Mistä tietoa?

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

Mistä tietoa?

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Elo 2014 22:11

Me asutaan Itä-Uudellamaalla joen rannalla. Seikkailin tuolla museoviraston muinaismuistorekisterissä! ja kuulin että ihan tästä 200m päästä on löytynyt kivikautiseksi arvioitu asuinpaikka. Rekisteri ei antanut juurikaan tarkempaa tietoa juuri tästä löydöstä. Mistähän voisin etsiä tietoa, mitä sieltä on tarkemmin sanottuna löytynyt yms. Paikallishistoriateos luettu, mutta eipä siinä tätä löytöä mainittu. Liekö sitten löytynyt paikallishistoriikin kirjoittamisen jälkeen.
Rautanaula
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Huhti 2014 20:09

Re: Mistä tietoa?

ViestiKirjoittaja Jaska » 11 Elo 2014 22:27

Rautanaula kirjoitti:Me asutaan Itä-Uudellamaalla joen rannalla. Seikkailin tuolla museoviraston muinaismuistorekisterissä! ja kuulin että ihan tästä 200m päästä on löytynyt kivikautiseksi arvioitu asuinpaikka. Rekisteri ei antanut juurikaan tarkempaa tietoa juuri tästä löydöstä. Mistähän voisin etsiä tietoa, mitä sieltä on tarkemmin sanottuna löytynyt yms. Paikallishistoriateos luettu, mutta eipä siinä tätä löytöä mainittu. Liekö sitten löytynyt paikallishistoriikin kirjoittamisen jälkeen.

Netistä löytyy aika hyvin 2000-luvun muinaisjäännösinventointeja, kun hakee Googlella "[KUNTA] arkeologinen inventointi". Niissä on paikallisten kohteiden kuvaukset ja sijaintikuvaukset sekä kohteet ihan karttaan merkittyinä! Aarreaitta muinaisuudesta kiinnostuneille.
PDT_Armataz_01_01

Itse kävin vastikään katsastamassa tuollaisen PDF-raportin avulla täällä Tuusulassa erään muinaishaudaksi merkityn kohteen (kohde itse oli merkitty Museoviraston merkein ja aidattu narulla). Mutta inventoija itse ei ollut ollut varma, onko kyseessä muinaishauta vaiko historiallisen ajan hiilimiilu - molemmat kun voivat edustua "kivipatjana", jonka seasta löytyy nokimaata... Ilman tarkempia kaivauksia asiaa ei kai saadakaan varmistettua.
:neutral:
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02


Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa