Palokärki kirjoitti:Tuota olen aina vähän ihmetellyt, että sijamuodot pelottavat suomea opiskelevaa. Itse olen aina ajatellut, että verbien kanssa touhuaminen olisi paljon vaikeampaa, kun pitää joka persoonassa taivuttaa. Lisäksi on konditionaali, imperatiivi ja potentiaali ja sitten vielä partisiipit, infinitiivit ja lauseenvastikkeet. No, minä opinkin kielen jo vauvana/lapsena.

EsaJii kirjoitti:Ne verbit tulevat sitten lukion kielen tasolla. Pelkkää arkikieltä ei osaa ilman sijamuotoja.
Jaska kirjoitti:Olen nykyään siinä käsityksessä, että pelkästään lukumäärä sinänsä ei olisi pelottava, vaan poikkeukset ja poikkeusten poikkeukset (esimerkiksi objektin sijan valinnassa on valtavasti muuttujia, jotka vieläpä vaihtelevat paitsi substantiivin myös verbin merkityssisällön mukaan). Eli sinänsä esim. sisä- ja ulkopaikallissijat ovat loogisia, mutta sitten meillä on poikkeussanoja, joihin merkityslogiikkaa (sisällä talo-ssa, ulkona saare-lla) ei voikaan soveltaa vaan ikään kuin "väärinkäytetään" kieliopillisia sijoja essiiviä ja partitiivia paikallissijoina: ulko-na : ulko-a; koto-na : koto-a jne.

Palokärki kirjoitti:Näitä paikallissijoja ajattelinkin, että nehän ovat aika loogisia. Tosin onhan niissäkin hassuja juttuja, esimerkiksi 'olla nurmikolla' mutta sitten 'olla ruohikossa'. Montako senttiä nurmi saa kasvaa ollekseen vielä nurmikkoa?
Palokärki kirjoitti:Onkohan näiden; ulko-na : ulko-a; koto-na : koto-a, tapauksessa käynyt niin, että hyvin harvinainen eksessiivi on korvautunut partitiivilla? Eli ei ulkoonta/kotoonta vaan ulkoa/kotoa.

EsaJii kirjoitti:Jotkut sijamuodot on opittava sana sanalta. Essiivi on selvä meille jotka tiedämme kieliopin koulusta. Mutta se pääte on myös ennemmin ollut "lokatiivi." Se jäi nykieleen tiettyihin sanoihin: Tiistaina, huomenna, takana, mukana, ensi vuonna. Pitää tietää mikä sana saa sen lopun. Aikaan liittyvät sanat eivät ole kaikki sen mukaisia: aamulla, keväällä,

ristoilmari kirjoitti:ulkona, ulkoa, ulos. kaukana, kaukaa, kauas. mikä tää 3:s on? tykös, myös, ees - taas, ylös -alas
( konekin tulkitesee kaikki väärin kirjoitetuiksi, paitsi "alas" kelpaa

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa