Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

Tänne kaikki mikä ei muualle sovi.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Syys 2013 16:43

Taavetti kirjoitti:Kovin usein en internetissä törmää muihin Taavetti nimimerkkeihin, mutta hakukoneet nostavat rinnalle, joskus edellekin, Luumäellä sijaitsevan Taavetti nimisen taajaman ja rautatieaseman.
Kuinkahan muinainen nimi mahtanee olla paikkakunnan nimenä, rautatieaseman nimenä tuskin kovin vanha, ehkä sata vuotta, vähän alle tai yli.

Kävin Itä-Suomen reissullani Taavetissakin, pysähdyimme tutkimaan vanhaa linnoitusta lähellä kylää ja maantietä. Esitteestä selvisi liikennepaikan nimen perustelukin, ikävä tosin että olen unohtanut. Joku venäläinen David sinä oli alkuna, sotapäällikkö tai sellainen.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Kelttimies » 18 Helmi 2014 09:27

Terve. Olen pariin otteeseen käynyt tutkimassa tätä asiantuntevaa keskustelua. Itse olen Etelä-Suomessa asuva Pohjalainen ja ikikiinnostunut historiasta. Tutkin harrastuspohjalta sekä omaa sukuhistoriaa ja myöskin Pohjanmaan asutushistoriaa. Olen jonkin aikaa teettänyt geneettisiä tutkimuksia joka on tuonut mukanaan uutta jäsennettävää tietoa. Tähän myös fooruminimeni viittaa. Mielenkiinnolla seuraan jatkossakin tätä keskustelua ja saatan jotakin kirjoittaa jos tulee jotakin viisasta mieleen.
Kelttimies
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2014 09:06

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 18 Helmi 2014 11:27

Kelttimies kirjoitti:Terve. Olen pariin otteeseen käynyt tutkimassa tätä asiantuntevaa keskustelua. Itse olen Etelä-Suomessa asuva Pohjalainen ja ikikiinnostunut historiasta. Tutkin harrastuspohjalta sekä omaa sukuhistoriaa ja myöskin Pohjanmaan asutushistoriaa. Olen jonkin aikaa teettänyt geneettisiä tutkimuksia joka on tuonut mukanaan uutta jäsennettävää tietoa. Tähän myös fooruminimeni viittaa. Mielenkiinnolla seuraan jatkossakin tätä keskustelua ja saatan jotakin kirjoittaa jos tulee jotakin viisasta mieleen.

Tervetuloa!
Ei sanomisten tarvitse olla erityisen viisaita, riittää jos kommentti tai kysymys kirvoittaa keskustelun, joka johtaa pohdiskeluun tai tiedon lisääntymiseen. PDT_Armataz_01_01

Tulkitsenko oikein, että kuulut mahdollisesti meillä harvinaiseen länsieurooppalaiseen haploryhmään R1b?
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10974
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Kelttimies » 18 Helmi 2014 13:40

Jaska. Tuo sana viisasta olisi pitänyt laittaa lainausmerkkeihin. :lol: Pohjalainen vakavalla naamalla kerrottu huumori ymmärretään lähes poikkeuksetta väärin...

Kyllä. Olen R1b-mieslinjaa. Jos tarkennan vielä, että R-DF19 niin jotkut ihmiset minut jo tunnistaakin. :) Kyseessä on Länsi-Euroopassa yleisimpien R-P312:n alaryhmä, joka tunnistettiin omaksi ryhmäksi 2012. Nyt on vielä keskustelun alla, että onko tämä noin 2000 v vanha mutaatio muodostunut Brittein saarilla vai onko se mantereella Saksan ja Tanskan raja-alueella muodostunut. Näkemys on kallistumassa jälkimmäiseksi ja sitä on alettu kutsua Anglo-Saksi-ryhmäksi. Tosin vaihtoehtoja saarille siirtymiseen on lukuisia, kuten esim. Anglien, Normannien tai esim. Skotlantiin muuttaneiden Flaamien mukana. Joka tapauksesa olen toistaiseksi testatuista ainoa Suomessa, mutta tuskin ainutlaatuinen. :lol: Asia on mielenkiintoinen ja itselleni on kertynyt jo asioista taustatietoa. En halua kuitenkaan koko "karkkipussia" tässä esittelyvaiheessa tyhjentää. :wink:

Elämme mielenkiintoisia aikoja ja olen varma että geneettiset tutkimukset tulevat mullistamaan käsitystämme koulussa opitusta historiantietämyksestä.
Kelttimies
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2014 09:06

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 18 Helmi 2014 14:03

Kelttimies, en tunnista sinua, on senverran vähän tietoa R1b:stä. Muistan kuitenkin 23andme:n kaskusteluista, että useat Suomen R1b:t kuuluvat jokseenkin harvinaiseen klaaniin (cladeen). Jos tämä on edelleen tilanne, niin onko tätä klaania ajoitettu? Ikä kiinnostaa tietenkin migraatioaikaa ajatellen, jos kyseessä olisi tällainen harvinainen ryhmä.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Kelttimies » 18 Helmi 2014 14:43

Mulla löytyy kyllä Suomen R1b-kittien STR-listat siltä osin kuin olen FTDNA Finland DNA projektilta niitä Excelinä saanut. Niiden perusteella en ole kenellekään Suomessa kovinkaan lähestä sukua mieslinjassa. Lisäksi suurin osa kuuluu ihan eri haploryhmään. Aika huomattava osa on R-L21 sekä R-U106. Lähimmät STR-mätsini ovat Englannista, Skotlannista ja Saksasta. Laskurit antaa lähimmän TMRCA:lle noin 350 vuotta ja aikahaarukka lähimmille on 1400-l. loppu ja 1600-l. alku ja kaikki siis Länsi-Euroopan laidalla yhtä nimetöntä Ruotsalaista lukuunottamatta. Niiden R1b-miesten joiden kanssa olen keskustellut, ei kukaan omaa Suomalaisia mätsejä. Koska omat ulkomaiset haplo-heimoveljet ovat geneettisesti lähempänä, en ole lähtenyt analysoimaan ja tekemään johtopäätöksiä tästä Suomen R1b-populaatiosta. Olisi erittäin hyvä jos jollakin olisi aikaa analysoida dataa...
Kelttimies
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2014 09:06

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 18 Helmi 2014 14:53

Yritän kaivella tuota 23andmen keskutelua, jos sen vielä sattuisin löytämään. Se käytiin pari vuotta sitten.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Kelttimies » 18 Helmi 2014 15:04

OK. Kannattaisiko tämä keskustelu sitten siirtää aiheeseen paremmin sopivaan osastoon... alkaa mennä henkilöesittelyni ylitte. Ja tietysti jos tulee jotakin "viisasta" niin hyödyttää aiheesta kiinnostuneita. :wink:
Kelttimies
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2014 09:06

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 18 Helmi 2014 17:17

En löydä sitä ketjua enää, se on hävinnyt tapahtumahorisonttiin eli internetin mustaan aukkoon.
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja mukulakivi » 23 Elo 2014 15:51

Moro vaan kaikille, mielenkiintoinen foorumi, ihan vahingossa löysin kun googlettelin jotain ihan muta ja päädyin lukemaan keskustelua. Viimein päätin liittyä että voin ottaa ehkä osaakin. Tämmönen historiaharrasteljan retku, ei sen ihmeempää. Törmäillään foorumilla :)
mukulakivi
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Elo 2014 15:48

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 24 Elo 2014 11:02

mukulakivi kirjoitti:Moro vaan kaikille, mielenkiintoinen foorumi, ihan vahingossa löysin kun googlettelin jotain ihan muta ja päädyin lukemaan keskustelua. Viimein päätin liittyä että voin ottaa ehkä osaakin. Tämmönen historiaharrasteljan retku, ei sen ihmeempää. Törmäillään foorumilla :)

Tervetuloa, ja suuta vain rohkeasti auki heti kun tilaisuus aukeaa! PDT_Armataz_01_01
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10974
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja mukulakivi » 29 Elo 2014 01:02

Kiitos ja näin tehdään! :)
mukulakivi
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Elo 2014 15:48

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja putkonen » 14 Syys 2014 22:14

Koltilta saamani titteli "Kukkahattutäti" inspiroi minua sekä sisällöllisesti että kuvallisesti niin paljon, että päätin muuttaa Avattareni taiteilija Jean Dubuffetin maalaukseen "Nainen kokeilee hattua"
Kuva


Art brut (brut=ransk. raaka, karkea) on taidemaalari Jean Dubuffetin käyttämä nimitys taiteesta, joka ilmaisee hänen mukaansa spontaanisti ihmismielen tiedostamattomia puolia. Tällaista taidetta ovat muun muassa mielisairaiden, lasten tai amatööritaiteilijoiden tekemät teokset. Myös graffiti laskettiin art brutiin. Dubuffet arvosti näissä vision tai emootion raakaa ilmaisua, joka ei joudu konvention ansaan.[1] Dubuffet koki art brutin olevan aidointa ja alkuperäisintä taidetta sen raaimmassa perusmuodossaan.

Englanninkielisissä maissa art brutista käytetään usein nimitystä outsider art, jonka otti käyttöön taidekriitikko Roger Cardinal vuonna 1972.

»Taide ei asetu lepäämään sille sijattuun sänkyyn; se juoksee pois heti, kun sen nimeä kutsutaan, se rakastaa nimettömyyttä. Sen parhaat hetket ovat silloin, kun se unohtaa nimensä.»
(Jean Dubuffet)


http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean_Dubuffet

Nyt voi joku sanoa, että koiransa osaa maalata paremman taulun, muttaa minä tykkään näistä Dubuffetin töistä valtavasti. Jatkossa en kuitenkaan aio Avatarta e.m. syistä muuttaa; en vaikka tulisi muitakin sopivia Avatar-ehdotuksia:

Kuva

Kuva
Avatar
putkonen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1764
Liittynyt: 06 Heinä 2011 17:46

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja MP1676 » 25 Loka 2014 09:21

Tervehdys täältä Uudeltamaalta. Nimimerkin tausta täytyy selvittää ensimmäiseksi, se ei tarkoita mitään mopo tai moottoripyörä jengiä vaikka eräs nuoremman sukupolven edustaja niin vahvasti epäilikin. Nimimerkki tulee vanhimman esi-isän nimikirjaimista ja syntymävuodesta johonka olen päässyt kirkonkirjojen avulla. Olen lueskellut foorumia jo jonkin aikaa ja täältä tuntuu löytyvän asiantuntemusta DNA tutkimukseen, joten uskon siltä puolen löytyvän vielä paljon lisäarvoa omien juurieni tulosuunnan tarkentumiseen tänne kotisuomeen. Olen jo vanha eläkeukko, mutta yläkerta pelaa vielä ainakin pätkittäin, joten koettakaa kestää jos ajatus ja jutut eivät aina tunnu kohtaavan minun kirjoituksissa:)
Viimeksi muokannut MP1676 päivämäärä 10 Helmi 2015 12:55, muokattu yhteensä 1 kerran
MP1676
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Huhti 2014 10:13

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 25 Loka 2014 14:48

MP1676 kirjoitti:Tervehdys täältä Uudeltamaalta. Nimimerkin tausta täytyy selvittää ensimmäiseksi, se ei tarkoita mitään mopo tai moottoripyörä jengiä vaikka eräs nuoremman sukupolven edustaja niin vahvasti epäilikin. Nimimerkki tulee vanhimman esi-isän nimikirjaimista ja syntymävuodesta johonka olen päässyt kirkonkirjojen avulla, elikkä Mickel Pijrain s.1676 Liperi. Olen lueskellut foorumia jo jonkin aikaa ja täältä tuntuu löytyvän asiantuntemusta DNA tutkimukseen, joten uskon siltä puolen löytyvän vielä paljon lisäarvoa omien juurieni tulosuunnan tarkentumiseen tänne kotisuomeen. Olen jo vanha eläkeukko, mutta yläkerta pelaa vielä ainakin pätkittäin, joten koettakaa kestää jos ajatus ja jutut eivät aina tunnu kohtaavan minun kirjoituksissa:)

Tervetuloa! Selvittelemässähän täällä ollaan, ja pätkiä saa ihan vapaasti. :wink:
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10974
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Skoykka » 24 Tammi 2015 20:33

Vähän vaikea keskittyä näin vaativalle sivulle, kun telkkarista tulee niin kuolettavan ihanaa musiikkia. Omalla nimellä aina ja joka paikassa. Jaskan juttuja olen aina ihaillut, siksi täälläkin taas.
Skoykka
Ujo ugri
Ujo ugri
 
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Tammi 2015 14:17

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Tuohikirje » 24 Tammi 2015 21:57

Aloin miettiä miten minä tänne olen päätynyt? Lisäksi pitäisi vielä selvittää kuka minä olen ja miksi? :jämpti:

*Edit. NYT muistin! ABF:ssa oli Kaliffin "kehote" siirtyä sopulijoukolla tänne. Vai oliko se Jaskan?

Tervetuloa. Mitähän musiikkia...miettii eräs, joka ei katsele televisiota. Ja mitähän juttuja. Eikö Jaskalla ole välillä aika outojakin juttuja PDT_Armataz_01_14 . Krhm, tai siis tuota. Lähdenkin tästä köröttelemään :tankki: .
Tuohikirje
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 833
Liittynyt: 08 Tammi 2012 22:13

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 25 Tammi 2015 04:27

Tervetuloa, Skoykka! Ja Tuohikirje toisenkin kerran. :wink:

Minullako outoja juttuja? :shock:
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10974
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Matias » 15 Helmi 2015 21:32

No tässä olis tämmönen Turkulaistunut Loimaalainen, 27-vee. Herkkä taiteilijasielu, heh. Kuulumme isäni kanssa Loimaalaiseen Elers-sukuun ja siitä tämä kiinnostus sukututkimukseen vissiin kumpuaa. Myöhemmin alkoi DNA-tutkimuskin kiinnostaa ja tässä sitä nyt ollaan. Ja historiasta nyt oon aina ollut kiinnostunut ihan yleiselläkin tasolla, varsinkin Euroopan. Ajattelin rekisteröityä kun alkoi tuntua siltä, että tänne foorumille eksyy nykyään vähän väliä muutenkin.
Y-DNA: N-Y19451*
mtDNA: H2a1
Matias
Hiljainen hämäläinen
Hiljainen hämäläinen
 
Viestit: 62
Liittynyt: 15 Helmi 2015 15:11

Re: Esittäytymiset: kuka olet ja miksi päädyit tänne?

ViestiKirjoittaja Jaska » 15 Helmi 2015 21:40

lemur catta kirjoitti:No tässä olis tämmönen Turkulaistunut Loimaalainen, 27-vee. Herkkä taiteilijasielu, heh. Kuulumme isäni kanssa Loimaalaiseen Elers-sukuun ja siitä tämä kiinnostus sukututkimukseen vissiin kumpuaa. Myöhemmin alkoi DNA-tutkimuskin kiinnostaa ja tässä sitä nyt ollaan. Ja historiasta nyt oon aina ollut kiinnostunut ihan yleiselläkin tasolla, varsinkin Euroopan. Ajattelin rekisteröityä kun alkoi tuntua siltä, että tänne foorumille eksyy nykyään vähän väliä muutenkin.

Tervetuloa! Anna ihmeessä oma panoksesi keskusteluihin. PDT_Armataz_01_01
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10974
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

EdellinenSeuraava

Paluu Sekalainen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa