nirri kirjoitti:Aloituksen jälkimmäinen linkki kenties rikki tmv, sillä ei aukea
Herkus kirjoitti:nirri kirjoitti:Aloituksen jälkimmäinen linkki kenties rikki tmv, sillä ei aukea
Salaus pois niin tomii:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Naatamojoki.png
Palokärki kirjoitti:Asian vierestä varmaankin tämä. Kun hakee Kansalaisen karttapaikalla hakusanalla 'Kolttalaakso', saa kartan missä näkyy em nimi ja lisäksi vielä 'Kolttakuru'. Lisäksi Kolttakurusta kaakkoon on 'Kolttasaari'. Paikat ovat Savukosken kunnassa, entisen Keminkylän lapinkylän alueella (luullakseni). Paikalla on voinut majailla kolttia tai sitten asiaan on jokin muu selitys.
Onko mahdollista, että paikan nimen takana on jokin toinen, jonkin saamenkielen sana, joka olisi voinut sattumalta vääntyä muotoon 'koltta'?
Jaska kirjoitti:Palokärki kirjoitti:Asian vierestä varmaankin tämä. Kun hakee Kansalaisen karttapaikalla hakusanalla 'Kolttalaakso', saa kartan missä näkyy em nimi ja lisäksi vielä 'Kolttakuru'. Lisäksi Kolttakurusta kaakkoon on 'Kolttasaari'. Paikat ovat Savukosken kunnassa, entisen Keminkylän lapinkylän alueella (luullakseni). Paikalla on voinut majailla kolttia tai sitten asiaan on jokin muu selitys.
Onko mahdollista, että paikan nimen takana on jokin toinen, jonkin saamenkielen sana, joka olisi voinut sattumalta vääntyä muotoon 'koltta'?
Oho! En löydä noille muuta selitystä kuin kolttasaamelaisiin viittaavan. Pitäisi tietää, ovatko nimet vanhoja vai nuoria, mutta sitä tietoa ei liene helppo saada.
rcislandlake kirjoitti:Hyvä ketju. Päivittää minunkin tietojani. Olen ollut samaisessa luulossa, että Koltat ovat asuneet lähinnä Kuolassa/Petsamosta itään.
Mutta tuo Savukosken/Kemikylän vanhat kolttapaikannimi -tiedot ovat mielenkiintoinen juttu itsenikin kannalta.
Selittyisikö minun gedmatch autosomaaliosumat kolttasaamelaisiin pikemminkin Kemikylän/Savukosken osumilla kuin suoraan Kuolan saamelaisilla ?
Minulla on sukututkimuksenkin mukaan sukua Kitka (Posio), Kemijärvi, Kuolajärvi (Salla) alueelta. Mutta olisiko Savukoski niin kaukana sitten siitä ?
Puolisoja varmaankin haettiin siitä lähimmästä naapuri(talvi)kylästä aivan kuten suomalaisillakin.
Jokatapauksessa koltat (Kuola) tulevat hyvin lähelle minulla autosomaaliosumina.
Paluu Suomen heimot ja sukukansat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa