FamilyTree DNA testi

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

FamilyTree DNA testi

ViestiKirjoittaja RaijaJ » 13 Loka 2014 15:44

Olen ottanut ko. testin ja kysyisin muilta käyttäjiltä "matches" eli osumista : onko tavallista, että löytyy sukulaisia esim. USA:sta, että ei löydy ko. henkilön sukunimistä ainuttakaan suomalaista nimeä, vaikka ehdotetaan 2-4. serkuksi?
En ole saanut omista testituloksista ulos minkäänlaista tulkintaa, mitenkähän sen ko. sivuilta saisi vai saako lainkaan? olen saanut vastaukseksi aina, että tulokset ovat sinulla saatavilla (?)
RaijaJ
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Loka 2014 15:26

Re: FamilyTree DNA testi

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 13 Loka 2014 16:28

RaijaJ kirjoitti:Olen ottanut ko. testin ja kysyisin muilta käyttäjiltä "matches" eli osumista : onko tavallista, että löytyy sukulaisia esim. USA:sta, että ei löydy ko. henkilön sukunimistä ainuttakaan suomalaista nimeä, vaikka ehdotetaan 2-4. serkuksi?
En ole saanut omista testituloksista ulos minkäänlaista tulkintaa, mitenkähän sen ko. sivuilta saisi vai saako lainkaan? olen saanut vastaukseksi aina, että tulokset ovat sinulla saatavilla (?)

Luitko jo tämän?:

http://www.elisanet.fi/alkupera/FamilyFinder.pdf
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: FamilyTree DNA testi

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 13 Loka 2014 17:25

On täysin mahdolista etteivät amerikkalaiset tiedä esipolvistaan enempää kuin pari sukupolvea. Toisaalta nuo serkkuetäisyydet ovat vähän turhan optimistisia.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: FamilyTree DNA testi

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Loka 2014 21:38

RaijaJ kirjoitti:Olen ottanut ko. testin ja kysyisin muilta käyttäjiltä "matches" eli osumista : onko tavallista, että löytyy sukulaisia esim. USA:sta, että ei löydy ko. henkilön sukunimistä ainuttakaan suomalaista nimeä, vaikka ehdotetaan 2-4. serkuksi?
En ole saanut omista testituloksista ulos minkäänlaista tulkintaa, mitenkähän sen ko. sivuilta saisi vai saako lainkaan? olen saanut vastaukseksi aina, että tulokset ovat sinulla saatavilla (?)

Itse tulokset ovat siellä sivuilla, mutta käytännössä ne ovat osumaluettelo (sukulaisuusastearvioineen) ja muutama työkalu, ei muuta. Eli varsinaista tulosten tulkintaa sieltä ei saa. Osumien kanssa jaetut jaksot centiMorganeina ovat suuntaa-antava apu sukulaisuuden syvyyttä määriteltäessä, mutta todellinen sukulaisuus voi olla kaukaisempaa tai jossain tapauksessa läheisempää kuin niiden pohjalta laskettuna.
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02


Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron