Sigfrid kirjoitti: - laskiaisirieska, sodan jälkeen ämerikansilavalla. Pohjalainen pizza.
- rössöpotut, aivan tuntematon asiantuntijoille
- kuppiperunat, ei saa Välimäen raflasta

- uunijuusto
- leipäjuusto, se nariseva jota kainuulaiseksi nykyään sanotaan
Poimin luettelosta itselleni tuttuja ruokia kommentoidakseni hiukan. En tiedä minkä verran ja missä muualla nämä ovat tunnettuja, mutta täällä Keski-Suomen pohjoisessa kolkassa olen näistä kuullut eri suunnista, mutta itsekin olen niitä saanut suuhuni purra ja niellä.
Laskiaisrieska tunnetaan täälläkin perinneruokana, ehkä sentään paremmin rasvarieska nimisenä.
Rössypotut ovat nimenä vaimoni tuntema ja opettama, lähinnä Koillismaalta ja miksei Oulustakin. Ehkä lähelle sitä taipuu täkäläinen verileipä ja verileipäkeitto, vaikka ovatkin jossakin määrin erilaisia. Siihen ryhmään sijoittaisin teurastuspäivien herkun, tappaiskeiton, joka on perinneruokaa näissä maisemissa.
Kuppiperunat on minulle uusi ilmaisu, lähinnä se tuo mieleeni nopposet, liekö kyse samanlaisesta vai erilaisesta keitettyjen perunoiden muodosta.
Uunijuusto tuli meille Karjalan evakoiden tuomana, sieltä tulivat myös piiraat eli karjalanpiirakat, jotka täytettiin perunapuurolla tai ohraryynipuurolla, mutta jotka ovat vaihtuneet vierasperäiseen riisipuuroon. Mieluummin söisin niitä perinteisiä, mutta tuskin saa kuin itse valmistaen. Kartan riisipuurotäytteisiä, että pystyisin edes kohteliaisuuspiirakat juhlissa syömään.
Leipäjuustoja tehdään ainakin Keski-Pohjanmaalla, isäni äiti opetti niiden valmistuksen äidilleni, joka ei ollut sitä oppia Kivijärvellä saanut. Koillismaalta tullut vaimoni valmisti aikanaan leipäjuustoja myyntiinkin, osaisi varmaan vielä, jos jaksaisi ja jos olisi paistamiseen sopiva tulisija.
Arvosta ja tutki vanhaa, niin voit ymmärtää uuttakin.