pektopah kirjoitti:Minusta Kalevan esikuvana on mahdollisesti ollut Charlemagne, eli Kaarle Suuri, joka nimensä mukaisesti oli suurikokoinen. Myös Kaleva on kuvattu jättiläisenä. Matkan varrella Frankkien mailta Suomeen todellinen henkilö on muuttunut myyttiseksi.
Toinen vaihtoehtoinen teoriani on, että Kaleva on tullut Otavan skandinaavisesta nimestä Karls vagn (gooteilla Karl vagn), eli Kallen vaunut.
No, teorioitahan nuo vain ovat, mutta tuskin sen huonompia kuin teoriat, että Kaleva olisi tarkoittanut itämerensuomalaisia, tai ollut Caelic niminen suomalaisten hallitsija, kuten joku on väittänyt.
Jaska kirjoitti:- Kaleva oli Ilmarinen ja selittyisi balttilaisista sanoista, ks. latvian kalti 'takoa' ja kalvis, kalejs 'seppä'.
Ealli kirjoitti:Jaska kirjoitti:- Kaleva oli Ilmarinen ja selittyisi balttilaisista sanoista, ks. latvian kalti 'takoa' ja kalvis, kalejs 'seppä'.
Ilmarinen on paitsi sankariseppä, kai myös alun perin taivaan ja ilman jumala? Onko kaukaista salamaa tarkoittava sana kalevantuli vanha ilmaus, vai vasta kansallisromanttista uuspakanuutta?
Jaska kirjoitti:Täällä pohdintojani Kalevasta ja seppäjumaluudesta puolen vuosikymmenen takaa:
http://www.pakana.info/Kaleva.html
Kalevanserkku kirjoitti:Mielenkiintoista, että suomessa on ilmaus "ventovieras", joka kai merkitsee samaa kuin "uppo-outo", kun taas virossa vend (gen. venna) tarkoittaa veljeä.
Kalevanserkku kirjoitti:Tästä on muistaakseni Muinaisuuden merivalloissa maninnut Klinge, joka myös huomauttaa ruotsin sanan vän 'ystävä' samankaltaisuudesta venäläinen-sanan kanssa. Jos olen oikein ymmärtänyt, vain Skandinavian germaanikielissä on tällainen sana tarkoittamassa ystävää. Muissa ystävä on friend, Freund tms.
Kalevanserkku kirjoitti:Mitä Untoon tulee germaanien nimityksenä, tai olisiko oikea termi eponyymi, niin siinäpä pohdittavaa etymologeille.
pektopah kirjoitti:Jaska kirjoitti:Pektopah kirjoitti:Olen aiemmin ehdottanut, että tarujen Kaleva-jättiläinen olisi saattanut olla Kaarle Suuri (Charlemagne). Olisikohan taru sammon ryöstöstä saanut alkunsa, kun kristityt tuhosivat Irminsul-maailmanpylväitä?
Kalevan alkuperälle tuo voisikin olla yksi mahdollinen selitys; tosin lähempääkin selityksiä löytyy. Tiettävästi frankkien vaikutus Itämeren itäpuolella oli aika heikko...
Kaarle Suuren maine lienee kuitenkin levinnyt laajemmalle kuin valtakuntansa. Jos Suomeen on frankkien mailta tavaraakin tullut, niin miksi ei sitten myös juttuja. "Rikkinäinen puhelin"-leikin tapaan jutut ovat sitten ehkä muuttuneet historiallisella ajalla tavattuihin muotoihinsa kun maantieteellistä ja ajallista etäisyyttä on tullut lisää.
Jaska kirjoitti:Kiitos Taavetti, tuosta en tiennytkään.
Miksiköhän juuri refalaiset käännettiin Kalevan pojiksi? Aikaisemminhan todisteltiin kovasti suomenkin olevan sukua heprealle, kreikalle jne. Voisiko tuo refalaiset-kansannimi muistuttaa jotain senaikaista "yhteis-suomalais-heprealaista" sanaa?
Paluu Kulttuurintutkimus ja folkloristiikka
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa