Epäreilu painoindeksi!

Terveysaiheinen keskustelu

Epäreilu painoindeksi!

ViestiKirjoittaja Jaska » 13 Huhti 2013 06:04

Perinteinen painoindeksi, jossa massa kiloina jaetaan pituuden (metreinä) neliöllä, alkaa nykyimmeisten kohdalla olla jo harhaanjohtava. Yhä useampi ihminen harrastaa aktiivisesti kuntosalia, mutta toisaalta yhä useampi jämähtää sohvannurkkaan keräämään vararengasta vyötärölle eikä liiku yhtään. Vain jälkimmäinen massankeruu on epäterveellistä, mutta painoindeksi ei erottele näitä tyyppejä.

Normaalipainon alaraja on lähteestä riippuen 18-20, ja yläraja 25. Ikävää tässä on se, että lihas painaa enemmän kuin rasva: litra lihasta painaa noin 1,06 kg ja litra itraa (ihra savoksi) noin 0,9 kg. Esimerkiksi minun painoindeksini on tällä hetkellä jo 24,42 vaikka pötsi ei edes pömpötä. (Laittaisin kuvankin jos sellainen olisi, tai edes kamera olisi, ja jos kehtaisin.)

Siksi terveysalalla korostetaankin vyötärönympärystä eikä tuijoteta painoindeksiä. Miehillä rajana on 100 cm, naisilla 90 cm (kapeimmalta kohdalta mitattuna). Mutta ehkä tämäkään ei ota kovin tarkasti huomioon erikokoisia ihmisiä.

Nyt joku on väkertänyt painoindeksin, joka ottaa huomioon että ihminen kasvaa kolmessa ulottuvuudessa:
http://www.avatv.fi/kauneusjahyvinvoint ... 03/1718514
(Löytyy myös se perinteisen kaava.)

Käytännössä keskimääräistä pidempien ihmisten painoindeksi laskee sitä enemmän, mitä pidempiä he ovat, ja lyhyemmillä painoindeksi kai sitten kasvaa. (Valitse Windowsin laskimesta Näytä > Funktiolaskin, ja xŷ-näppäimeen se 2,5 eksponentiksi.)

Minun uusi kolmiulotteinen painoindeksini olisi enää 23,60. Jippii! Voin vielä jatkaa salilla käymistä kasvumielessä muuttumatta paperilla "ylipainoiseksi".
:jäkäti:
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02

ViestiKirjoittaja Jaska » 06 Touko 2013 08:15

No niin, nyt se tapahtui! Aamupaino 82 kg, pituus 181 cm, BMI 25!
PDT_Armataz_01_37

Arvon foorumilaiset, olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni virallisesti ylipainoinen, ja tällä kunniakkaalla hetkellä haluan jakaa kanssanne viisi minuuttia sitten ottamani valokuvan, josta voitte itse todeta valtavat ihrakerrostumat vyötärölläni:

Kuva
~ "Per aspera ad hominem - vaikeuksien kautta henkilökohtaisuuksiin" ~

Y-DNA: N1c1-YP1143 (Olavi Häkkinen 1620 Kuhmo? >> Juhani Häkkinen 1816 Eno)
mtDNA: H5a1e (Elina Mäkilä 1757 Kittilä >> Riitta Sassali 1843 Sodankylä)
Avatar
Jaska
Ylihärmiö
Ylihärmiö
 
Viestit: 10977
Liittynyt: 14 Helmi 2011 04:02


Paluu Terveys

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa