Jaska kirjoitti:Ruotsinmielistä historian vääristelyä:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... aaristelya
Uskomatonta mutta totta: jopa eräät ammattihistorioitsijat yrittävät selittää pois ruotsalaisvalloituksen.
Varoitus: sisältää pitkän ja raskaan yhteenvedon Suomen varhaiskeskiajan lähteiden antamasta kuvasta!
Pesservisser kirjoitti:Tuhottuaan Bolgarin mongolit ilmaantuivat Rjazanin edustalle ja esittivät " kohtuullisen" vaatimuksen: he halusivat 10% kaikesta. Taksa oli siis sama kuin paavilla, eikä sen lisäksi vaadittu uskonvaihdosta.
Venäläiset kieltäytyivät sanoen, että saatte mieluummin kaiken sitten kun me olemme kuolleet. Siitä tulikin sitten pääsääntö, kunnes Novgorod sai tilaisuuden neuvotella veronmaksun.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Novgorodin ympäristössä on todella suuria suoalueita, jotka varmasti olivat sulina ollessaan tehokas este. Muinaistiet tuskin pystyivät pelkästään seurailemaan ylänköjä, vaan välillä piti rypeä ravassa, pakkasta odotellessa.
Novgorod on kuitenkin nykyturistille todella upea kohde, oli hyvä että Batu ei rikkonut paikkoja. Jo pelkkä Sofiankirkko on tyrmäävän upea.
Sigfrid kirjoitti:Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä.
Sigfrid kirjoitti: Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä. Voi ihmetellä missä olivat Varsinais-Suomen ja Satakunnan merenkulkijat, joille Suomenlahden kyntäminen ja käynnit Revalissa ja muilla kauppapaikoilla olivat varmasti päivärutiinia ja Turun markkina-alueen suojelu välttämätön tehtävä rautakaudella.
Kvenlander kirjoitti:Sigfrid kirjoitti: Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä. Voi ihmetellä missä olivat Varsinais-Suomen ja Satakunnan merenkulkijat, joille Suomenlahden kyntäminen ja käynnit Revalissa ja muilla kauppapaikoilla olivat varmasti päivärutiinia ja Turun markkina-alueen suojelu välttämätön tehtävä rautakaudella.
Sen enempää asiaan puuttumatta, niin kyllä Unto Salokin kai myöntää, että Halikonlahdella oli hämäläisten satama (Rikala), että ei tarvinnut voittamattoma Armadalla Porvoonjokea laskea.
Eikös ne Novgorodilaiset nousseet Porvoosta Hämeeseen, eikä toistepäin? Ainakin kronikoiden mukaan.
Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä.
Missä kronikassa mainitaan hämäläisten matkanneen laivoillaan Porvoonjokea pitkin Nevalle? Ankronikassa?
Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä.
Missä kronikassa mainitaan hämäläisten matkanneen laivoillaan Porvoonjokea pitkin Nevalle? Ankronikassa?
Sigfrid kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Kun niissä mainitaan jäämit ja jäämien satalaivainen hirmuarmada, joka matkasi sisä-Suomesta kapeaa ja kivistä Porvoonjokea (?) pitkin Nevalle kohdatakseen täystuhon, niin voi vain ihmetellä.
Missä kronikassa mainitaan hämäläisten matkanneen laivoillaan Porvoonjokea pitkin Nevalle? Ankronikassa?
Ei kronikassa, vaan sanan selityksessä. Porvoonjoki on suosituin selitys vesiyhteydeksi idästä Hämeeseen.
Kinaporin kalifi kirjoitti:
Keksit siis asian omasta päästäsi ja syytät siltä pohjalta lähteitä huonoiksi. Mitä järkeä tuossa on? Oliko näin tarkoitus siis osoittaa "uusfennomaanien" erheet ja keitä he ovat?
Sigfrid kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Keksit siis asian omasta päästäsi ja syytät siltä pohjalta lähteitä huonoiksi. Mitä järkeä tuossa on? Oliko näin tarkoitus siis osoittaa "uusfennomaanien" erheet ja keitä he ovat?
Tässä
https://fi.wikisource.org/wiki/Novgorod ... en_v._1311
ihmetellään vähän samoja asioitakuin minäkin, vään eri näkökulmasta. Käsityksesi mukaan siis myös kirjoittaja keksii ihmetellä olematonta asiaa.
https://fi.wikisource.org/wiki/H%C3%A4m ... sen_aikana
Mustijoki on toinen Porvoon alueen joista, pohojalaisittain nähtyn ojan tapainen.
Kvenlander, todisteita Rikalan asemasta hämäläisten satamana ei näytä olevan. Tosin satuseppä-histofioitsija ja kaikkien uusfennomaanien sankarikirjoittaja Jaakkola on sellaistakin ehdottanut
Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Keksit siis asian omasta päästäsi ja syytät siltä pohjalta lähteitä huonoiksi. Mitä järkeä tuossa on? Oliko näin tarkoitus siis osoittaa "uusfennomaanien" erheet ja keitä he ovat?
Tässä
https://fi.wikisource.org/wiki/Novgorod ... en_v._1311
ihmetellään vähän samoja asioitakuin minäkin, vään eri näkökulmasta. Käsityksesi mukaan siis myös kirjoittaja keksii ihmetellä olematonta asiaa.
https://fi.wikisource.org/wiki/H%C3%A4m ... sen_aikana
Mustijoki on toinen Porvoon alueen joista, pohojalaisittain nähtyn ojan tapainen.
Kvenlander, todisteita Rikalan asemasta hämäläisten satamana ei näytä olevan. Tosin satuseppä-histofioitsija ja kaikkien uusfennomaanien sankarikirjoittaja Jaakkola on sellaistakin ehdottanut
Jos esim. Ailio pohtii voisiko vihollisjoukko edetä talvella jotain jokilaaksoa pitkin, ollaan aika kaukana siitä että sinä väität kronikoiden puhuvan siitä että hämäläiset kulkivat meriveneillä Porvoonjokea pitkin Nevalle.
Halikonlahti oli mitä ilmeisimmin Hämeen liikenteen ja kaupan yksi solmukohta, mitä kuvaavat hyvin alueen lukuisat linnavuoret, Baltiaan vielä myöhään viittaava rikas esineistö ja säilyneet sananparret kuten "Rikalan kautta Ruotsiin". Uskelanjoki tarjosi liikenneväylän ainakin talvella, mutta liikenne siirtyi ainakin osin jo hyvin varhain muodostuvalle tieuralle. Kyse oli ns. Hiidentiestä, joka yhdisti Uskela-Rikalan Vanajan Hämeeseen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiidentie
Tältä pohjalta ajatus (yhden) hämäläisen merilaivojen sataman sijainnista juuri Halikonlahdella, sekä Halikon- että Uskelanjoen suulla, on hyvin perusteltu ehdotus.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa