Jaska kirjoitti:Ai että "se passivoi" on syysi roikottaa mukana epäuskottavia näkemyksiä? Omituista, koska ei se minun nähdäkseni mitenkään passivoi: niihin palataan sitten jos tulee syitä. Miksi ylipäätään pitäisi aktivoitua epäuskottavien näkemysten kohdalla? Sitten vasta kannattaa aktivoitua, jos ilmenee uusia todisteita. On energian haaskausta aktivoitua epäuskottavista näkemyksistä. Eikö sinusta?
Olen sanonut aiemminkin, että mallisi on resursseja säästävä. Siinä sen hyvä puoli. Vaihtoehtoisia malleja kannattaa silti tutkailla, saattaa yllättäen löytää uutta. Tästä käytin esimerkkinä Langia, mutta sehän ei kelpaa, jostain minulle epäselväksi jääneestä syystä.
On kyllä energiaa kuluttavaa tutkia mitä tahansa mallia, olet tietenkin oikeassa tässä, mutta ei uusia todisteita löydy, jos ei tutki. Sattuman kaupallako niitä uusia todisteita etsitään? Minusta on perusteltua tutkia vaihtoehtoista mahdollisuutta uusien todisteiden toivossa. Tästäkin käytin esimerkkinä Langia, Väinäjoen reitille kannattaisi panostaa nimistön tutkimusta, kun alkuimsu sieltä saattoi hyvinkin tulla. No kumosit tämän, koska reitti on muista syistä johtuen jo käyty läpi, mutta käynee tuo kuitenkin periaatteellisena esimerkkinä. Samoin Occamin mukainen reitti, siihenkin kannattaa panostaa viivan päättymisen jälkeen, koska se on myös mahdollinen reitti. No siinä mielessä esimerkkini on huono, kun reitit ovat saman arvoisia. Käynee kuitenkin esimerkistä. En siis tarjoa afrikansaamelaisia, vaan muista syistä johtuen sellaisia vaihtoehtoja, jotka voivat olla mahdollisia, mutta eivät juuri nykyisten todisteiden valossa ole todennäköisimpiä.
Jaska kirjoitti:
Kuulostaa saivartelulta. Perustelepa, mitä käytännön eroa muka on siinä, sanotaanko niitä heikompia näkemyksiä epäuskottaviksi vai epätodennäköisemmiksi?
Onhan noissa suuri tunne ero. Epäuskottava lähestyy janalla valetta. Epätodennäköinen on janalla parhaimmillaan lähellä puoliväliä, ja todennäköinen on huonoimmillaan juuri keskiviivan paremmalla puolella. Uskottava taas lähestyy janan toista päätä, jossa odottaa tosiasia. Oliko tuo selkeä esimerkki?
Jaska kirjoitti:Hiukset pitää halkoa mahdollisimman tarkan resoluution saavuttamiseksi. Se ei ole huono asia.
Ei kukaan keskustelua seurannut oleta sinun sanoneen mitään, mitä joku ei suoraan sano sinun sanoneen. Ja minä en ole pannut virtuaalisuuhusi sanoja, joita sieltä ei ole tullut.
En olisi tuosta ihan varma. Itsekin tulkitsit ensin esimerkkisi olkinukeksi, kuten minäkin. Miksei sitten tavallinen lukija voisi harhautua, uskomaan minun menetelleen sinun kuvaamalla olkinukkemaisella tavalla?
Jaska kirjoitti:Millä kriteerillä sinä voit arvioida, kumpi perustelu todisteettomalle osalle on vahvempi: Occamin partaveitsi vai arkeologinen kehys?
Minähän olen yrittänyt tuoda esimerkilläni sinun ajatuksen sisältävää kaksoisstandardia esille. En ymmärrä miten voit kelpuuttaa arkeologian ikään kuin todisteeksi, mutta sitä se ei kuitenkaan ole. Kerro minulle nyt termi, mikä arkeologian antama näyttö on kieliteteelle. Minun käsittääkseni arkeologia ei voi kertoa kielestä yhtään mitään. Siksi occam menee edelle, mikäli siis teet kuten opetat.
Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, lähinnä sinun kirjoitustesi perusteella, että molempia reittejä on käytetty.
Jaska kirjoitti:Minä nimittäin en keksi yhtään tieteellistä kriteeriä valita niiden välillä! Kumpikin on mahdollinen, eikä kumpikaan voi kumota toista. Taloudellinen selitys ei ole automaattisesti oikea, eikä arkeologinen kehys ole automaattisesti oikea - ne kumpikin irrallisesti saattaisivat olla oikeita, mutta ne saattaisivat olla myös vääriä. Ilman todisteita emme voi tietää vastausta, eikä ole mitään keinoa valita niiden väliltä.
Ymmärrätkö?
Ymmärrätkö sinä missä minä näen kaksoisstandardin?
Jos kaksi vaihtoehtoa on yhtä todennäköisiä, otetaan käyttöön Occam. Eikös se näin ole? Puhutaan vain ja ainoastaan todisteista ja niitä ei ole viivan pään jälkeen. On vain tyhjää ja kaksi vaihtoehtoa. Nyt pitäisi käyttää occamia eli taloudellisin jatkoon. Paitsi jos arkeologia hyväksytään jonkin asteiseksi todisteeksi. Nytkö se kelpaa?
Tämä on se kaksoisstandardi. Langin malli kelpaa sinulle, vaikka siinä ei ole todisteita. Se nousee taloudellisimman vaihtoehdon rinnalle ilman ainoatakaan todistetta. Jos menettelisit kuten aiemmin olet usein kertonut, Langin malli ei olisi rinnakkainen vaihtoehto.
Jaska kirjoitti:Erikoista muuten, että tässä vetoat Occamin partaveitseen, mutta et suostu käyttämään sitä myöhäiskantasaamen syntyalueen kohdalla. Räikeä kaksoisstandardi!.
Olet ymmärtänyt väärin. Sanoinhan, että olen virallisen teorian kannalla (malli Jaska et kumpp.).
Jaska kirjoitti:
Tieteenteon perusperiaatteena on todisteisiin nojaaminen. Ilman todisteita ei voi olla tiedettä. Tähän yhtyy aivan jokainen tieteilijä. Sinä olet vain ymmärtänyt jotain aivan väärin tieteenteosta. En vain saa selville, missä kohdassa se virhe on.
Minä näen tässä kaksoisstandardin. Sinä vetot mm juuri tässä lainauksessa voimakkaasti todisteisiin, mutta edellä menettelet kuitenkin Langin kohdalla toisin.
[/quote]Jaska kirjoitti:Jauhetaan tämä nyt loppuun saakka, niin selviämme ehkä seuraavat puoli vuotta ilman että alat jankata taas tästä samasta.
Minä ajattelen asioista eri tavalla kuin sinä. Käsittääkseni muutama muukin. Sinulla on käsitys oman tapasi yleisyydestä ja ylivertaisuudesta. Et sinä muuta kantaasi, enkä minä omaani. Minusta me voimme jatkaa näin. Ei silti tarvitse hermostua, jos jatkossa olen jostain asiasta eri mieltä johtuen tästä.