jussipussi kirjoitti:Ymmärrän, että saatat mieltää Aikalaisen ajatuksen jankkaamiseksi, mutta ei hänelle oikein jää vaihtoehtoa, kuin yrittää eri tavoin uudelleen ja uudelleen selittää asiaa. Ei hän kuitenkaan trollaa. Ei.
Kyllä se on trollaamista, että
1. ei perustele väitteitään,
2. väittää jo perustelleensa ne,
3. sanoo että perustelee myöhemmin,
4. selittelee että perustelut ovat levällään eri viesteissä,
5. ei pyydettäessäkään kykene perustelemaan vaan kiemurtelee edelleen perustelematta.
Tuo on silkkaa trollaamista. Jos hänellä olisi perustelu, se olisi helppo pukea sanoiksi. Niin minäkin teen toistuvasti ja eri sanamuodoin.
jussipussi kirjoitti:Minusta te puhutte hieman ohi toisistanne, siksi keskustelu on tuollaista toistelua.
Kyllä puhumme, koska aikalainen kieltäytyy myöntämästä, ettei hänellä ole päteviä pointteja. Jos sellaisia olisi, hän olisi toistellut niitä, kuten minä olen tehnyt omien pointtieni kanssa. Sen sijaan olemme nähneet vain kiemurtelua, ks. edellä.
jussipussi kirjoitti:
Minun näkemykseni asiasta on ns virallinen teoria, mutta se mitä minä Aikalaisen ajatuksessa komppaan, on että on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Se on viesti, jonka hän on tuonut rautalankamalleilla esille. En siis välttämättä ole kaikesta samaa mieltä hänen kanssaan, mutta en ole siitä aivan varma, koska keskustelu karkaa kerta toisensa jälkeen asiasta. Voihan olla niinkin, että olen jälleen ymmärtänyt kaikki väärin, myös Aikalaisen ajatukset.
Ei kukaan väitä, ettei olisi olemassa vaihtoehtoja. Olen koko ajan sanonut, että on olemassa vaihtoehtoja, mutta ne eivät vain ole yhtä uskottavia, koska niiden tueksi ei ole todisteita. Mikä ihmeen mustavalkoisuus estää teitä ymmärtämästä tätä?
jussipussi kirjoitti:Tässä on taustalla sama asia, kuin joka kerta kun mennään jonkin teorian todennäköisyyteen. Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä sinun tieteelliseksi väittämääsi metodia. Olisi oikeasti todella mukavaa kuulla toisiltakin tieteilijöiltä mitä mieltä he ovat tästä ajattelutavasta. Jos saisit muutamankaan asiaa tukevan tieteilijän puollon ajattelumallillesi niin nostan kädet pystyyn.
Sinä et ymmärrä omaa olkinukkeasi. Sinä et kykene mustavalkoisuudessasi ymmärtämään, mitä olen koko ajan sanonut:
uskottavin näkemys on se, jonka takana on parhaat perustelut, ja muista vaihtoehdoista ei tarvitse piitata ennen kuin niidenkin tukena on todisteita. Olisi pelkkää ajan tuhlausta pohtia saamelaisten ja germaanien kontakteja Itä-Afrikassa tai Altailla, koska mikään todiste missään milloinkaan ei tue näitä vaihtoehtoja. Miksi haluat tuhlata aikaasi epäuskottaviin näkemyksiin? Se minulle on jäänyt hämäräksi.
En ymmärrä sitäkään, että kuvittelet olevan jotain tieteellistä siinä, että spekuloi todisteettomilla vaihtoehdoilla silloin kun jokin vaihtoehto on selvästi uskottavin. Kaikkien esimerkkien, joiden olet kuvitellut toimivan näin (viimeksi Valter Lang), osoitin toimivan juuri samojen periaatteiden mukaan kuin minäkin toimin: vain todisteet ratkaisevat, ja todisteettomat vaihtoehdot jäävät taka-alalle.