Sigfrid kirjoitti:
Kuinkahan paljon Länsi-Suomen muinaiskielessä oli Torniojokilaaksosta puuttuvia sanoja, paikannimiä? Voin luvata, että löydän tarvittaessa kymmeniä paikannimiä, jotka esiintyvät Perämerellä Limingasta etelään ja Lounais-Suomessa, mutta ei Torniojokilaaksossa eikä Itä-Suomessa. Harha syntyy tietämättömyydestä.. Ero johtuu siitä, että Torniojokilaakson pirkkalaisasutus on nuorempaa kuin vastaava kolonisaatio Limingasta Lohtajalle. Oulun proffat eivät ole koskaan tutkineet Limingan eteläpuolista asutusta, joten olemattomaan tutkimustietoon emme voi vedota vertaamalla Tornijokilaaksoa käsittelevään tutkmuiseen.

Sigfrid kirjoitti:Karttapaikan mukaan naara-nimen keskus on Mikkelissä.
En voi muuttaa mielipiteitäni ilman esitettyjä päteviä perusteluja. Et ole vielä esittänyt sellaisia.

jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:
Kuinkahan paljon Länsi-Suomen muinaiskielessä oli Torniojokilaaksosta puuttuvia sanoja, paikannimiä? Voin luvata, että löydän tarvittaessa kymmeniä paikannimiä, jotka esiintyvät Perämerellä Limingasta etelään ja Lounais-Suomessa, mutta ei Torniojokilaaksossa eikä Itä-Suomessa. Harha syntyy tietämättömyydestä.. Ero johtuu siitä, että Torniojokilaakson pirkkalaisasutus on nuorempaa kuin vastaava kolonisaatio Limingasta Lohtajalle. Oulun proffat eivät ole koskaan tutkineet Limingan eteläpuolista asutusta, joten olemattomaan tutkimustietoon emme voi vedota vertaamalla Tornijokilaaksoa käsittelevään tutkmuiseen.
No mutta sinun logiikkasi on käsittämätöntä. Jos pöllä on siirtynyt länsisuomalaisten mukana nykyisen pohjoispohjanmaan rannikolle, niin miksei se ole siirtynyt heidän mukanaan Tornionlaaksoon?
Tottakai niitä paikannimiä löytyy, joita ei ole molemmissa paikoissa. Ei kaikki periydy tai siirry.

jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Karttapaikan mukaan naara-nimen keskus on Mikkelissä.
En voi muuttaa mielipiteitäni ilman esitettyjä päteviä perusteluja. Et ole vielä esittänyt sellaisia.
Lue lopultakin se teos. Siinä asia osoitetaan. Ei ole uskon asia.

Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:
No mutta sinun logiikkasi on käsittämätöntä. Jos pöllä on siirtynyt länsisuomalaisten mukana nykyisen pohjoispohjanmaan rannikolle, niin miksei se ole siirtynyt heidän mukanaan Tornionlaaksoon?
Tottakai niitä paikannimiä löytyy, joita ei ole molemmissa paikoissa. Ei kaikki periydy tai siirry.
No mutta jos Limingan eteläpuolella on uniikkia yhteistä sanastoa Lounais-Suomen kanssa, niin miksi näitä paikannimiä puuttuu Torniojokilaaksosta? Siksi, että kaikki sanat eivät siirry kaikkialle.

Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Karttapaikan mukaan naara-nimen keskus on Mikkelissä.
No mutta miksi me täällä jaarittelemme kansalaisen karttapaikan pöllä-nimistä, jos se ei ole uskottava naarankaan kohdalla. Naaraa ei esiinny etelän rannikolla ollenkaan. Sensijaan Mikkelissä.
Sinulla on sama tapa kuin Kalifilla, valitset tekstejä, et käytä menetelmiä. Tarkoitan, että tekstit mielivaltaisesti valittuina eivät ole koherentteja edes professorien tutkimuksissa.

Sigfrid kirjoitti:Sinulla on sama tapa kuin Kalifilla, valitset tekstejä, et käytä menetelmiä.

jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:
No mutta miksi me täällä jaarittelemme kansalaisen karttapaikan pöllä-nimistä, jos se ei ole uskottava naarankaan kohdalla. Naaraa ei esiinny etelän rannikolla ollenkaan. Sensijaan Mikkelissä.
Sinulla on sama tapa kuin Kalifilla, valitset tekstejä, et käytä menetelmiä. Tarkoitan, että tekstit mielivaltaisesti valittuina eivät ole koherentteja edes professorien tutkimuksissa.
Äh, naara on ainoa jonka muistan. Se jäi mieleen koska se oli vanhin. Se oli siinä kirjassa. Aivan turha tuosta yksittäisestä sanasta on tingata. En valikoinut sitä. Miten muuten olen valikoinut tekstejä? Mitä menetelmiä tässä tulisi käyttää?
Vahtolan päätelmä oli, että noin 1000-luvulla länsisuomalaiset asuttivat Perämeren rannikkoa ja Tornion ja Kemijoen alajuoksuja.

Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Sinulla on sama tapa kuin Kalifilla, valitset tekstejä, et käytä menetelmiä.
Ei se, että olet eri mieltä asiasta, ole todiste sille että olet oikeassa tai että sinun määrittelemäsi "menetelmät" olisivat jotenkin ylivertaisia.

Sigfrid kirjoitti:
Sillä tavalla valikoit että esimerkiksi karttapaikka kelpaa todisteeksi jostakin olettamastasi historiasta jos sana tukee käsitystäsi. Jos ei, niin silloin sanalla ei ole todistusarvoa. Tämä johtuu siitä ettet käytä laajaa aineistoa ja vertailua todistusvoiman näytteeksi.
Se on Vahtolan päätelmä, joka voi olla oikea tai sitten ei. Vahtola ei voi tuollaista yleistää, koska ei ole koskaan tutkinut asutusta Limingasta etelään. Ei tämä ole arvoperuste, minulle kelpaa mikä tahansa perusteltu tutkimustulos, mutta kun ei ole tutkimusta...

Sigfrid kirjoitti:Karttapaikka antaa mahdollisuuden pohtia, mutta se ei riitä pätevien johtopäätösten tekemiseen. Jos haluaa tehdä pätevää selvitystä asutushistoriasta, niin tulisi käyttää samoja tieteellisiä menetelmiä kuin tutkijat.

jussipussi kirjoitti:Sigfrid, ne menetelmät?
Ei, vaikka lisäisi kolmannenkin. Eikä minun tyhmyyteni tee muista absoluuttisesti viisaampia 

Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Sigfrid, ne menetelmät?
Ne, joita pätevät tutkijat käyttävät. Ne ovat meistä riippumattomia. Sillä osaanko minä ei olemitään merkitystä, näen kutenkin ettet sinä ole sen taitavampi. Kaksi kertaa tyhmä ei ole viisasEi, vaikka lisäisi kolmannenkin. Eikä minun tyhmyyteni tee muista absoluuttisesti viisaampia

jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Karttapaikka antaa mahdollisuuden pohtia, mutta se ei riitä pätevien johtopäätösten tekemiseen. Jos haluaa tehdä pätevää selvitystä asutushistoriasta, niin tulisi käyttää samoja tieteellisiä menetelmiä kuin tutkijat.
Tarkoittanet myös Vahtolaa. Silti hänen tuloksensa eivät sinulle käy. Miksi? Vastaan itse. Ne ovat ristiriidassa omien puutteellisten tietojen varassa tekemiesi päätelmiesi kanssa.
Menettelet itse juuri niin kuin väität minun tekevän. Minä vetoan olemassa olevaan tutkimukseen. Muilta osin olen tuonut esille arvioiden epävarmuuden, enkä ole väittänyt niiden olevan tieteellisesti päteviä. Vai olenko?

Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Karttapaikka antaa mahdollisuuden pohtia, mutta se ei riitä pätevien johtopäätösten tekemiseen. Jos haluaa tehdä pätevää selvitystä asutushistoriasta, niin tulisi käyttää samoja tieteellisiä menetelmiä kuin tutkijat.
Tarkoittanet myös Vahtolaa. Silti hänen tuloksensa eivät sinulle käy. Miksi? Vastaan itse. Ne ovat ristiriidassa omien puutteellisten tietojen varassa tekemiesi päätelmiesi kanssa.
Menettelet itse juuri niin kuin väität minun tekevän. Minä vetoan olemassa olevaan tutkimukseen. Muilta osin olen tuonut esille arvioiden epävarmuuden, enkä ole väittänyt niiden olevan tieteellisesti päteviä. Vai olenko?
Niin, oletus Torniojokilaakson asuttamisesta etelästä jo 1000-luvulla ei näy kaikissa tutkimuksissa. Muuta en ole kiistänyt. Vahtolahan on historioitsija, ei kielitieteiljä. Siirtosanojen ajoitus olisi kielitieteen aluetta. Sensijaan asutusnimien vertaileva tutkimus on historiantutkimusta. Jos esmerkiksi Kouri esiintyy talonnimenä Pirkanmaalla 1300-luvulla ja Torniojokilaaksossa 1500-luvulla ja vastaavia nimiyhteyksiä löytyy kymmeniä, niin onhan se jo löytö. Jos lisäksi löytyy muita näkemystä tukevia asiakirjoja, niin ollaan historiatutkimuksen todisteissa. Sensijaan jos kielen ajoituksiin perustuen arvioidaan esihistoriaa, niin todistus on epävarmempi ja kielitieteellinen.

Sigfrid kirjoitti:Kinaporin kalifi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:Sinulla on sama tapa kuin Kalifilla, valitset tekstejä, et käytä menetelmiä.
Ei se, että olet eri mieltä asiasta, ole todiste sille että olet oikeassa tai että sinun määrittelemäsi "menetelmät" olisivat jotenkin ylivertaisia.
Uskotko, että karttapaikalta valitsemasi paikannimet edustavat riittävää näytettä kattavan asutusteorian tueksi? Ja jos eivät, niin että tulkintasi korvaa riittävän aineiston?

jussipussi kirjoitti:Sigfrid kirjoitti:jussipussi kirjoitti:
Niin, oletus Torniojokilaakson asuttamisesta etelästä jo 1000-luvulla ei näy kaikissa tutkimuksissa. Muuta en ole kiistänyt. Vahtolahan on historioitsija, ei kielitieteiljä. Siirtosanojen ajoitus olisi kielitieteen aluetta. Sensijaan asutusnimien vertaileva tutkimus on historiantutkimusta. Jos esmerkiksi Kouri esiintyy talonnimenä Pirkanmaalla 1300-luvulla ja Torniojokilaaksossa 1500-luvulla ja vastaavia nimiyhteyksiä löytyy kymmeniä, niin onhan se jo löytö. Jos lisäksi löytyy muita näkemystä tukevia asiakirjoja, niin ollaan historiatutkimuksen todisteissa. Sensijaan jos kielen ajoituksiin perustuen arvioidaan esihistoriaa, niin todistus on epävarmempi ja kielitieteellinen.
Taitaapi Vahtolan tutkimus olla ainoa juuri tuohon asiaan liittyvä. En ainakaan tiedä muista. Silti se ei kelpaa. Kertoisitko tarkemmin miksi se ei sinulle kelpaa. Sinun pitäisi perustella miksi tieteellinen tulos ei sinulle käy. Kyllä se niin on, että tältä osin todistelutaakka on sinulla.
Minä myönnän kyllä, että pöllä sanan levikin perusteella, ei pysty varmoja päätelmiä tekemään. Sen levikki on silti mielenkiintoinen ja antaa aihetta pohdiskeluun. Sillä on neljä keskittymää. Yhtään paikkaa ei ole pöllä nimellä ristitty Tornionlaaksossa. Pitää olla muuta näyttöä, jos väität, että pöllää kuljettanut porukka oli samaa länsisuomalaista lähtöä, kuin Tornionlaakson asuttaneet ja pitää olla selitys sille miksi pöllä ei Tornionlaaksossa kelvannut nimeämiseen. Ei minun näkemykseni ole perusteeton koska pöllää löytyy niin paljon, yli kaksisataa paikkaa jakautuneena neljään maantieteelisesti eri alueeseen. Savolaisten leviäminen selittäisi alueista kolme, lounaissuomi ei siihen sovi. Silti lounaassa paikkoja on selvästi vähiten ja sillä on nimetty hieman erilaisia paikkoja, kuin muualla. Pitäisikö lounaan nimiin yrittää etsiä muuta perustetta, kuin sen sijaan torpata todennäköisimmältä vaikuttava selitys?

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa