Sigfrid kirjoitti:aikalainen kirjoitti:* Miten se huuhtakaskeaminen tuli vuodelta 1323 peräisin olevan rajan yli Venäjältä 1400-luvulla?
Tuskin sitä kukaan mukaan tietää
Mutta se tiedetään ettei Pohjois-Karjalan korkeudella mitään todellista rajaa ollut. Lue historiankirjoja. Vuoden fiktiivinen 1323 raja kulki jossain Ruotsin Bygden ja Hammerfestin välillä, näistä pisteistä Kannaksen suuntaan.
Joissain historiankirjoissa tosiaan höpistään, että Saimaan alueella (joka tähän kaskikeskusteluun enimmäkseen liitty) rajaa ei ollut. Perustuu siihen harhaan, että suullisesti sovitun rauhansopimuksen tukena olleeseen kirjoitettuun liitteeseen rajaa ei oltu siltä osin erikseen kirjattu.
Uskon, että raja on kuitenkin ollut erittäin todellinen. Jokaisella suomalaiskylällä ja lappalaiskylällä on nimittäin aina täytynyt olla naapurikylään nähden raja, jonka puitteissa voi kalastaa, metsästää ja kasketa. Kun Venäjä ja Ruotsi ovat halunneet varmistaa verotulonsa, olisi niiden ollut järjetöntä jättää Saimaan helppokulkuisen vesistöalueen (johon Pohjois-Karjalakin kuuluu) kylät verottamatta. Avoimen sodan välttämiseksi on siis ollut jokin jako, kuka mitäkin kylää verottaa, joten kylien rajat ovat olleet samalla valtioiden rajoja. Yhteisalue yhteisin pelisäännöin on myös voinut olla mahdollinen, varsinkin pohjoisessa, mutta rajathan sellaisellakin.
Jos rajan yli Venäjän puolelta tulee väkeä - tunkeutuen jonkin kylän hallitsemalle alueelle - asia ei ole aivan läpihuutojuttu. Pahimmillaan sen häätää sieltä kylän väen sijaan valtion armeija. Vähintään jokin sopimus tarvitaan kyläläisten ja viranomaisten kanssa ja sopimus verotuksen järjestämisestä. Niin, ja uskontokuntaa oli siihen aikaan pakko vaihtaa, jos muutti rajan yli. Toki mahdollista.
Sigfrid kirjoitti:* Miksi venäläiset valittivat juuri noihin aikoihin Ruotsille, että savolaiset tekevät rajaloukkauksia tunkeutumalla Venäjän puolelle kaskeamaan, jos kerran Venäjällä oli huuhtakaskikulttuuri jyllänyt jo pisempään - sieltä päinhän niitä metsät loppuun polttaneen kaskiväestön loukkauksia olisi pitänyt tulla kirveen koskemattomiin savolaismetsiin, eikä päinvastoin, eli suunta on teoriaasi nähden ongelmallinen.
Ehkö kysymys oli Mainilan laukausten esinäytelmästä.
Hyvä teoria! Tosin se ei istu siihen keskustelussa olevaan teoriaan, että huuhtakaskeajat olisivat lähtöisin Venäjältä ja vyöryneet sieltä rajan yli Savoon, kun suunta oli väärä.
Sigfrid kirjoitti:* Ketkä historioitsijat? Millä perusteilla?
Voisin hakea alkuperäiset historiatutkimukset, mutta lieneekö siitä lopputuloksen kannalta hyötyä...
Sieltä ainakin näkisi perustelut. Historian tutkijoissakin on melkoisia pönttöjä, jotka olemattomien faktojen päälle rakentelevat lennokkaita teorioita ja markkinoivat niitä lopullisena totuutena. Ihmisiähän hekin vain ovat. Kehoitan suureen kriittisyyteen.
Sigfrid kirjoitti:"Huhtakaski, joka oli Pohjois-Venäjän suomensukuisten kansojen kehittämä, tehtiin edellisistä poiketen havumetsään. Viljelykasvina oli useimmiten ruis.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaskiviljely
Hyvä artikkeli, mutta eipä löytynyt siitäkään perusteluja huuhtakasken venäjänsuomalaisugrilaisuudelle.
Sigfrid kirjoitti:* Miksei huuhtakaskeajien SU-kieli levinnyt kulovalkean tavoin Venäjällä samoin kuin savon murre Suomessa. Vai onko tällainen leviäminen sittenkin havaittavissa?
Kuka tietää ettei levinnyt, ennen venäläistämistä. Valitettavasti oloista tuolta ajalta tiedetään liian vähän.
Jos kukaan ei tiedä, niin silloin siitä ei saa todistetta. Olen nimenomaan ajatellut asian niinpäin, että jos 1300-1400-luvulla olisi jokin suomensukuinen kansa/kieli levinnyt pohjoisiin havumetsiin, niin olisi lopultakin saatu ensimmäinen vihje siihen, että huuhtakaski voisi tosiaan olla Venäjän suomensukuisten alulle panemaa. Toistaiseksi ollaan tyhjän päällä, mutta edelleen mahdollisuuksien rajoissa.
Sigfrid kirjoitti:
Ahaa. Entä miten tuota haluaisit tulkittavan. Huuhtakaskeamisen hokanneita udmurttejako muuttanut Savoon?
Geneettinen todistuaineisto kattaa vain sen mitä tutkitaan. Geneettinen vaihtelu kuitenkin onneksi korreloi maantieteeseen, mutta udmurtti oli vain yksi mahdollisuus monen muun joukossa. Ehkä ei edes paras mahdollinen, mutta oli syötävä niitä eväitä joita oli saatavilla. Minulla ei ollut muita kuin udmurtteja ja komeja. Virolaisilla (Tarton yliopisto) on laaja aineisto SU-kansojen näytteitä, joista voisi löytyä parempiakin "osumia". Tutkimusta tähän aineistoon perustuen en ole veilä nähnyt. Sitten kun näen, niin toivottavasti mukana on suomalaisia näytteitä muualtakin kuin stadista ja Kuusamosta.
OK.