kartanonperuna kirjoitti:Monissa mytologiossa on lohikäärme.Kuten naapuri viikinkimytologiassa.Onko Kokko vähän niinkuin oma version tästä otuksesta?
kartanonperuna kirjoitti:Monissa mytologiossa on lohikäärme.Kuten naapuri viikinkimytologiassa.Onko Kokko vähän niinkuin oma version tästä otuksesta?
TTJ kirjoitti:Kokkoa on arveltu jäänteeksi ukkoslintumyytistä, jollainen löytyy monelta pohjoisen pallonpuoliskon kansalta. Kokko voi edustaa vanhinta uralilaista mytologiakerrostumaa Kalevalassa. Se, onko suomalaisella kokolla ja Pohjois-Amerikan intiaanien ukkoslinnulla yhteinen tausta on kuitenkin spekulatiivista, yhtä hyvin tuollainen myytos voidaan keksiä erikseen. Intiaanien ukkoslinnun taustalla voi olla myös todellinen olento, jättimäinen petolintu teratorni joka kuoli sukupuuttoon n. 10 000 vuotta sitten. Kokko-sanan etymologiasta en tiedä.
JakomäenNeruda kirjoitti:^ Onko tuolle väitteelle, että ukkosen käsitettiin hedelmöittävän maan, mitään muita todisteita kuin joku tulkinta Agricolan jumalluettelon säkeistä, joissa Ukon naini härskyy ja tämä on sitten tulkittu coitukseksi ja käsitykseksi, että ukkosenjumala paritteli maaäidin kanssa? Ainakaan suomalaisten maaäitijumalattaren nimeäkään ei tiedetä, joten oliko sellaista edes?
'JakomäenNeruda kirjoitti:^ Onko tuolle väitteelle, että ukkosen käsitettiin hedelmöittävän maan, mitään muita todisteita kuin joku tulkinta Agricolan jumalluettelon säkeistä, joissa Ukon naini härskyy ja tämä on sitten tulkittu coitukseksi ja käsitykseksi, että ukkosenjumala paritteli maaäidin kanssa? Ainakaan suomalaisten maaäitijumalattaren nimeäkään ei tiedetä, joten oliko sellaista edes?
JakomäenNeruda kirjoitti:^Wikipedia ei käy tieteelliseksi lähteeksi. Eli mitään todellista todistetta, kuten suorasanaisesti tulkittavaa ilmausta suomalaisessa muinaisrunossa tai -loitsussa ei siis ole. Näin arvelinkin, koska en ole sellaiseen tähän mennessä itse törmännyt.
Edit. Wikin linkit osoittavat varmaan suhteellisen luotettaviin lähteisiin liettualaisen mytologian osalta. Tästä ei kuitenkaan millään tasolla suoraan seuraa, että suomalaisten maaemon olemassaolo voitaisiin todistaa, saati nimetä. Päinvastoinhan ainoa maanjumaluus, josta on tietoa, on suomalaisilla miespuolinen: Sampsa Pellervoinen, Pellonpekko. Neitsyt Maria on ehkä maaemon merkityksen absorpoinut, mutta milläs todistat sen?
JakomäenNeruda kirjoitti:^ Niin siis tieteellistä lähdettä peräänkuulutin tuolle maaemälle ja/tai pellonjumalattarelle. Joissain viljanjumalen säkeissä mainitaan "akka manteren alainen", eli naispuolinen kasvullisuudenumalatar. Mutta kuka se/hän oli?
JakomäenNeruda kirjoitti:^ Pahoittelen, jos ilmaisin itseäni epäselvästi. Nimen tunnistaminen kuitenkin mielestäni edellyttää olemassaoloa, eli siis peräänkuulutin todisteita olemassaololle...
Paluu Kulttuurintutkimus ja folkloristiikka
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa