Muinaisrannat

Suomessa noin 8500-2000 eaa.

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja E. Sofia » 31 Tammi 2014 23:16

Taavetti kirjoitti:Viikon aikana kävellessäni havaitsin mäen jyrkässä rinteessä kivijonoja, jotka tulkitsin muinaisten rantojen paikoiksi. En ole vielä katsellut korkeuskäyristä, mihin tasoon ne aikanaan aaltojen huuhtomat kivijonot sijoittuisivat.

Ei ollut kamera mukana, niin en ottanut kuvia. Hämäränä talven päivänä olisi voinut olla vaikeaakin. Jos elämän päiviä riittää, ajan tai kävelen sieltä kautta lumen sulettua ja kuvaan maisemia muutenkin,

Juuri tuollaisia kivivöitä muodostuu, kun aallot pärskivät rantaan ja irtain aines huuhtoutuu pois. Kuvat kertovat paljon!

Meidän mäellä näitä kivivöitä, jopa eri korkeuksilla. Viisaat osaisivat sanoa, minä aikana ranta sijaitsi minkäkin kohdalla. Itse asumme ns. vedenkoskemattomalla mäellä. Ns. "korkein ranta" oli hiukan alempana ja siinä erottuu muutama isompikin lohkare. Valitettavasti rakennustöiden aikana muinaisranta menetti koskemattomuutensa.
N1c1a1a & X2c1
Avatar
E. Sofia
Turiseva turkulainen
Turiseva turkulainen
 
Viestit: 261
Liittynyt: 16 Heinä 2012 23:33

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Taavetti » 02 Helmi 2014 12:03

Vaikka turmeltuukin, ainakin pätkiä, joskus edustaviakin, säilynee koskemattomina. Hyvä olisi tietysti pitkä koskematon jakso muinaista raantaa, mutta pienistäkin säilyneistä pätkistä kannattaa pitää huolta. Jotakin osaa kokonaisuudesta ne sentään edustavat.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Arxhgos » 11 Huhti 2018 13:01

E. Sofia kirjoitti:Meidän mäellä näitä kivivöitä, jopa eri korkeuksilla. Viisaat osaisivat sanoa, minä aikana ranta sijaitsi minkäkin kohdalla. Itse asumme ns. vedenkoskemattomalla mäellä.
Ns. "korkein ranta" oli hiukan alempana ja siinä erottuu muutama isompikin lohkare. Valitettavasti rakennustöiden aikana muinaisranta menetti koskemattomuutensa.


Ihmettelen kauheasti miten Hauhon Perkiöön on voinut muodostua savea ?

https://www.pirkanblogit.fi/2018/risto_koivula/tuttua-tietoa-vasarakirveskansasta-uusin-menetelmin-toditettuna/

Geologit haloo.
Avatar
Arxhgos
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 367
Liittynyt: 10 Joulu 2013 22:05

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja rcislandlake » 11 Huhti 2018 14:44

Arxhgos kirjoitti:
E. Sofia kirjoitti:Meidän mäellä näitä kivivöitä, jopa eri korkeuksilla. Viisaat osaisivat sanoa, minä aikana ranta sijaitsi minkäkin kohdalla. Itse asumme ns. vedenkoskemattomalla mäellä.
Ns. "korkein ranta" oli hiukan alempana ja siinä erottuu muutama isompikin lohkare. Valitettavasti rakennustöiden aikana muinaisranta menetti koskemattomuutensa.


Ihmettelen kauheasti miten Hauhon Perkiöön on voinut muodostua savea ?

https://www.pirkanblogit.fi/2018/risto_koivula/tuttua-tietoa-vasarakirveskansasta-uusin-menetelmin-toditettuna/

Geologit haloo.

Minua häiritsee, että tällä karttaohjelmien runsaudenpulan aikana ei saada tehtyä lainkaan sellaista ohjelmaa, jossa merenpintaa voisi laskea haluamallaan tavalla nähdäkseen mahdollisia muinaisia rantoja, saaria jne. joiden avulla voisi pohtia esimerkiksi oletettuja asumiskeskittymiä. Sellaisen luulisi olevan perustyökalu vaikkapa arkeologeille tai biologeille.

Karttaohjelmissa lähtökohta on aina lähestulkoon merenpinnan nousu, ei lasku, jolla voisi nähdä menneisyyteen. Vaikka on totta, että maa on noussut varsinkin länsirannikolla, ei luulisi olevan kauhean vaikea sitäkään kompensoida merenpinnanlaskuohjelmaan, laskemalla maanpintaa aikatasossa menneisyydessä.

Toinen asia on, kuinka saataisiin vaikka entiset järvet, kuivatut suot, kosket, mäet jne. näkyviin ihmisen tekemän maisemanmuokkauksen jäljiltä, ts. maiseman ennallistusohjelma menneisyyteen.
FTDNA FF 100 % Suomi. Ydna N-FT35588 (N-Z5893->N-Y17798->N-Y17799->N-Y20916->N-Y109798/N-BY58264->N-FTE1606->N-FT35588). Mtdna H1N4
rcislandlake
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 661
Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Jaska » 11 Huhti 2018 17:43

Arxhgos kirjoitti:
E. Sofia kirjoitti:Meidän mäellä näitä kivivöitä, jopa eri korkeuksilla. Viisaat osaisivat sanoa, minä aikana ranta sijaitsi minkäkin kohdalla. Itse asumme ns. vedenkoskemattomalla mäellä.
Ns. "korkein ranta" oli hiukan alempana ja siinä erottuu muutama isompikin lohkare. Valitettavasti rakennustöiden aikana muinaisranta menetti koskemattomuutensa.


Ihmettelen kauheasti miten Hauhon Perkiöön on voinut muodostua savea ?

https://www.pirkanblogit.fi/2018/risto_koivula/tuttua-tietoa-vasarakirveskansasta-uusin-menetelmin-toditettuna/

Geologit haloo.

En löytänyt linkistä mitään savijuttua. Mihin kommenttisi liittyy?
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja jussipussi » 11 Huhti 2018 22:50

rcislandlake kirjoitti:
Arxhgos kirjoitti:
E. Sofia kirjoitti:Meidän mäellä näitä kivivöitä, jopa eri korkeuksilla. Viisaat osaisivat sanoa, minä aikana ranta sijaitsi minkäkin kohdalla. Itse asumme ns. vedenkoskemattomalla mäellä.
Ns. "korkein ranta" oli hiukan alempana ja siinä erottuu muutama isompikin lohkare. Valitettavasti rakennustöiden aikana muinaisranta menetti koskemattomuutensa.


Ihmettelen kauheasti miten Hauhon Perkiöön on voinut muodostua savea ?

https://www.pirkanblogit.fi/2018/risto_koivula/tuttua-tietoa-vasarakirveskansasta-uusin-menetelmin-toditettuna/

Geologit haloo.

Minua häiritsee, että tällä karttaohjelmien runsaudenpulan aikana ei saada tehtyä lainkaan sellaista ohjelmaa, jossa merenpintaa voisi laskea haluamallaan tavalla nähdäkseen mahdollisia muinaisia rantoja, saaria jne. joiden avulla voisi pohtia esimerkiksi oletettuja asumiskeskittymiä. Sellaisen luulisi olevan perustyökalu vaikkapa arkeologeille tai biologeille.

Karttaohjelmissa lähtökohta on aina lähestulkoon merenpinnan nousu, ei lasku, jolla voisi nähdä menneisyyteen. Vaikka on totta, että maa on noussut varsinkin länsirannikolla, ei luulisi olevan kauhean vaikea sitäkään kompensoida merenpinnanlaskuohjelmaan, laskemalla maanpintaa aikatasossa menneisyydessä.

Toinen asia on, kuinka saataisiin vaikka entiset järvet, kuivatut suot, kosket, mäet jne. näkyviin ihmisen tekemän maisemanmuokkauksen jäljiltä, ts. maiseman ennallistusohjelma menneisyyteen.


Jep, tuollainen olisi ehdottomasti hieno työkalu ainakin amatööreille. Ammattilaiset kyllä jaksavat tehdä itsekin niitä karttoja tarvitsemiinsa kohteisiin.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3098
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Arxhgos » 13 Huhti 2018 11:07

jussipussi kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:

Karttaohjelmissa lähtökohta on aina lähestulkoon merenpinnan nousu, ei lasku, jolla voisi nähdä menneisyyteen. Vaikka on totta, että maa on noussut varsinkin länsirannikolla,
ei luulisi olevan kauhean vaikea sitäkään kompensoida merenpinnanlaskuohjelmaan, laskemalla maanpintaa aikatasossa menneisyydessä.
Toinen asia on, kuinka saataisiin vaikka entiset järvet, kuivatut suot, kosket, mäet jne. näkyviin ihmisen tekemän maisemanmuokkauksen jäljiltä, ts. maiseman ennallistusohjelma menneisyyteen.

Jep, tuollainen olisi ehdottomasti hieno työkalu ainakin amatööreille. Ammattilaiset kyllä jaksavat tehdä itsekin niitä karttoja tarvitsemiinsa kohteisiin.


Savi liittyy keramiikan valmistuskeskukseen, taitaa kuitenkin löytyä savea:
"Suolijärven pohjoiskolkasta Oksjärven tasalle jatkuva saviesiintymä"

http://www.hameenlinna.fi/pages/21120/Tuuloksen_luonto_opas_kalvot.pdf

Kivikaudella tuo on ollut rehevää paratiisia muutenkin.
Avatar
Arxhgos
Lipevä lappilainen
Lipevä lappilainen
 
Viestit: 367
Liittynyt: 10 Joulu 2013 22:05

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Fagus » 13 Huhti 2018 16:37

Rannansiirtymisistä löytyy jonkin verran materiaalia Saimaan vesistöalueelta:
http://www.mikroliitti.fi/Saimaa%20rannansiirtymiskronologia%20-%20TJussila%201992.pdf
ja http://www.mikroliitti.fi/rajoitus.htm
Fagus
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 614
Liittynyt: 17 Tammi 2014 18:19

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja aikalainen » 13 Huhti 2018 22:56

rcislandlake kirjoitti:Minua häiritsee, että tällä karttaohjelmien runsaudenpulan aikana ei saada tehtyä lainkaan sellaista ohjelmaa, jossa merenpintaa voisi laskea haluamallaan tavalla nähdäkseen mahdollisia muinaisia rantoja, saaria jne. joiden avulla voisi pohtia esimerkiksi oletettuja asumiskeskittymiä. Sellaisen luulisi olevan perustyökalu vaikkapa arkeologeille tai biologeille.
Jos kiinnostus koskee pientä aluetta, niin rannan sijaintia voi piirrellä manuaalisesti korkeuskäyrien mukaan. Kartasta vain kopio paperille tai kuvankäsittelyohjelmaan. Kaikki tiettyä korkeutta alemmat korkeudet sinisiksi, ylemmät saavat jäädä ennalleen. Pienellä alueella eivät maan kohoamisen vauhdin eroavuudetkaan haittaa liikaa.
aikalainen
SuuBaltti
SuuBaltti
 
Viestit: 2103
Liittynyt: 27 Maalis 2011 13:22

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja rcislandlake » 13 Huhti 2018 23:13

aikalainen kirjoitti:
rcislandlake kirjoitti:Minua häiritsee, että tällä karttaohjelmien runsaudenpulan aikana ei saada tehtyä lainkaan sellaista ohjelmaa, jossa merenpintaa voisi laskea haluamallaan tavalla nähdäkseen mahdollisia muinaisia rantoja, saaria jne. joiden avulla voisi pohtia esimerkiksi oletettuja asumiskeskittymiä. Sellaisen luulisi olevan perustyökalu vaikkapa arkeologeille tai biologeille.
Jos kiinnostus koskee pientä aluetta, niin rannan sijaintia voi piirrellä manuaalisesti korkeuskäyrien mukaan. Kartasta vain kopio paperille tai kuvankäsittelyohjelmaan. Kaikki tiettyä korkeutta alemmat korkeudet sinisiksi, ylemmät saavat jäädä ennalleen. Pienellä alueella eivät maan kohoamisen vauhdin eroavuudetkaan haittaa liikaa.

Niin. Onhan tuo noin ollut aina mahdollista. Kummallista vain, että nykyään ei vielä ole kuvailemaani karttaohjelmaa.
Sama kuin vieläkin viestittääksemme ystäville joutuisimme sytyttämään nuotion ja heiluttaaksemme peittoa sen yllä muodostaaksemme savumerkkejä, kun voisimme vaikkapa kännykällä ottaa whatsapp videopuhelun toiselle puolelle maailmaa. Kas kun keksinnöt yleensä on laiskuutemme johdosta tehty helpottamaan työlästä ja hidasta vaihetta. Jos täytyisi valita, onko merenpinnan taso vaikkapa välillä 1-300 metriä, pitäisi piirtää aika monta karttaa samastakin alueesta..
FTDNA FF 100 % Suomi. Ydna N-FT35588 (N-Z5893->N-Y17798->N-Y17799->N-Y20916->N-Y109798/N-BY58264->N-FTE1606->N-FT35588). Mtdna H1N4
rcislandlake
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 661
Liittynyt: 08 Heinä 2012 15:56

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Syys 2018 20:14

Taavetti kirjoitti:Viikon aikana kävellessäni havaitsin mäen jyrkässä rinteessä kivijonoja, jotka tulkitsin muinaisten rantojen paikoiksi. En ole vielä katsellut korkeuskäyristä, mihin tasoon ne aikanaan aaltojen huuhtomat kivijonot sijoittuisivat.

Ei ollut kamera mukana, niin en ottanut kuvia. Hämäränä talven päivänä olisi voinut olla vaikeaakin. Jos elämän päiviä riittää, ajan tai kävelen sieltä kautta lumen sulettua ja kuvaan maisemia muutenkin,

Niin minä silloin aioin, mutta talven aikana tauti vei voiman pitkiltä kävelyiltä, meinasi viedä miehenkin. Lääkärit tekivät kohdallani ihmeitä, mutta pitkät matkat kävelen hitaasti sikäli kuin jaksan kauemmaksi. Olen parin viime vuoden aikana kohentunut kunnoltani, mutta nopeaan käveyyn tai pitkiin matkoihin en vieläkään pysty.
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 06 Syys 2018 20:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.
Avatar
Taavetti
Sutki savolainen
Sutki savolainen
 
Viestit: 645
Liittynyt: 16 Helmi 2011 14:42
Paikkakunta: puttaalainen

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja jussipussi » 06 Syys 2018 20:21

Taavetti kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Viikon aikana kävellessäni havaitsin mäen jyrkässä rinteessä kivijonoja, jotka tulkitsin muinaisten rantojen paikoiksi. En ole vielä katsellut korkeuskäyristä, mihin tasoon ne aikanaan aaltojen huuhtomat kivijonot sijoittuisivat.

Ei ollut kamera mukana, niin en ottanut kuvia. Hämäränä talven päivänä olisi voinut olla vaikeaakin. Jos elämän päiviä riittää, ajan tai kävelen sieltä kautta lumen sulettua ja kuvaan maisemia muutenkin,

Niin minä silloin aioin, mutta talven aikana tauti vei voiman pitkiltä kävelyiltä, meinasi viedä miehenkin. Lääkärit tekivät kohdallani ihmeitä, mutta pitkät matkat kävelen hitaasti sikäli kuin jaksan kauemmaksi.


Hyvä, että tekivät ihmeitä PDT_Armataz_01_37.
jussipussi
Mettänpeikko
Mettänpeikko
 
Viestit: 3098
Liittynyt: 22 Huhti 2012 00:25
Paikkakunta: Lappi

Re: Muinaisrannat

ViestiKirjoittaja Jaska » 06 Syys 2018 20:51

Taavetti kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Viikon aikana kävellessäni havaitsin mäen jyrkässä rinteessä kivijonoja, jotka tulkitsin muinaisten rantojen paikoiksi. En ole vielä katsellut korkeuskäyristä, mihin tasoon ne aikanaan aaltojen huuhtomat kivijonot sijoittuisivat.

Ei ollut kamera mukana, niin en ottanut kuvia. Hämäränä talven päivänä olisi voinut olla vaikeaakin. Jos elämän päiviä riittää, ajan tai kävelen sieltä kautta lumen sulettua ja kuvaan maisemia muutenkin,

Niin minä silloin aioin, mutta talven aikana tauti vei voiman pitkiltä kävelyiltä, meinasi viedä miehenkin. Lääkärit tekivät kohdallani ihmeitä, mutta pitkät matkat kävelen hitaasti sikäli kuin jaksan kauemmaksi. Olen parin viime vuoden aikana kohentunut kunnoltani, mutta nopeaan käveyyn tai pitkiin matkoihin en vieläkään pysty.

Tervetuloa takaisin. PDT_Armataz_01_01
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10969
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

Edellinen

Paluu Kivikausi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa