Genomic study of the Ket

Alkuperää koskeva uutisointi ja uudet tutkimukset.

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Thurisaz » 01 Syys 2015 07:12

Kiitos Kristiina hienosta yhteenvedosta tämän hetken tilanteesta.



Jaska kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:Olen huomannut, että varsin monet haluaisivat rakentaa uralilaista kantakieltä Saqqaq-paleoeskimon (Q1a-MEH2) ja vanhojen siperialaisten (Ket, Selkup Q1a-L53) pohjalta, mutta en tiedä, onko siinäkään mitään järkeä.

Jaa, onko tämä jokin ulkomaanelävien projekti? Haluaako joku slaavi omaksua N:t vai mikähän syy tuolle voisi olla?




N alkaa olemaan aika kiivaan väännön kohde ja ottajia tuntuu riittävän.
Thurisaz
Kielevä karjalainen
Kielevä karjalainen
 
Viestit: 854
Liittynyt: 11 Heinä 2013 02:07

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 01 Syys 2015 08:43

Thurisaz kirjoitti:Kiitos Kristiina hienosta yhteenvedosta tämän hetken tilanteesta.



Jaska kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:Olen huomannut, että varsin monet haluaisivat rakentaa uralilaista kantakieltä Saqqaq-paleoeskimon (Q1a-MEH2) ja vanhojen siperialaisten (Ket, Selkup Q1a-L53) pohjalta, mutta en tiedä, onko siinäkään mitään järkeä.

Jaa, onko tämä jokin ulkomaanelävien projekti? Haluaako joku slaavi omaksua N:t vai mikähän syy tuolle voisi olla?




N alkaa olemaan aika kiivaan väännön kohde ja ottajia tuntuu riittävän.

Varsinkin venäläisiä ja baltteja asia saattaa kiinnostaa, olisi kai kivempaa jos heillä laajasti esiintyvä N olisi selkeästi PIE-haplo, varsinkin kun autosomaali osoittaa laajennetun Kargopol-ryhmän ilmeisesti Sintashaa jne. lähimmäksi nykyryhmäksi. Reko tai Sipi korjaa jos olen väärässä.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Rekonpoika » 01 Syys 2015 11:46

Fst-etäisyyksien pohjalta mordvat ja Kargopol ovat lähimpänä. D- ja f-testeissä taas liettualaiset.

Ongelma tässä vertailussa on se että homotsygoottisuus ja homogeenisyys kasvattaa edellisiä mutta saattaa pienentää jälkimmäisiä (tästä Sipiltä toivottavasti pian tuloksia).
Rekonpoika
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 4295
Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Sigfrid » 01 Syys 2015 11:55

Kinaporin kalifi kirjoitti:


Varsinkin venäläisiä ja baltteja asia saattaa kiinnostaa, olisi kai kivempaa jos heillä laajasti esiintyvä N olisi selkeästi PIE-haplo, varsinkin kun autosomaali osoittaa laajennetun Kargopol-ryhmän ilmeisesti Sintashaa jne. lähimmäksi nykyryhmäksi. Reko tai Sipi korjaa jos olen väärässä.


Saatat hyvinkin olla oikeassa. Olisi siis selvitettävä mikä haplo on se aito asia. Ensin ajateltiin että R1b, sitten R1a, mutta voisihan se olla N1c:kin. Tätä on niin helppo kommentoida, kun ei ole tätä arjalaista taakkaa PDT_Armataz_01_01
Sigfrid
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6532
Liittynyt: 16 Helmi 2011 12:09

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja koltti » 03 Syys 2015 09:20

Thurisaz kirjoitti:Kiitos Kristiina hienosta yhteenvedosta tämän hetken tilanteesta.



Jaska kirjoitti:
Kristiina kirjoitti:Olen huomannut, että varsin monet haluaisivat rakentaa uralilaista kantakieltä Saqqaq-paleoeskimon (Q1a-MEH2) ja vanhojen siperialaisten (Ket, Selkup Q1a-L53) pohjalta, mutta en tiedä, onko siinäkään mitään järkeä.

Jaa, onko tämä jokin ulkomaanelävien projekti? Haluaako joku slaavi omaksua N:t vai mikähän syy tuolle voisi olla?




N alkaa olemaan aika kiivaan väännön kohde ja ottajia tuntuu riittävän.


Kinaporin kalifi kirjoitti:Varsinkin venäläisiä ja baltteja asia saattaa kiinnostaa, olisi kai kivempaa jos heillä laajasti esiintyvä N olisi selkeästi PIE-haplo, varsinkin kun autosomaali osoittaa laajennetun Kargopol-ryhmän ilmeisesti Sintashaa jne. lähimmäksi nykyryhmäksi. Reko tai Sipi korjaa jos olen väärässä.


No eipä sillä N:llä nyt oikeasti niin hirveästi ottajia ole, eikä tarvitse kyllä ollakaan. Riittää ettei itse siitä aleta vinkumaan. Slaavit ja baltit eivät myöskään minun nähdäkseni yritä esittää että N olisi PIE, mistä se ei kyllä ainakaan heille varmasti tulekaan. Lähinnä siis heillä juuri tätä ajatusta että heidän ännänsä ei-uralilaista vanhempaa balttilaista juurta. Kalifi, en oikein ymmärrä miksi aina kuvittelet että puolalaisia jotenkin harmittaa että jotkut Kargopolit ovat lähellä PIEtä. Itse asiassa se sopii puolalaisten teorioihin kun nappi otsaan. Puolalaiset harvoin yrittävät esittää itseään puhtaimmiksi slaavi-proto-indoeurooppalaisiksi. Mieluummin se on joku pohjoisempi kansa kuten liettualaiset, ja paremman puutteessa Kargopolikin käy vielä hyvin; sehän vain tarkoittaa suomalaiset karjalaiset whatever ovat osa suurta slaavi-proto-indoeurooppalaista perhettä, but with a mongoolilisä, mikä sekin käy hyvin, kunhan niissä protohepuissa sitä ei missään nimessä ollut. Lähinnä puolalaisilla alkaa sauhu nousemaan jos sattuu joku vähän eteläisempi kansa niin kuin bulgarialaiset ja eteläukrainalaiset taisivat jossain testissä näitä protoheppuja lähellä olla, fst:llä tai tuollaisella mitattuna.

Joka tapauksessa, luulen että Kristiina ei hakenut kommentillaan takaa että Q olisi proto-Urali (tai että maailmalla liikuisi tuollaisia teorioita). Lähinnä kai sitä että Q (yhdessä ehkä C:n kanssa) näyttäisi olevan tälläinen vanha paleosiperialainen haploryhmä, että esimerkiksi jos ajatellaan että Urali sidotaan aika vahvasti tuonne Siperiaan (vahva on esimerkiksi olettama että siperialaiset edustaisivat autosomaliltaan sitä puhtainta uralilaisuutta), että jos vaikkapa se esikantaurali tuli Siperiasta, niin joka tapauksessa N1c1 ei näyttäisi sieltä tulleen nykytulosten varassa.
Avatar
koltti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 680
Liittynyt: 29 Huhti 2014 09:16

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Kinaporin kalifi » 03 Syys 2015 09:59

koltti kirjoitti:Kalifi, en oikein ymmärrä miksi aina kuvittelet että puolalaisia jotenkin harmittaa että jotkut Kargopolit ovat lähellä PIEtä.

Se liittyy Sipin tuoreeseen kommenttiin: "...kuinka (N1c1-)baltit ovat lähempänä IE-juurta kuin kuin puhtaampi R1a-kansa?", ml. siis Kargopol. En pidä PIE:n mystifioinnista, esimerkiksi R1a:n pohjalta, yhdistän sen mielessäni ikäviin asioihin historiassa. Pidän siksi mm. saamelaisten sijoittumista noissa PCA-kuviossa aina pienenä voittona realismille.

Totta kai se harmittaa. Siksi siitä ei juuri puhuta. Ei Polako & Co silti asiaa peitelläkään voi, ehkä ajan kuluessa ei enää haluakaan.
Avatar
Kinaporin kalifi
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 6925
Liittynyt: 14 Helmi 2011 19:18

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Rekonpoika » 03 Syys 2015 13:21

D ei etsi vain kanta-IE juuria vaan haluaisi puolalaisten olevan lähellä saksalaisia ja muita pohjoisen Keski-Euroopan kansoja ja kauempana itäslaaveista. Tällaisilla pyrkimyksillä on perinteensä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pan-Slavism#cite_ref-16

Valkovenäläiset ja venäläiset ovat niitä jotka yrittävät isoa slaavi- tai baltoslaaviveljeyttä.

Tosin ei tässä slaaveja kannata yksin syyttää, jotkut Suomessakin tahtovat germaanijuuria etsiä, eikä heimoaatekaan ole perimän kantilta katsoessa sen järkevämpää heti kun se laajenee itämerensuomalaisten ulkopuolelle. Germaaninpuhujien omista vastaavista touhuista tuskin tarvitsee sanoa mitään.
Rekonpoika
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 4295
Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja koltti » 03 Syys 2015 13:59

Eikö tuo puolalaisten Saksa innostus johdu aika pitkälti siitä ajatuksesta, että näkevät varsinkin itäsaksalaiset kieltä vaihtaneina puolalaisina? Oikeassa olet puolalaisten Venäjä antipatioista, mutta minusta innokkaimpia panslavisteja ovat itse asiassa balkanin posse, serbit ja noin poispäin. Serbit ovat usein kovia Venäjä-faneja. Itse asiassa venäläisillä tuntuu toisaalta olevan aika paljon nuivempaa sitten suhtautuminen tätä balkanin sakkia kohtaan, että heidän panslavisisminsa ei sitten aina oikein kunnolla sinne asti yllä.

En minä tiedä oikein syytänkö niitä slaaveja siitä. Syytänkö? En taida osata vastata. Paitsi, saavat uskoa vaikka joulupukkiin kunhan eivät minua soppaansa mukaan vedä.
Avatar
koltti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 680
Liittynyt: 29 Huhti 2014 09:16

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Rekonpoika » 03 Syys 2015 14:13

Se johtuu enemmänkin siitä että Puolassa paatokseen on pitkään kuulunut ajatus asemasta lännen etuvartiona tunkkaisten ortodoksien ja erilaisten aropupujen asuttamaa itää vastaan. Saksaan suhtautuminen on Puolassa vaihdellut ja veljeyden hakeminen itäsaksalaisten kanssa ei ole yleistä muotia vaikka voihan siinä perää olla. Tuo syyttelyjuttu ei ollut tähdätty kenellekään erityisesti.
Rekonpoika
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 4295
Liittynyt: 12 Elo 2013 12:41

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Kristiina » 03 Syys 2015 17:10

@koltti
No tsekatkaa nyt tämäkin aivan tuore paperi:

Abstract
Václav Blažek
Published Online: 4 FEB 2013
The author presents the linguistic history of the Uralic language family, comprising mainly HUNTER GATHERER POPULATIONS on the NORTHERN FRINGES of Europe and western Siberia. The family also includes Finnish and Hungarian, both national languages today.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 1/abstract

Me ollaan siis metsästäjä-keräilijöitä! PDT_Armataz_01_13

Jos N-haplon nykyiset linjat kehittyivät Volgalla jääkauden jälkeen, hepun alkuperäinen autosomaalinen kokoonpano voisi minun mielestä olla vaikka 80%EHG:tä, 10% Siperiaa, 10% Amerikkaa. Mitä syvemmälle Siperiaan synty paikantuu, sitä enemmän on Siperiaa ja Amerikkaa. Ei syntypaikka varmaan kuitenkaan Volga-Uralia lännempänä ole.
Kristiina
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1368
Liittynyt: 18 Maalis 2015 12:24

Re: Genomic study of the Ket

ViestiKirjoittaja Pystynen » 15 Loka 2015 20:09

Kristiina kirjoitti:Toisessa ketjussa totesitte, että udmurttien homotsygoottisuusaste on korkea samoin kuin itäsuomalaisten, mikä tarkoittaa sitä, että ne eivät ole viime aikoina niinkään sekoittuneet muihin kansoihin. Kummallakin ryhmällä on erittäin korkea N-frekvenssi: itäsuomalaiset 70,9 % (N1c) ja udmurtit 85% (N1c+N1b). Lisäksi yDNA-haplopuissa marit ja udmurtit kantavat toisiksi vanhinta N1c-linjaa ja vanhinta N1b-linjaa. Kyllä sen kaiken järjen mukaan pitäisi korreloida uralilaisen kielen kanssa paremmin kuin pronssikaudelta Altailta löydetty Q-yDNA (http://dienekes.blogspot.com/2014/06/an ... altai.html).

Tosin myönnän, että on uralilaisten kielten luokittelun kannalta varsin yllättävää, jos udmurtit puhuvatkin kaikkine uusine innovaatioineen ja arjalaisuuksineen kaikkein alkuperäisintä uralilaista kieltä.

Idässä on sekoituttu aropopulaatiohin, lännessä indoeurooppalaisiin, joten permiläisten geneettinen vanhakantaisuus kävisi hyvin järkeen: kysehän siis olisi siitä, että vaikka teoriassa jokin vanha Volgan latvojen tai etelä-Uralin uralilainen kansansirpale olisikin aikanaan ollut arkaaisempi, niin nämä porukat nyttemmin ovat jo kokonaan hävinneet.

Mitä tulee kielisuhteisiin, niin tällä hetkellä ei ole olemassa mitään sellaista varmaan tietoa, jonka nojalla permiläisiä kieliä voisi pitää jotenkin erityisen myöhään eriytyneinä. — Ei muuten myöskään ole tiedossa, mistä permiläisten kielten arjalaisvaikutteet on käytännössä saatu. Joku lähisukuinen välittäjäporukka on hyvinkin voinut olla mukana kuvioissa. Eteenkin kun unkarissakin on epäilty olevan joitain varhaisia permiläisvaikutteita…
Avatar
Pystynen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 1302
Liittynyt: 22 Helmi 2011 22:45
Paikkakunta: Vandaalia

Edellinen

Paluu Uutiset ja tutkimukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa