Jaska kirjoitti:Mielenkiintoista. Tarkoittaako isälinjoista puhuminen tuossa DNA-testien tuloksia?
DNA:ta ei kirjassa ole huomioitu millään lailla, mutta minulla on sellainen kutina, että jahka tietämys isälinjoista ja miksei äitilinjoistakin lisääntyy, kirjassa esiteltyjä isälinjoja voi päivittää sitten 'Vetotaival 2.0'- kirjassa. Sukulinjat on rakenneltu patronyymien perusteella. Apuna on käytetty oikeusjutuista saatuja tietoja ja katsottu esimerkiksi sitä mistä suvuista on tai ole haettu puolisoita. Esimerkkinä olkoon vaikkapa omista esi-isistäni löytyvät Miuluksen ja Mujon suvut.
Kirjoittaja pitää mahdollisena sitä, että Tuomas Mikonp. Miulus ja Olli Mikonp. Mujo ovat läheistä sukua toisilleen, koska heidän lapsensa eivät avioituneet keskenään. Hauska yksityiskohta on se, että minun vanhinta tunnettua isälinjan miestä, Mikko Miulusta, ei ole asiakirjoista löytynyt. Että me Miuluksen jälkeläiset polveudumme ikään kuin taruolennosta. Muista tiedoista Hannula sitten rakentelee sellaisen ehdotelman, että Mikon isä olisi ollut Hannu.
Eli Tuomas Miulus --> Mikko Hannunp. --> Hannu Tuomaanp. --> Tenno Aikianp. . Tästä pääsisi vielä taaksepäinkin, mutta koska kirjoittaja itsekin tietää näiden olevan ehdotelmia tai hypoteeseja niin tämä riittää.
Kirjassa on noin 300 sivua ja sukunsa tutkijat voivat sitten oman kriittisyytensä mukaan arvioida kirjoittajan näkemyksiä. Olen noita vanhoja käsialoja koettanut lukea jo pidempään ja todennut sen vaikeaksi. Mukavaa kun joku on niitä lukenut niin voin sitten yrittää uudelleen oikeiden vastausten kera.