Kinaporin kalifi kirjoitti:Tällekin voisi avata oman ketjun, mutta olkoon nyt täällä kun sivuaa samaa asiaa:
Mittnik et al The Genetic History of Northern Europe
"In contrast, the statistic D(Estonian, BA_Baltic; X, Mbuti) gives the most significant
positive hits for East Asian and Siberian populations (Supplementary Information
Table S8) as previously suggested2. This might be connected to the introduction of the
Y-chromosomal haplogroup N that in Europe is found in highest frequencies in
Finland and the eastern Baltic states, and in similar high frequencies in the Uralic
speaking populations of the Volga-Ural region36. The spread of N into north-eastern
Europe was proposed to have happened with speakers of Uralic languages from the
east who contributed to the male gene pool of eastern Baltic populations and left
linguistic descendants in the Finno-Ugric languages Finnish and Estonian. As we
do not see Y-haplogroup N in any of the male samples from Lithuania and Latvia
dated as late as 230 calBCE we propose that this element was brought into the gene
pool of the more southern region of the Baltic coast after the Late Bronze Age."
http://biorxiv.org/content/biorxiv/earl ... 1.full.pdf
Kinaporin kalifi kirjoitti:Ehkä Kunila 2580-2340 calBCE on liian vanha ja Kivutkalns 730-400 calBCE on liian eteläinen, tuossa vaiheessa? N sopinee saapumaan tekstiilikeramiikan myötä ensimmäisellä vuosituhannella eaa, pysytellen tuossa vaiheessa vielä Virossa ja sen itäpuolella?
Jaska kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Ehkä Kunila 2580-2340 calBCE on liian vanha ja Kivutkalns 730-400 calBCE on liian eteläinen, tuossa vaiheessa? N sopinee saapumaan tekstiilikeramiikan myötä ensimmäisellä vuosituhannella eaa, pysytellen tuossa vaiheessa vielä Virossa ja sen itäpuolella?
Niin.
Mutta mikään arkeologisesti havaittava myöhempi kulttuurivaikutus ei liene edennyt noilta alueilta koko Latviaan ja Liettuaan ja aina Preussiin asti? Eli balttien korkeaa N-pitoisuutta ei voitane selittää tekstiilikeraamiselta alueelta. Etenkään, kun balttien N-linjat kuitenkin ovat eri koostumuksessa kuin virolaisten N-linjat.
Pitäisin uskottavimpana, että korkea N-pitoisuus nykybalteilla periytyy jo kieltä levittäneiltä kantabalteilta.
Rekonpoika kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Ehkä Kunila 2580-2340 calBCE on liian vanha ja Kivutkalns 730-400 calBCE on liian eteläinen, tuossa vaiheessa? N sopinee saapumaan tekstiilikeramiikan myötä ensimmäisellä vuosituhannella eaa, pysytellen tuossa vaiheessa vielä Virossa ja sen itäpuolella?
Niin.
Mutta mikään arkeologisesti havaittava myöhempi kulttuurivaikutus ei liene edennyt noilta alueilta koko Latviaan ja Liettuaan ja aina Preussiin asti? Eli balttien korkeaa N-pitoisuutta ei voitane selittää tekstiilikeraamiselta alueelta. Etenkään, kun balttien N-linjat kuitenkin ovat eri koostumuksessa kuin virolaisten N-linjat.
Pitäisin uskottavimpana, että korkea N-pitoisuus nykybalteilla periytyy jo kieltä levittäneiltä kantabalteilta.
Eteläslaavien frekvensseistä päätellen N balteissa on tullut baltoslaavivaiheen jälkeen.
Jaska kirjoitti:Mutta mikään arkeologisesti havaittava myöhempi kulttuurivaikutus ei liene edennyt noilta alueilta koko Latviaan ja Liettuaan ja aina Preussiin asti?
Kinaporin kalifi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Mutta mikään arkeologisesti havaittava myöhempi kulttuurivaikutus ei liene edennyt noilta alueilta koko Latviaan ja Liettuaan ja aina Preussiin asti?
Vähän kulunutta, mutta silti:
"Long Barrow Culture’s relation with Baltic material, ie, with the East Lithuanian Barrow Culture, has been accented more than once."
http://briai.ku.lt/downloads/AB/08/08_2 ... zanski.pdf
En tosin väitä tässä mitään, mutta balttien N on kuitenkin aika nuori ja tasalaatuinen keitos.
Jaska kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Jaska kirjoitti:Mutta mikään arkeologisesti havaittava myöhempi kulttuurivaikutus ei liene edennyt noilta alueilta koko Latviaan ja Liettuaan ja aina Preussiin asti?
Vähän kulunutta, mutta silti:
"Long Barrow Culture’s relation with Baltic material, ie, with the East Lithuanian Barrow Culture, has been accented more than once."
http://briai.ku.lt/downloads/AB/08/08_2 ... zanski.pdf
En tosin väitä tässä mitään, mutta balttien N on kuitenkin aika nuori ja tasalaatuinen keitos.
Eikös tämä levinnyt pikemminkin etelästä pohjoiseen?
Rekonpoika kirjoitti:Liekö ollut Arabianmerellä pakkasta kun Euroopan hunnihaudoista löytyy Y-DNA L-20.
Thurisaz kirjoitti:Rekonpoika kirjoitti:Liekö ollut Arabianmerellä pakkasta kun Euroopan hunnihaudoista löytyy Y-DNA L-20.
Se oli heitto kun meilläkin on ainakin yksi hunniteorian kannattaja.
N kyllä aloittaa leviämisen ja kasvun alueella hyvin samoihin aikoihin ja on hyvin nuori, olisi tärkeää tietää kielitieteen takalaidat tarkkaan ajoituksen ja maantieteen osalta.
Thurisaz kirjoitti:Hunneihin liittyviä aihetodisteita jäätyvän meren lisäksi, genetiikan ajoitus, vahvat kontaktit sekä sekoittuminen goottien/germaanien kanssa, hevoskulttuuri, Attila nimenä.
Rekonpoika kirjoitti:Thurisaz kirjoitti:Hunneihin liittyviä aihetodisteita jäätyvän meren lisäksi, genetiikan ajoitus, vahvat kontaktit sekä sekoittuminen goottien/germaanien kanssa, hevoskulttuuri, Attila nimenä.
Mordvamaalla voi ollakin hunnikontakteja. Katsos moksien wikipedia-artikkeli, samanlainen sotisopa. Lisäksi kun hunnit tulivat jostain missä on Y-haplo L pitäisi odottaa yhteyttä uzbekkeihin sun muihin, ja mordvilta löytyy harvinaisalleeliyhteys.
Uzbekistan rarecoal:
1906 Mordva
1214 Viro
1191 Inkerinsuomalaiset
Balteilla samaa tasoa kuin Virolla ja Inkerillä
Mythology
In traditional Mokshan mythology the world was created by Ińe Narmon (Great Bird), referred to in folklore as Akša Loksti (White Swan). The first thing Ińe Narmon created was water. Yakśarga (Duck) brought sand from the bottom of the sea and Ińe Narmon took the sand and with it formed the earth with Ińe Šufta (The Great Tree) on it. Ińe Narmon made its nest on Ińe Šufta, which is usually referred to as Kelu (birch) in folklore. Akša Kal (White Sturgeon) carried the earth with the roots of Ińe Šufta on its back. Ińe Narmon had three nestlings: Tsofks (Nightingale), Kuku (Cuckoo), and Ožarga (Skylark). Tsofks chose bushes and willows for his home, Kuku settled in the forest, and Ožarga went to the meadows. Another of the old deities mentioned in Mokshan folklore was Mešavane (Mother Bee). Since the Christianization of the Mokshans the Mokshan Supreme God has usually been called Värden Škai (Supreme Creator).
According to later legends the creation of the world went through several stages: first the Idemevs (Devil) was asked by the God to bring sand from the bottom of the great sea. Idemevs hid some sand in his mouth. When Värden Škai started creating the earth, this hidden sand started to grow in the mouth of Idemevs. He had to spit it out and thus chasms and mountains appeared on the previously level and beautiful earth. The first humans created by Värden Škai could live for 700–800 years and were giants 99 arshins (yards) tall. The underworld in Mokshan mythology was ruled by Mastoratia. The souls of heroes, clan elders and warriors slain in battle travelled after death to the emerald green isle of Usiya, where they sat at a long table together with the great King Ťušťen drinking pure mead.
Thurisaz kirjoitti:Pystytkö tukemaan tai kumoamaan genetiikan pohjalta hypoteesia jossa hunnit N1c ja gootit I1 muodostavat yläluokan Itämereltä Volgalle ja pääasiassa sekoittuvat keskenään?
Rekonpoika kirjoitti:
Todennäköisesti ei pysty tukemaan kun hunnien ei voi näyttää olleen N1c1-Z1936 & VL29. Uzbekkiyhteydetkin tyssäävät mordviin.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa