jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Ei kyse ole siitä, onko jokin OK - kyse on siitä, antaako se mitään lisäarvoa. Meillä on siis kohtia, joissa ei ole todisteita arvioida, mikä malli on uskottavin. Mutta mainitsemasi tapaukset eroavat toisistaan niiden lisäarvon osalta:
1. Väinäjoen kiertoreitti itämerensuomelle on potentiaalinen tarkennus kielen leviämiseen. Tämä mutka liittyy todelliseen itämerensuomeen ja sen mahdolliseen reittiin.
2. Varhais- tai keskikantasaamen leviäminen Lappiin ei ole edes potentiaalinen tarkennus vaan pelkästään turha: se ei millään lailla tuo mitään tarkennusta todellisen saamen leviämisreittiin. Se on yksinkertaisesti vain ylimääräinen mutka, joka ei liity todelliseen saameen.
Eipä mene jakeluun minulla.
1. Miten niin liittyy todelliseen itämerensuomeen? Tarkoitatko, että koska Suomenlahden eteläpuolella puhuttiin varmasti itämerensuomea?
2. Mistä tiedät todellisen reitin? Miten niin turha? Jos olet varma nykykäsityksen oikeellisuudesta niin sitten ymmärrän.
1. Todellisella tarkoitan todellista kielilinjaa: varhais-, keski- ja myöhäiskantasaame tai -suomi, eli nykykielten todelliset esimuodot. Jos oletetaan varhaiskantasuomesta tai -saamesta eronneen jokin kuvitteellinen haara, se poikkeaa tästä linjasta, koska se ei ole nykykielten esimuoto.
A. Todellinen = nykykielten perusteella välttämättä olemassa ollut varhaisempi kielentaso.
B. Kuvitteellinen = jokin hypoteettinen sivuhaara, jolla ei ole nykypäivään säilyneitä jälkeläisiä ja joka ei ole nykykielten suora esimuoto.
2. Turha = kuvitteelliseen kieleen (ks. 1B) liittyvä, eli mitään todisteita kyseisen kielimuodon olemassaolosta ei ole.
jussipussi kirjoitti:Jos tarkoitat, että ei ole todellisia merkkejä Lapissa puhutusta, mks:a aiemmasta saamesta, niin silti tekstiilikeramiikan levittäjät saattoivat viedä kielen Lounais-Suomeen. Kelpaisiko näin? Noinhan se liittyy "todelliseen" saameen mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitit todellisella. Mikäli kelpaa, niin hankala on olettaa muualle kuin Lounais-Suomeen levinneen tekstiilikeraamisen kulttuurin puhuneen jotain muuta kuin saamea.
Se liittyy todelliseen kieleen silloin kun puhutaan nykykielten suorasta esimuodosta. Tekstiilikeramiikka on kattokäsite monille erilaisille ja eri-ikäisille alueellisille varianteille. On tärkeää erottaa kaksi eri prosessia:
1. Otetaan lähtökohdaksi kielitieteen tulokset ja katsotaan, mikä kulttuurivaikutus osuu ajan, paikan ja suunnan osalta yhteen niiden kanssa. (Tätä tyyppiä edustaa Langin varhaiskantasaame Lounais-Suomeen tietyn tekstiilikeramiikan alle luettavan vaikutuksen mukana.)
2. Otetaan lähtökohdaksi arkeologian tulokset ja pohditaan, mitä kieltä milläkin kulttuurialueella olisi voitu puhua. (Tätä tyyppiä edustaa tuo sinun kommenttisi, että kaikki tekstiilikeraamikka liittyisi varhaiskantasaameen.)
Nämä kaksi menetelmää kohtaavat yhdestä nurkastaan, mutta ne ovat suunniltaan aivan erilaiset ja alkavat eri lähtökohdista. Ensimmäinen tapa on tieteellinen, ja jälkimmäinen on siihen perustuva toisen asteen spekulaatio. Jälkimmäisessä on paljon enemmän epävarmuustekijöitä, eli se lähestyy puhdasta arvailua (ks. jatkuvuusperustelut).
jussipussi kirjoitti:Ei ole Lapissa kielellisiä merkkejä, mutta ei ole Väinäjoellakaan. Jos jätetään Lappi pois, mutta otetaan mukaan Lounais-Suomi ja tekstiilikeramiikka ja verrataan Väinäjokeen niin eikö analogian mukaan molempia pitäisi kohdella samalla tavalla?
Väinäjoki on mahdollisesti reitti, jota pitkin varhainen kantasuomi on levinnyt; Lappi sen sijaan ei ole reitillä, jota pitkin varhainen kantasaame on levinnyt. Lappi olisi turha kiepaus, koska se ei kuitenkaan edustaisi todellisten saamelaiskielten esimuotoa. Väinäjoen varhaiskantasuomi sen sijaan voi edustaa todellisten itämerensuomalaisten kielten esimuotoa. Siinä tärkeimmät erot.
jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Itämerensuomestakin voitaisiin esittää kakkoskohdan mukainen turha skenaario, jos oletettaisiin jonkin varhaiskantasuomesta eriytyneen täysin kuvitteellisen haaran päätyneen vaikka Puolaan. Puolasta ei kuitenkaan ole mitään todisteita itämerensuomesta, joten tällainen ylimääräinen mutka olisi aivan yhtä turha kuin kuvitteellisen varhaiskantasaamen vieminen Lappiin. Kumpikaan ei liity todellisten, tunnettujen kielten reitteihin vaan kuviteltuihin ja täysin perustelemattomiin mahdollisuuksiin.
Ei ole vastaava esimerkki. Puolassa ei puhuta imsuun pohjautuvaa kieltä, eikä näillä tiedoin ole koskaan puhuttukaan. Lapissa puhutaan ja lounaisessa Suomessa on puhuttu.
Onhan se vastaava esimerkki. Saame ei levinnyt Lappiin vielä varhaiskantasaamen kaudella, joten varhaiskantasaamen leviämisen olettaminen Lappiin on turha kiepaus. Aivan kuten olisi
täysin vastaava tilanne, että oletettaisiin varhaiskantasuomen levinneen Puolaan. Kumpikaan kiepaus ei liity todellisten kielten suoriin esimuotoihin vaan täysin kuviteltuihin kieliin, joista ei ole todisteita - siksi ne ovat turhia.
jussipussi kirjoitti:Eli on lähes varmaa, että saame on siirtynyt etelästä Lappiin, mutta oletus että jo ennen mks:a on tietenkin epätodennäköinen vaihtoehto, mutta ei sentään Puola-mallisi veroinen. Puolan rinnastaisin afrikan saamelaisiin.
Eihän vertauksessa olennaista ole se alue vaan se, onko alueella siihen aikaan puhuttu todellista kieltä, vai oletetaanko täysin turha kiepaus. Mutta jos se helpottaa ymmärrystäsi, voit vaihtaa Puolan tilalle Lapin: oleta siis vaikka, että varhaiskantasuomi olisi levinnyt jo Lappiin asti. Puola on kuitenkin paljon lähempänä Väinäjokea kuin Lappi.
jussipussi kirjoitti:Jaska kirjoitti:On siis iso hyötyero siinä, käsitelläänkö todellisen kielen reittiä vai jonkin täysin kuvitellun kielen reittiä. Kuvitelluilla kielillä pelaaminen on täysin turhaa, joten niiden reittien pohtiminenkin on täysin turhaa.
Onpa tietenkin. En nyt kuitenkaan puhuisi esittämissäni tapauksissa täysin kuvitteellisista kielistä.
Ovat ne täysin kuviteltuja kieliä, kun ne eivät ole todellisiin nykykieliin tai tunnettuihin muinaiskieliin johtavien kielilinjojen emäkieliä vaan tätikieliä (äitikielen siskoja).