Jaska kirjoitti:Kielentutkijat hyödyntävät Ylen uutisia: täällä voit vastata siihen, miten kirjakielen d ilmenee omassa puhekielessäsi sanoissa veden, meidän ja tehdä.
https://yle.fi/a/74-20186062
Minulla Vantaalla kasvaneena veden, meiän, tehä.

Palokärki kirjoitti:Sallassa varttuneena minullakin veen, meijän, tehä. Bonuksena mato genetiivissä kuuluu mavon.

ristoilmari kirjoitti:oisko tuost "d":stä historiikkiä. onko alkuperäinen vai myöhempi tulokas? korvautuu sangen monipuolisesti eri alueilla, onko siinä jotain äänne-rakenteellista?

merimaa kirjoitti:Puhun Oulun murretta, joten sanon veen, meiän ja tehä. Keskimmäisen sanan kohdalla piti vähän arpoa, koska minusta siinä ei juurikaan kuulu j-äänne, mutta periaatteessa sen voisi siihen kirjoittaessa laittaa, jolloin sanasta tulisi meijän.

korhoant kirjoitti:Jaska kirjoitti:Kielentutkijat hyödyntävät Ylen uutisia: täällä voit vastata siihen, miten kirjakielen d ilmenee omassa puhekielessäsi sanoissa veden, meidän ja tehdä.
https://yle.fi/a/74-20186062
Minulla Vantaalla kasvaneena veden, meiän, tehä.
Minulla Sotkamossa syntyneellä veen, meijän, tehä

korhoant kirjoitti:Siis esm. äidin = äijin, padan = paan, juoda = juuva, syödä = syyvä, haudata = hauvata jne.
)merimaa kirjoitti:Oulussa tehdä-sana voi taipua imperfektimuodossa kahdella tavalla, joista ensimmäinen on tavallinen ”tein” ja toinen on vähän erikoinen ”tekkiin”. Siis ”mää tekkiin”, ja oikein superoululainen kysymysmuoto on ”tekkiikkö nää?”.
Suomen kielen emeritusprofessori Harri Mantila sanoo Kaleva-lehdessä, että ”tekkiin” on verrattaen uusi taivutusmuoto, eikä sitä löydy vanhoista murreaineistoista.

Palokärki kirjoitti:merimaa kirjoitti:Oulussa tehdä-sana voi taipua imperfektimuodossa kahdella tavalla, joista ensimmäinen on tavallinen ”tein” ja toinen on vähän erikoinen ”tekkiin”. Siis ”mää tekkiin”, ja oikein superoululainen kysymysmuoto on ”tekkiikkö nää?”.
Suomen kielen emeritusprofessori Harri Mantila sanoo Kaleva-lehdessä, että ”tekkiin” on verrattaen uusi taivutusmuoto, eikä sitä löydy vanhoista murreaineistoista.
Törmäsin tähän "tekkiikö nää" kysymykseen 1980-luvulla Raahessa, missä tämä muoto oli myös yleisesti käytössä.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa