Kristiina kirjoitti:Olen loppujen lopuksi sitä mieltä, ettei ylätason kieliperheiden (kuten kanta-IE) alkuperää voida ratkaista muinaisDNAn keinoin.
Kristiina kirjoitti:Kanta-anatoliaa puhuttiin Kloekhorstin mukaan Bosborin salmen tienoilla 3100 eaa. Hän puolustaakin läntistä reittiä Anatolian kielille. On totta, että anatolialaiset kielet keskittyvät Turkin länsiosaan ja artikkeli selittää mielekkäästi heettiläisten ja hattien välistä suhdetta ja vaikutuksia maantieteelliseen jakoon eri aikoina. Toisaalta jos anatolialaiset kielet olisivat levinneet itäistä reittiä, niiden olettaisia olevan lähempänä armenian kieltä kuin ne ovat. Ymmärtääkseni kreikkaa pidetään kielenä, joka on lähimpänä anatolialaiskieliä ja niillä on yhteistä maataloussanastoa ja kreikkaa puhutaan juuri Mustanmeren länsipuolella.
Kristiina kirjoitti:Kielitieteen näkökulmasta olen Kloekhorstin kanssa samaa mieltä, että Mustanmeren länsipuoli toimii paremmin saapumisreittinä. Kloekhorstin geneettinen ja arkeologinen teoria kunnioittaa perinteitä ja lähtee Khvalynskista kantaindoeurooppalaisena alueena ja hyväksyy tämän takia indouralin. En voi kuitenkaan mitenkään pitää tätä Khvalynsk-teoriaa geneettisesti tai arkeologisesti kovin toimivana ja tämän Kloekhorst myöntää itsekin. Reitti Khvalynskista Länsi-Turkkiin on kiemurainen, eikä reitillä ole selvää geneettistä johtolankaa, ei yhteisiä isälinjoja eikä yhteistä arkeologista kulttuuria.
Kristiina kirjoitti:Olen kuitenkin yhtä mieltä siitä, että anatolialaiset kielet, joita on paljon, joita puhuttiin Turkissa ja jotka ovat erittäin vanhoja, ovat avainasemassa etsittäessä IE-kielten alkukotia. Käydyssä blogikeskustelussa pidän erittäin mielenkiintoisena Usatoven ja Cernavodan yhteyksiä Anatoliaan. Paitsi että näillä alueilla on selkeitä arkeologisia yhtymäkohtia Anatoliaan, kalkoliittisilta anatolialaisilta löytyy myös Cernavoda-perimää, jopa 19 prosenttia (I5733, Yassıtepe (Aegean Izmir), 2885-2674 calBCE). Isälinjoiltaan Usatovo (noin 4500-4000 eaa) ja Cernavoda (noin 4000-3500 eaa) ovat kutkuttavan moninaisia: yksi R1b1-L754, yksi R1b1a2-V1636, yksi G2a2b2a-P303, yksi I2a1a-P37.2, kaksi kertaa I2a1b1a2a2a-L699, yksi R1a, yksi J1b-FT265222 ja yksi E1b1b1a1.
[/quote]Kristiina kirjoitti:Olen loppujen lopuksi sitä mieltä, ettei ylätason kieliperheiden (kuten kanta-IE) alkuperää voida ratkaista muinaisDNAn keinoin.
... a site of uninterrupted archaeological continuity across the Eneolithic-Bronze Age transition, and the likely epicenter of Yamna formation.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa