Rekonpoika kirjoitti:Taas kukkua. Minun malliini on aina kuulunut ja kuuluu edelleen että saamelaiset saivat uusia geenejä Okan ja Suomen välissä. Nämä geenit ovat saattaneet olla Bolshoi-tyyppisiä tai eivät mutta mahdollisuuden olen aina ottanut huomioon. Malli on ollut siis sama koko ajan mutta selkeästi sinä ainoana täällä olet ymmärtänyt sen väärin.

Rekonpoika kirjoitti:Ei mitään takinkääntöä eikä uutta mallia vaan et ole ymmärtänyt lukemaasi. Lapista ei tarvitse mitään koska jo etelän saamelaiset olivat nykysaamelaisten kaltaisia.

Vastandus kirjoitti:Paljon helpompi olisi uskoa että BOO-väkeä asui jossain Vienankannaksella tai Aunuksenkannaksella ja saamelaiset toivat heidän geeninsä Suomeen. En tosin tiedä mitään kyseisten kannasten yhteyksistä BOO:hon mutta ainakin ovat paljon lähempänä Kuolaa ja sopivasti eristyksissä muusta maailmasta.

Rekonpoika kirjoitti:Niin, kuten jo aikaa sitten esitin edeltävä asutus on voitu syrjäyttää pois eli tuupata mereen

jussipussi kirjoitti:Sinä perustat mallisi sellaiseen, jota ehkä löytyy joskus. Eli muokkaat olemattomia todisteita sellaisiksi, että saat mallisi toimimaan. Ei, ei tällainen ole tieteellistä. On se kumma, että näitä voi heitellä miten sattuu ilman kritiikkiä Jaskan suunnalta.

Jaska kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Sinä perustat mallisi sellaiseen, jota ehkä löytyy joskus. Eli muokkaat olemattomia todisteita sellaisiksi, että saat mallisi toimimaan. Ei, ei tällainen ole tieteellistä. On se kumma, että näitä voi heitellä miten sattuu ilman kritiikkiä Jaskan suunnalta.
Jussipussi, usein sinä ymmärrät muiden näkemykset eri lailla kuin he oikeasti kirjoittavat/tarkoittavat. Niin kuin on käynyt tässäkin Rekonpojan tapauksessa. Mustavalkoisuudessasi kyhäät olkinuken, jota sitten mätkit.
Minä kritisoin niitä asioita, mitä oikeasti sanotaan - en itsekyhäämiäni olkinukkeja eli irvikuvia toisten hypoteeseista.

Rekonpoika kirjoitti:On kohtuuton vaatimus olettaa varautumista kaiken maailman herlokkisolmusiin jotka löytävät tonttuja jo i:n pisteenkin takaa.

Rekonpoika kirjoitti:Taas kukkua. Minun malliini on aina kuulunut ja kuuluu edelleen että saamelaiset saivat uusia geenejä Okan ja Suomen välissä. Nämä geenit ovat saattaneet olla Bolshoi-tyyppisiä tai eivät mutta mahdollisuuden olen aina ottanut huomioon. Malli on ollut siis sama koko ajan mutta selkeästi sinä ainoana täällä olet ymmärtänyt sen väärin.
Rekonpoika kirjoitti:Jos olet lukenut tätä ketjua niin tiedät että minun näkemykseni mukaan suomalaiset ovat pääosin geeneiltään maahantunkeutujia lahden eteläpuolelta, eivätkä siis välttämättä ulkonäöltäänkään ole samaa sakkia kuin täällä aikoinaan eläneet saamelaiset. Itäinen paleoperimä tässä ei ole vain nykyisten Lapin saamelaisten erikoisuus vaan oli jo kantasaamelaisissa.

jussipussi kirjoitti:Rekonpoika kirjoitti:Taas kukkua. Minun malliini on aina kuulunut ja kuuluu edelleen että saamelaiset saivat uusia geenejä Okan ja Suomen välissä. Nämä geenit ovat saattaneet olla Bolshoi-tyyppisiä tai eivät mutta mahdollisuuden olen aina ottanut huomioon. Malli on ollut siis sama koko ajan mutta selkeästi sinä ainoana täällä olet ymmärtänyt sen väärin.
Ihan vain muistin virkistämiseksi Rekonpoikaa joulukuulta 2016:Rekonpoika kirjoitti:Jos olet lukenut tätä ketjua niin tiedät että minun näkemykseni mukaan suomalaiset ovat pääosin geeneiltään maahantunkeutujia lahden eteläpuolelta, eivätkä siis välttämättä ulkonäöltäänkään ole samaa sakkia kuin täällä aikoinaan eläneet saamelaiset. Itäinen paleoperimä tässä ei ole vain nykyisten Lapin saamelaisten erikoisuus vaan oli jo kantasaamelaisissa.
Tuolloin olit sitä mieltä että sisälsivät BOO-geenejä. Nyt olet sentään jo antanut mahdolisuuden sille, että eivät ehkä sisältäneetkään.
Jaska kirjoitti:Oma ongelmansa toki tulee siitä, että osa saamen muutoksista on yhteisiä merjalaiskielten kanssa; ne yhteiset olisivat toki sitten hieman vanhempia kuin saamen erilliset muutokset. Tästä tietysti seuraa, että ns. keskikantasaame lähestyy oikeastaan saamelais-merjalaisen kantamurteen rekonstruktiotasoa, ja varhaiskantasaame on käytännössä sama kuin länsiuralilainen rekonstruktiotaso (vaikka se kyllä on ollut sitä tähänkin asti).
Eli kun mennään Äänisen kannaksen kaakkoisosiin ja siitä etelään ja itään, törmätään ns. "parasaamelaisiin" kielimuotoihin: sellaisiin saamelais-merjalaisiin kieliin, joissa eivät ole tapahtuneet kaikki myöhäiskantasaameen johtaneet muutokset.

jussipussi kirjoitti:Oikeastaan aika selkärangatonta.

Rekonpoika kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Oikeastaan aika selkärangatonta.
Lopeta lässytys ja opettele luetun ymmärtämistä. Kantasaamea puhuttiin Etelä-Suomessa ja/tai Karjalassa mistä se levisi ympäri nykyisiä alueita. Ja nämä etelä-Suomen kaverit omasivat BOO-perimää. Yhdentekevää onko saatu Suomessa vai Arkangelin alueella eikä siihen otettu viestissä kantaa. Jos olisin kirjoittanut tuossa esikantasaamelaisista sinulla olisi pointti, nyt ei ole kuin musta pekka.
Kalifille: Rahkosen Karjalan reunamilla ja Arkangelin alueella kulkevan selkeän paikannimiin perustuvan kielirajan huomioon ottaen kyseessä ei ollut mikään jatkumo saamelaisten kanssa joten en näe tarvetta "melkein merjalaiselle" Etelä-Suomessa. Voidaan spekuloida että rosvojen leireissä puhuttiin mutta saamelaiset tahi germaanit sotkivat semmoiset suohon ennen suomalaisten tuloa.

jussipussi kirjoitti:Rekonpoika kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Oikeastaan aika selkärangatonta.
Lopeta lässytys ja opettele luetun ymmärtämistä. Kantasaamea puhuttiin Etelä-Suomessa ja/tai Karjalassa mistä se levisi ympäri nykyisiä alueita. Ja nämä etelä-Suomen kaverit omasivat BOO-perimää. Yhdentekevää onko saatu Suomessa vai Arkangelin alueella eikä siihen otettu viestissä kantaa. Jos olisin kirjoittanut tuossa esikantasaamelaisista sinulla olisi pointti, nyt ei ole kuin musta pekka.
Kalifille: Rahkosen Karjalan reunamilla ja Arkangelin alueella kulkevan selkeän paikannimiin perustuvan kielirajan huomioon ottaen kyseessä ei ollut mikään jatkumo saamelaisten kanssa joten en näe tarvetta "melkein merjalaiselle" Etelä-Suomessa. Voidaan spekuloida että rosvojen leireissä puhuttiin mutta saamelaiset tahi germaanit sotkivat semmoiset suohon ennen suomalaisten tuloa.
Höpö höpö itsellesi, tiedät varsin hyvin itsekin että tarkoitit esikantasaamelaisia. Voit todeta sen palaammalla aiempiin keskusteluihin. Turha sinun on itse läsyttää. Oikeasti tällainen selkärangaton vääntelehtiminen alkaa ottaa nupista. Kasva ja myönnä virheesi.

jussipussi kirjoitti:Tuolla kommentillasi osoitit, että et itse ymmärrä termejä. Luepa mitä Jaska äskettäin asiasta kertoi. Silloin minäkin asian kunnolla ymmärsin, mutta että sinä et vieläkään.

Rekonpoika kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Tuolla kommentillasi osoitit, että et itse ymmärrä termejä. Luepa mitä Jaska äskettäin asiasta kertoi. Silloin minäkin asian kunnolla ymmärsin, mutta että sinä et vieläkään.
Selitähän oikein tarkasti mitä sinä olet taas ymmärtänyt.
Viikonloppu on hyvä aloittaa huumoripläjäyksellä

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa