijainen ja Mellon-nimet sen mukaan annettuja. Näin voi hyvinkin olla tässä tapauksessa.

Suomen peräpohjalaismurteisiin on lainattu saamesta edellä käsitelty sana asussa mella, joten etelässäkin Mella-nimielementti olisi ensisijainen; Mello-nimet pitää arvioida aina tapauskohtaisesti: ne voivat selittyä tästä mutta näköjään toisinkin.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 18:08

jussipussi kirjoitti:Jaska, ne naiset:

E. Sofia kirjoitti:Ylen juttu
Leväluhtaan veteen haudatut olivat saamelaisnaisia.
https://yle.fi/uutiset/3-9766304
Lisää tietoa odotettavissa syksymmällä.

Niin arvelinkin, ei ole missään sanottu, että testatut olivat naisia.

"Kävi ilmi, että [luiden perusteella] kolme neljäsosaa oli naisia. Tämä oli naisten ja lasten kalmisto."
Wessmanin tutkimuksesta, joka johonkin ketjuun on linkattu useampaankin kertaan, käy ilmi vieläkin tasaisemmalta vaikuttava suhdeluku sukupuolten välillä.

Siis: Otsikko on reväisty hihasta eikä perustu tietoon: se oikoo mutkia ja kärjistää.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 18:11

jussipussi kirjoitti:Eli vaikka en kykenekään ottamaan kantaa äänteenkehityksistä eri kielimuodosta toiseen, pystyn kyllä ottamaan kantaa onko Satakunta perusteltu kantasaamen koti vai ei.

Et näköjään pysty. Jos pystyisit ottamaan asiaan järkevästi ja objektiivisesti kantaa, todisteet painaisivat paljon enemmän kuin todisteiden puute. Sinulla ja aikalaisella on ihan omanlaisensa todennäköisyysmatematiikka, jossa
- paikka josta on todisteita = epäuskottava
- paikka josta ei ole todisteita = uskottava

PDT_Armataz_01_14
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Pikku-Höpöhöpö » 14 Elo 2017 18:29

Jaska kirjoitti:
Pikku-Höpöhöpö kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Kaikki mahdollisuudethan aina huomioidaan. Silti eri vaihtoehtojen todennäköisyys voidaan arvioida. Onko todennäköisempää ja uskottavampaa, että enemmistö edusti paikallisia kuin että vähemmistö edusti paikallisia? Normaalilla logiikalla tietysti enemmistö, mutta jussipussin/aikalaisen on/off-logiikkako ei tosiaankaan löydä mitään todennäköisyyseroa näiden vaihtoehtojen välille?

Nyt pomppoili minulla pallo hukkaan. Mikä enemmistö? Ne vaivaiset 2 näytettä 3:stako? Näin pieni näytemäärä ei kerro yhtään mitään paikan enemmistöistä tai vähemmistöistä jos löytöpaikka lisäksi poikkesi ympäristön hautaus-/uhraus-kulttuurista. Minustakin kysymykseen voi tulla ihan yhtä hyvin naispuoliset orjat jostakin ihan eri yhteisöstä kuin "paikalliset"; varsinkin silloin, jos uhrattavien lukumäärä oli tärkeämpi kuin uhrattavan "laatu". Jos jostakin syystä vaikkapa nälänhädän uhatessa piti uhrata, niin mieluummin ei otettu uhreja omasta väestä. Vaikeampi toisaalta kuvitella uhrattujen olevan kauppiaita tai uudisasukkaita.

Edelleen:
1. Mistä te revitte sen, että kaikki olivat naisia? Muinoin luultiin että Levänluhtaan haudattiin vain naisia, mutta se on osoitettu harhaluuloksi.
2. Enemmistö on aina enemmistö, oli otos mikä tahansa. Kaksi kolmesta on enemmistö ja yksi kolmesta on vähemmistö. On aina todennäköisempää, että ne kaksi edustavat paikallisia kuin että se yksi. Vai oletko sinäkin opiskellut jussipussi-aikalais-matematiikkaa?

Asiaan ei mitenkään vaikuta näytteiden määrä: enemmistö on aina todennäköisemmin paikallista kuin vähemmistö. Voitte vaikka laskea, kumpi on todennäköisempää:
- se, että kaksi näytettä kolmesta sattuu edustamaan todellisuudessa vähemmistöä, vai
- se, että kaksi näytettä kolmesta sattuu edustamaan todellisuudessa enemmistöä.

Aivan käsittämätöntä trollausta kyllä nyt teidän jengillänne!

Trollaus on tahallista. Minä tosiaankin vain muistin väärin ja luulin kaikkien olevan naisia. Tämä Jussin linkin tekstin kohta on se, jota lähinnä tarkoitin viitatessani siihen, että haudatut henkilöt jotenkin poikkesivat "paikallisista" asukkaista.

...Hypoteesi on, että nämä uhrit olivat jollain tavalla poikkeavia. Kun haudataan vainajat kauas muista, se osoittaa, että he olivat jollain lailla poikkeavia tai heillä oli yhteiskunnassa joku tietty rooli, toteaa Wessman.

Kalmojen hyväkuntoisuus ei ehkä viittaakaan orjiin tai sitten elettiin hyviä aikoja ja kaikille riitti runsaasti ravintoa.
Pikku-Höpöhöpö
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Helmi 2017 00:56
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja jussipussi » 14 Elo 2017 18:34

Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Jaska, ne naiset:

E. Sofia kirjoitti:Ylen juttu
Leväluhtaan veteen haudatut olivat saamelaisnaisia.
https://yle.fi/uutiset/3-9766304
Lisää tietoa odotettavissa syksymmällä.

Niin arvelinkin, ei ole missään sanottu, että testatut olivat naisia.

"Kävi ilmi, että [luiden perusteella] kolme neljäsosaa oli naisia. Tämä oli naisten ja lasten kalmisto."
Wessmanin tutkimuksesta, joka johonkin ketjuun on linkattu useampaankin kertaan, käy ilmi vieläkin tasaisemmalta vaikuttava suhdeluku sukupuolten välillä.

Siis: Otsikko on reväisty hihasta eikä perustu tietoon: se oikoo mutkia ja kärjistää.


Jaa, no mitä sillä taas on väliä olivatko juuri testatut naisia? Todennäköisyys sille, että olivat on noin 75%. Sillähän tässä yhteydessä oli merkitystä, että naiset olisi mahdollisesti tuotu vaimoina jostain, eivätkä olisi niin suurella todennäköisyydellä paikallisia kuin miehet. Toinen naiseuden seuraus olisi ollut, että heitä on uhrattu helpommin kuin miehiä, mutta jutusta kävi muuten ilmi että uhripaikka ei ole kyseessä. Joka tapauksessa poikkeuksellinen hauta kun naisia on 75%. Pitää olla tarkkana päätelmissä.

Sinä kysyit, että mistä naiseus tuli ja minä vastasin.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja jussipussi » 14 Elo 2017 18:38

Jaska kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:Eli vaikka en kykenekään ottamaan kantaa äänteenkehityksistä eri kielimuodosta toiseen, pystyn kyllä ottamaan kantaa onko Satakunta perusteltu kantasaamen koti vai ei.

Et näköjään pysty. Jos pystyisit ottamaan asiaan järkevästi ja objektiivisesti kantaa, todisteet painaisivat paljon enemmän kuin todisteiden puute. Sinulla ja aikalaisella on ihan omanlaisensa todennäköisyysmatematiikka, jossa
- paikka josta on todisteita = epäuskottava
- paikka josta ei ole todisteita = uskottava

PDT_Armataz_01_14


En ala nyt tinkaamaan Satakunnasta. Olenko muuten joskus kiistänyt Satakuntateoriasi? Siis, että saamelaiset ja germaanit ovat olleet siellä yhteydessä joskus vuoden 0-tienoilla.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3104
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 14 Elo 2017 18:40

jussipussi kirjoitti:Eli vaikka en kykenekään ottamaan kantaa äänteenkehityksistä eri kielimuodosta toiseen, pystyn kyllä ottamaan kantaa onko Satakunta perusteltu kantasaamen koti vai ei..

Miten kummassa pystyt arvioimaan perusteluja ilman kohtuullista ymmärrystä itse metodista? Saamehan on kieli, sitä ei sido aikaan ja paikkaan mikään muu kuin itse kielestä ja muista kielistä löytyvä materiaali. Mikään muu ei periaatteessa merkitse mitään.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Ural-eskimo, typologia, geenihörppäys kielen levitessä

ViestiKirjoittaja Jaska » 14 Elo 2017 18:45

jussipussi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Niin arvelinkin, ei ole missään sanottu, että testatut olivat naisia.

"Kävi ilmi, että [luiden perusteella] kolme neljäsosaa oli naisia. Tämä oli naisten ja lasten kalmisto."
Wessmanin tutkimuksesta, joka johonkin ketjuun on linkattu useampaankin kertaan, käy ilmi vieläkin tasaisemmalta vaikuttava suhdeluku sukupuolten välillä.

Siis: Otsikko on reväisty hihasta eikä perustu tietoon: se oikoo mutkia ja kärjistää.


Jaa, no mitä sillä taas on väliä olivatko juuri testatut naisia? Todennäköisyys sille, että olivat on noin 75%. Sillähän tässä yhteydessä oli merkitystä, että naiset olisi mahdollisesti tuotu vaimoina jostain, eivätkä olisi niin suurella todennäköisyydellä paikallisia kuin miehet. Toinen naiseuden seuraus olisi ollut, että heitä on uhrattu helpommin kuin miehiä, mutta jutusta kävi muuten ilmi että uhripaikka ei ole kyseessä. Joka tapauksessa poikkeuksellinen hauta kun naisia on 75%. Pitää olla tarkkana päätelmissä.

Sinä kysyit, että mistä naiseus tuli ja minä vastasin.

Eli testattujen naiseus oli kuviteltu juttu.

Pitää olla tarkkana päätelmissä: miksi esimerkiksi kuvittelet, että naiset olisivat tulleet kauempaa? Lähelläkin oli morsiamia, ja lisäksi yleistät myöhemmän, kristillisen kauden patrilokaalisen käytännön koskemaan varhaisempia aikoja. Jos jossain niin juuri Fennoskandiassa on saattanut vallita matrilokaalinen järjestelmä, jossa mies muuttaakin naisen suvun keskuuteen.

Näistä meillä ei ole toistaiseksi tietoa, mutta jos muinaisjäännösten isotooppianalyysi osoittaa että säännönmukaisesti jompikumpi sukupuoli on kauempaa tulleita, niin saamme asiaan vastauksen. Siihen saakka todisteita ei ole puoleen eikä toiseen.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

EdellinenSeuraava

Paluu Kielitiede

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa